moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe CASY na polskim niebie

Prosto z zakładów w Sewilli dwa samoloty C-295M trafiły dziś do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. To efekt umowy wartej 870 mln zł, a podpisanej w czerwcu z firmą Airbus Military. W sumie mamy dostać pięć transportowców.


Zanim CASY wylądowały w Polsce, do Hiszpanii polecieli żołnierze z krakowskiej bazy, by przekonać się, czy maszyny są sprawne i wykonane zgodnie z podpisaną umową. Oba C-295M będą służyć w 8 Bazie. Transportowce mają już „łaciaty” kamuflaż i biało-czerwoną szachownicę na skrzydłach.

W polskiej armii jest 11 maszyn tego typu. Pierwsze pojawiły się w sierpniu 2003 r. Kolejne trzy samoloty trafią do krakowskiej bazy w 2013 r. Polska stanie się wtedy posiadaczem największej liczby samolotów C-295M na świecie.


CASY zostały dostarczone na podstawie umowy, którą w czerwcu tego roku podpisał gen. Andrzej Duks, ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia. Wartość kontraktu wyniosła 870 mln zł i zobowiązywała Airbus Military do dostarczenia 5 transportowców z dokumentacją techniczną, wyposażeniem oraz pakietem logistycznym. Ten ostatni kosztował naszą armię około 20 proc. wartości całej umowy. Dzięki niemu jednak będzie możliwe eksploatowanie pięciu dodatkowych samolotów tego typu.

Prototyp C-295M wystartował po raz pierwszy w 1997 r. CASA C-295M jest typowym wojskowym samolotem transportowym z tylną rampą ładunkową, zbudowanym w układzie górnopłata. Startując z normalną masą startową 21 t, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. W szczególnych sytuacjach masę startową samolotu można zwiększyć do 23,2 t.

Samoloty kompletowane są w fabryce w Sewilli, ale z elementów produkowanych m.in. w filii Airbus Military – EADS PZL Warszawa-Okęcie. CASY wyposażone są w najnowocześniejsze systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie wabików. Maksymalny pułap: ok. 9000 m. Maksymalna prędkość: 480 km/h. Maksymalny zasięg przy ładunku 4000 kg: 4970 km.

Źródło: SP

JT

autor zdjęć: Inspektorat Uzbrojenia MON

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1349618280
Masz całkowitą rację z tymi Casami ale w razie "W" muszą na coś załadować swoje dobytki i uciekać a co do Miga i Su to mogą więcej zdziałać niż F-16 bo przynajmniej latają / F-16 zdolnych do lotu jest ok 40% i to nędznie dozbrojonych/ i MON powinien jak najszybciej zakupić 5 eskadr Gripenów bo też trzeba na nie kilka lat czekać a po 2022r pomyśleć o Eurofighterach
85-84-FA-AA
~kris_dl
1349601600
Bardziej niż CASY potrzebne są samoloty bojowe. W razie "W" Casy nas nie obronią, w przeciwieństwie do nowych F 16 czy Grippenów. Nasze Su 22 czy Mig 29 są obecnie tyle warte ile wycelowana w nie rakieta, a nasz MON kupuje transportowce, których i tak mamy sporą flotę. Moim zdaniem, nie ma się czym chwalić.
1B-76-2E-3F

Dowodzenie na najwyższym poziomie
 
Nowa inwestycja Wojskowej Akademii Technicznej
Ramię w ramię
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Rosomaki na Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na czele cyberkomandosów
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jest moc!
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ratownicy w mundurach
Pokój nie obroni się sam
Jastrzębie nad Grecją
Norwegia, jako pierwsza, ma już wszystkie zmówione F-35
Rodzina na wagę złota
Test wytrzymałości
Opanować kryzys
Global Hawk wypatrzy wszystko
Zwiedź Akademię Wojsk Lądowych
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wyrok za tragiczny wypadek
Odkrywanie prawdy
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Feniks – misja na finiszu
Buzdygany 2024 wręczone
Gala Buzdyganów – transmisja na żywo
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Więcej polskiego trotylu dla USA
Warto inwestować w rozwiązania systemowe w sporcie
Blekinge znaczy duch
Produkt polski, klasa światowa
Zginęli pod Smoleńskiem. Cześć ich pamięci!
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Konkurs na prezesa PGZ-etu
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowe legitymacje dla weteranów
Warto myśleć długofalowo
Kolejne Kraby w produkcji
Katyń. Wieczna pamięć i chwała bohaterom
„Trójki” na strzelnicy
Szwedzki debiut w Air Policing
Polskie F-16 w służbie NATO
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Walka z wielką wodą
Bałtyk pod kontrolą
Sowiecki podstęp
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Teatr okrucieństwa i absurdu
Ratownictwo w mieście duchów
Preselekcja. Jak szkolą się przyszli komandosi?
Wojskowe emerytury w górę
O Ukrainie wspólnym głosem
Plany rozbudowy infrastruktury na Pomorzu
Zryw ku wolności
Determinacja w działaniu
Przysięga małopolskich terytorialsów
Sekrety biegu patrolowego
Koreański gap filler Orki
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Amerykańska flaga nad Camp Głębokie
Najważniejsze jest życie
K9 zagrzmiały w Nowej Dębie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO