moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Do „Jastrzębia” przez Stany

Właśnie spełnia się moje marzenie – podkreśla ppor. Maciej Krakowian. Młody oficer z bazy lotniczej na poznańskich Krzesinach po Wielkanocy rozpocznie blisko 2-letnie szkolenie w Stanach Zjednoczonych. Nauczy się latać na trzech typach maszyn, w tym myśliwcem F-16.

Na samolocie T-6 ppor. Maciej Krakowian będzie przygotowywał się do lotów myśliwcem F-16. Fot. US Air Force.

Ppor. Krakowian jest już w Stanach Zjednoczonych. Dokładnie 2 kwietnia otworzy kolejny rozdział swojej lotniczej przygody. Tego dnia w bazie Vance rozpocznie sześciotygodniowe szkolenie teoretyczne, które przygotuje go do pilotowania samolotu T-6 (amerykański odpowiednik szkolno-treningowej maszyny Orlik). Ale to dopiero początek. – Kolejnym etapem będzie zaawansowany kurs latania odrzutowcem T-38C, który z kolei da podstawy do najważniejszej części szkolenia: kursu pilotażu wielozadaniowego samolotu F-16. Zostanie on przeprowadzony w bazie lotniczej Tucson w Arizonie – wyjaśnia por. Piotr Radzimski, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, w której na co dzień służy ppor. Krakowian.

Oficer będzie się uczył i mieszkał w Stanach Zjednoczonych przez blisko dwa lata. – Do Polski wróci jako pełnoprawny pilot „Jastrzębia” – podkreśla por. Radzimski.

Ppor. Krakowian ukończył Liceum Lotnicze w Dęblinie. Potem zdecydował się na studia za oceanem. – Miałem zaszczyt studiować i ukończyć Akademię Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Colorado Springs. Był to rezultat wygrania kwalifikacji rozpisanych przez uczelnię w ramach międzynarodowej współpracy – wspomina ppor. Krakowian.

Teraz przed nim jeszcze poważniejsze wyzwanie. – Najtrudniejsze będzie opanowanie ogromnej ilości informacji o każdym z trzech samolotów w zaledwie dwa lata, ale myślę, że sobie poradzę – przyznaje. – Z doświadczeniem, które wyniosłem z dęblińskiego liceum, amerykańskiej akademii, a potem jeszcze kursu w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych, nie powinno to być aż tak trudne – dodaje.

Polskie Siły Powietrzne mają 48 samolotów F-16 i kilkudziesięciu lotników, którzy mogą je pilotować. Od niedawna Polacy mogą szkolić kolejnych sami. Nasi instruktorzy zdobyli w Stanach Zjednoczonych potrzebne do tego uprawnienia. W bazie lotniczej na Krzesinach dwa razy prowadzony był tak zwany Basic Course, czyli podstawowy kurs pilotażu F-16. Łącznie szkolenie ukończyło sześciu pilotów. Dwóch kolejnych jest w jego trakcie.

Ale polska armia nie zrezygnowała z pomocy Amerykanów. A przykładem jest nie tylko ppor. Krakowian. Od jesieni ubiegłego roku w podobnym kursie bierze udział inny absolwent liceum w Dęblinie oraz US Air Force Academy ppor. Kajetan Łapczuk. – Od stycznia lata już samolotem T-6 – informuje por. Radzimski.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze

~HAARP
1364734620
"(...)Ale polska armia nie zrezygnowała z pomocy Amerykanów. A przykładem jest nie tylko ppor. Krakowian. Od jesieni ubiegłego roku w podobnym kursie bierze udział inny absolwent liceum w Dęblinie oraz US Air Force Academy ppor. Kajetan Łapczuk. – Od stycznia lata już samolotem T-6 – informuje por. Radzimski.(...)" Autor artykułu nawet słowem nie zająknął się o kosztach tego szkolenia, co świadczy tylko o poziomie warsztatu dziennikarskiego i przesłaniu...nasza współpraca z USA w programie F-16 układa się wzorowo, jesteśmy sojusznikami na dobre i na złe, jak trzeba będzie to dopłacimy, nawet gdybyśmy mieli przepłacić...za ten pożal się Boże sojusz, przekonując się w chwili próby, że w priorytetach polityki zagranicznej USA znajdujemy się w okolicach Senegalu i Burkina Faso...dzierżąc za to pierwsze miejsce w kategorii "FRAJERA", gdy trzeba za coś zapłacić! Więcej profesjonalizmu, bo bijecie się o podium ze "Stars and stripes" Łyżka dziegciu do tej beczki miodu...http://www.wprost.pl/ar/338954/Polskie-asy-emigruja/?pg=1...napiszcie prawdę o tym Centrum Serwisowym w Bydgoszczy i naszym poziomie autonomiczności w obsłudze i serwisowaniu samolotów F-16, bez udziału i wsparcia producenta...poziom Turcji to raczej nie jest! Możemy zintegrować inne uzbrojenie niż amerykańskie???Mamy źródłowe kody dostępu??? Posiadamy przygotowanych pilotów i obsługę naziemną do operowania z DOLi, w sytuacji W, po nieuchronnych zniszczeniu Krzesin i Łask? Posiadamy chociaż jeden samolot klasy AEW&C nie mówiąc już o MRTT? Skończcie z tą propagandą sukcesu, bo ktoś pomyśli, że najlepszym pomysłem na zastąpienie przewidzianych do wycofania Suk, będzie kolejna eskadra F-16...
14-9A-D8-D8

Za zdrowie utracone na służbie
 
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Mark Rutte pokieruje NATO
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Strzelnice dla specjalsów
Jak usprawnić działania służb na granicy
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Lato pod wodą
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Prezydent Zełenski w Warszawie
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Oczy na Kijów
Śmierć przyszła po wojnie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Biało-czerwona nad Wilnem
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Wsparcie MON-u dla studentów
Czujemy się tu jak w rodzinie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Serwis bliżej domu
Feniks – następca Mangusty?
RBN przed szczytem NATO
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Spadochroniarze na warcie w UE
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Roczny dyżur spadochroniarzy
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Szkolenie na miarę czasów
Ostatnia niedziela…
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Walka – tak, ale tylko polityczna
Olimp gotowy na igrzyska!
Szpital u „Troski”
Polsko-litewskie konsultacje
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Szkolenie do walk w mieście
Pancerniacy trenują cywilów
Spędź wakacje z wojskiem!
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Pancerny sznyt

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO