Ostatni transportowiec już w Polsce
1 grudnia, wylądował w Polsce − najpierw w Warszawie, a potem w Krakowie − samolot C-295 o numerze 025. To ostatni nowy transportowiec, który dotarł do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w tym roku.
Z fabryki w Sewilli w Hiszpanii przyprowadziła go załoga w składzie: dowódca − kpt. Arkadiusz Markowicz, II pilot – mjr Krzysztof Dzido, technik pokładowy – mjr Daniel Kubić i technik załadunku − kpt. Robert Antkowiak. Maszyna pochodzi z partii pięciu zamówionych przez Inspektorat Uzbrojenia w firmie Airbus Military na podstawie umowy zawartej 29 czerwca 2012 roku. Dołączyła do 13 maszyn tego typu, użytkowanych przez personel bazy.

Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
tekst: kpt. Maciej Nojek
PZ
autor zdjęć: MON

„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Wołyń – pamiętamy
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Flyer, zdobywca przestworzy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Ewakuacja Polaków z Izraela
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Czarna Pantera celuje
Tłumy na zawodach w Krakowie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Planowano zamach na Zełenskiego
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Potrzebujemy najlepszych
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Odznaczenia za misję
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Nowe Abramsy już w Wesołej
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Broń przeciwko wrogim satelitom
Kajakami po medale
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Radar na bezpieczeństwo
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Ratownik w akcji
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pierwszy polski lot Apache’a
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Dzieci wojny
Odbudowa obrony cywilnej kraju
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Demony wojny nie patrzą na płeć
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pracowity pobyt w kosmosie
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Zatrzymania na granicach
BWP-1 – historia na dekady
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Pieta Michniowska
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ostatnia niedziela…
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Bezpieczniejsza Europa
Święto sportów walki w Warendorfie
Umacnianie ściany wschodniej
Czarne Pantery, ognia!
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Śmierć gorsza niż wszystkie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wyższe stawki dla niezawodowych
komentarze