Ostatni transportowiec już w Polsce
1 grudnia, wylądował w Polsce − najpierw w Warszawie, a potem w Krakowie − samolot C-295 o numerze 025. To ostatni nowy transportowiec, który dotarł do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w tym roku.
Z fabryki w Sewilli w Hiszpanii przyprowadziła go załoga w składzie: dowódca − kpt. Arkadiusz Markowicz, II pilot – mjr Krzysztof Dzido, technik pokładowy – mjr Daniel Kubić i technik załadunku − kpt. Robert Antkowiak. Maszyna pochodzi z partii pięciu zamówionych przez Inspektorat Uzbrojenia w firmie Airbus Military na podstawie umowy zawartej 29 czerwca 2012 roku. Dołączyła do 13 maszyn tego typu, użytkowanych przez personel bazy.

Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
tekst: kpt. Maciej Nojek
PZ
autor zdjęć: MON
Kaman – domknięcie historii
Torpeda w celu
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ułani szturmowali okopy
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse w dniu narodowego święta
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Wellington „Zosia” znad Bremy
Dzień wart stu lat
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Starcie pancerniaków
Sukces Polaka w biegu z marines
Grecka walka z sabotażem
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Arteterapia dla weteranów
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Czy to już wojna?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Gdy ucichnie artyleria
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pięściarska uczta w Suwałkach
Marynarze podjęli wyzwanie
Mundurowi z benefitami
Jesteśmy dziećmi wolności
Plan na WAM
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Sportowcy na poligonie
Polski „Wiking” dla Danii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
OPW budują świadomość obronną
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Ku wiecznej pamięci
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Abolicja dla ochotników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kosmiczna wystawa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Standardy NATO w Siedlcach
Mity i manipulacje
Im ciemniej, tym lepiej
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zasiać strach w szeregach wroga
Brytyjczycy na wschodniej straży

komentarze