moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatni transportowiec już w Polsce

1 grudnia, wylądował w Polsce − najpierw w Warszawie, a potem w Krakowie − samolot C-295 o numerze 025. To ostatni nowy transportowiec, który dotarł do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w tym roku.

Z fabryki w Sewilli w Hiszpanii przyprowadziła go załoga w składzie: dowódca − kpt. Arkadiusz Markowicz, II pilot – mjr Krzysztof Dzido, technik pokładowy – mjr Daniel Kubić i technik załadunku − kpt. Robert Antkowiak. Maszyna pochodzi z partii pięciu zamówionych przez Inspektorat Uzbrojenia w firmie Airbus Military na podstawie umowy zawartej 29 czerwca 2012 roku. Dołączyła do 13 maszyn tego typu, użytkowanych przez personel bazy.



Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.

Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.

Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.

tekst: kpt. Maciej Nojek
PZ

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Kaman – domknięcie historii
Torpeda w celu
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ułani szturmowali okopy
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse w dniu narodowego święta
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Wellington „Zosia” znad Bremy
Dzień wart stu lat
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Starcie pancerniaków
Sukces Polaka w biegu z marines
Grecka walka z sabotażem
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Arteterapia dla weteranów
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Czy to już wojna?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Gdy ucichnie artyleria
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pięściarska uczta w Suwałkach
Marynarze podjęli wyzwanie
Mundurowi z benefitami
Jesteśmy dziećmi wolności
Plan na WAM
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Sportowcy na poligonie
Polski „Wiking” dla Danii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
OPW budują świadomość obronną
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Ku wiecznej pamięci
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Abolicja dla ochotników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kosmiczna wystawa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Standardy NATO w Siedlcach
Mity i manipulacje
Im ciemniej, tym lepiej
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zasiać strach w szeregach wroga
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO