moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pożegnanie z Antkami

W polskiej armii latają od przeszło pół wieku. Są dziś jedynymi dwupłatowcami w siłach NATO. Wkrótce jednak przejdą do historii. W połowie grudnia ze służby zostaną wycofane ostatnie trzy samoloty An-2, szerzej znane jako „Antki” albo „Kukuruźniki”. Armia rezygnuje z wysłużonych maszyn, których konstrukcja jest już przestarzała i coraz trudniej o części zamienne dla nich.


Piloci mają do nich sentyment. – Są tacy, którzy z „Antonowem” związali całe swoje wojskowe życie – podkreśla ppłk Sławomir Karpeta z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. On sam podczas szkoleń skakał z „Antka” ze spadochronem. W radomskiej jednostce służą ostatnie trzy maszyny tego typu. – W tym roku szkolili się na nich podchorążowie. Samoloty będą jeszcze wykorzystane do skoków spadochronowych, a w połowie grudnia zorganizujemy ich uroczyste pożegnanie – zapowiada płk Adam Ziółkowski, dowódca radomskiej bazy.

„Antonowy” zostaną przekazane Agencji Mienia Wojskowego. Potem prawdopodobnie zostanie rozpisany przetarg. Samoloty mogą trafić w prywatne ręce, do muzeów, albo... na cokół. Tak stało się chociażby w Krakowie, gdzie „Antki” zakończyły służbę kilka miesięcy temu. – Jeden z nich stał się pomnikiem – mówi kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Samolot AN-2 został zaprojektowany przez zespół radzieckiego konstruktora Olega Antonowa. Pierwsze egzemplarze opuściły fabrykę w 1949 roku. Ich atutem była prosta konstrukcja, były też łatwe w pilotażu i z powodzeniem mogły lądować na trawiastych lotniskach. Od 1960 roku „Antki” produkowała m.in. fabryka w Mielcu.

W różnych wersjach maszyna była wytwarzana do 1996 roku. Do użytku zostało wprowadzonych łącznie 16 tys. sztuk. Latały m.in. w Afganistanie, Nepalu, Mali, czy Sudanie. Samoloty były wykorzystywane nie tylko dla potrzeb wojska, ale też na przykład w rolnictwie.


W polskiej armii służyły m.in. wojskom powietrznodesantowym. Do historii przeszły też z innego powodu. W 1982 roku grupa skoczków z 6 Pomorskiej Dywizji Powietrznodesantowej uciekła „Antonowem” do Wiednia. Żołnierze otrzymali tam azyl. Sama maszyna ostatecznie wróciła do Polski, gdzie otrzymała przydomek „Wiedeńczyk”. Legendarny „Antonow” stacjonował w Krakowie. Ostatni lot odbył wiosną tego roku. „Emeryturę” spędzi w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego.

An-2, w kategorii samolotów wojskowych, do niedawna dzierżył rekord długowieczności. Ostatnio jednak zdetronizował go C-130 Hercules.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~buzz
1355515320
~edek0-0 złom to Ty możesz mieć w garażu, te samoloty były tak zadbane i wychuchane, że cywilne antki mogą tylko pozazdrościć, gdzie jak gdzie ale w wojsku o sprzęt się dba, oryginalne części, terminowe wymiany no i serce mechanika. Zobaczycie jak szybko zostaną łyknięte przez prywaciarzy bo oni wiedzą jak zadbany to sprzęt.
96-20-B4-FB
~Ambreliser
1351196640
Nie przestarzałe. One jużnie pasują do obecnych realiów militarnych. Jednakże, był(jest) to pierwszy STOL w PSP. Do staru i lądowania wystarczał mu spłachec ziemi lada jaki a nawet kartofle i buraki. To była bardzo prosta i wytrzymała maszyna na prymitywne i bardzo trudne warunki.
21-0A-D3-AD
~Omni10
1350978360
"W 1982 roku grupa skoczków z 6 Pomorskiej Dywizji Powietrznodesantowej uciekła „Antonowem” do Wiednia."... A oni umieli pilotować, czy sterroryzowali załogę spadochronami? Kukuruźnik to - Panie Redaktorze - samolot Po-2, a nie An-2. Skąd PZ bierze takich rzetelnych i "znających się" na temacie dziennikarzy?
FA-4B-CD-41
~edek0-0
1350923640
przestarzałe to ony były juz z 15-20 lat temu, teraz to już złom...
0F-A9-C5-53

Do abordażu!
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Skok na głęboką wodę
Rakieta i radiostacja zdobyły najważniejsze nagrody MSPO
Kontenery szczelne elektromagnetycznie
Detonacja także pod wodą
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Apel kadetów na MSPO
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Olympus in Paris
Kosmiczna rewolucja
Powrót pancernego tarana
Siła dronów
Polska musi być już zawsze zwycięska
Szef MON-u z wizytą w Waszyngtonie
Na siódmym torze po siódmy medal
Zwiadowcy z WOT-u na podium
MSPO 2024 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowoczesne gogle noktowizyjne od PCO
Zarost i tatuaże dozwolone
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Intensywna modernizacja
Pokoleniowy rajd weteranów
W drogę na Westerplatte
PGZ na MSPO
Kim byli obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku?
Gość specjalny MSPO – Ukraina
Waran WD, czyli dowódca uniwersalny
Sejm podziękował za służbę na granicy
Dobry kierunek dla sił powietrznych
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Awanse za olimpijskie medale
Rejs ku nowym zdolnościom
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Delfin z Bałtyku
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Olimp gotowy na igrzyska!
Londyn o „Tarczy Wschód”
Terytorialsi na ratunek
Działania wojska w warunkach pokoju
Grot A3 – czy spodoba się żołnierzom?
Piorun w nowej odsłonie
MSPO szansą dla polskiej zbrojeniówki
Wypadek na granicy
Apokalipsa ’39 – dzień pierwszy
Nowy wymiar łączności
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Kamizelka Spitfire z jeszcze lepszą ochroną
Niemiecka agresja
SA-35, czyli nowość od PGZ
Nowoczesna armia, silny przemysł
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Wojsko na kieleckich targach
Srogie oblicze boga wojny
Radar dalekiego zasięgu Warta na finiszu badań
Kolejne pociski Spike produkowane w Polsce?
MSPO ’24 pod znakiem bezzałogowców
Odkrycie (z) Wilka
Cywilu, aplikuj na kurs i zostań podoficerem
Zdalnie Sterowane Moduły Uzbrojenia ZM „Tarnów”: nowe możliwości bojowe dla czołgów K2PL
Weterani na MSPO
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Odyseja 20 Pułku Piechoty
Czworonożny żandarm w Paryżu
Konstelacja satelitów spod znaku WB
Jaki będzie Krab 2.0?
Szef MON-u podsumowuje tegoroczne targi zbrojeniowe
Olimp w Paryżu
Koniec poszukiwań obiektu, który miał wlecieć w polską przestrzeń
Lekarze z poligonu
Posłowie o efektach szczytu NATO
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO