moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe CASY na polskim niebie

Prosto z zakładów w Sewilli dwa samoloty C-295M trafiły dziś do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. To efekt umowy wartej 870 mln zł, a podpisanej w czerwcu z firmą Airbus Military. W sumie mamy dostać pięć transportowców.


Zanim CASY wylądowały w Polsce, do Hiszpanii polecieli żołnierze z krakowskiej bazy, by przekonać się, czy maszyny są sprawne i wykonane zgodnie z podpisaną umową. Oba C-295M będą służyć w 8 Bazie. Transportowce mają już „łaciaty” kamuflaż i biało-czerwoną szachownicę na skrzydłach.

W polskiej armii jest 11 maszyn tego typu. Pierwsze pojawiły się w sierpniu 2003 r. Kolejne trzy samoloty trafią do krakowskiej bazy w 2013 r. Polska stanie się wtedy posiadaczem największej liczby samolotów C-295M na świecie.


CASY zostały dostarczone na podstawie umowy, którą w czerwcu tego roku podpisał gen. Andrzej Duks, ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia. Wartość kontraktu wyniosła 870 mln zł i zobowiązywała Airbus Military do dostarczenia 5 transportowców z dokumentacją techniczną, wyposażeniem oraz pakietem logistycznym. Ten ostatni kosztował naszą armię około 20 proc. wartości całej umowy. Dzięki niemu jednak będzie możliwe eksploatowanie pięciu dodatkowych samolotów tego typu.

Prototyp C-295M wystartował po raz pierwszy w 1997 r. CASA C-295M jest typowym wojskowym samolotem transportowym z tylną rampą ładunkową, zbudowanym w układzie górnopłata. Startując z normalną masą startową 21 t, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. W szczególnych sytuacjach masę startową samolotu można zwiększyć do 23,2 t.

Samoloty kompletowane są w fabryce w Sewilli, ale z elementów produkowanych m.in. w filii Airbus Military – EADS PZL Warszawa-Okęcie. CASY wyposażone są w najnowocześniejsze systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie wabików. Maksymalny pułap: ok. 9000 m. Maksymalna prędkość: 480 km/h. Maksymalny zasięg przy ładunku 4000 kg: 4970 km.

Źródło: SP

JT

autor zdjęć: Inspektorat Uzbrojenia MON

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1349618280
Masz całkowitą rację z tymi Casami ale w razie "W" muszą na coś załadować swoje dobytki i uciekać a co do Miga i Su to mogą więcej zdziałać niż F-16 bo przynajmniej latają / F-16 zdolnych do lotu jest ok 40% i to nędznie dozbrojonych/ i MON powinien jak najszybciej zakupić 5 eskadr Gripenów bo też trzeba na nie kilka lat czekać a po 2022r pomyśleć o Eurofighterach
85-84-FA-AA
~kris_dl
1349601600
Bardziej niż CASY potrzebne są samoloty bojowe. W razie "W" Casy nas nie obronią, w przeciwieństwie do nowych F 16 czy Grippenów. Nasze Su 22 czy Mig 29 są obecnie tyle warte ile wycelowana w nie rakieta, a nasz MON kupuje transportowce, których i tak mamy sporą flotę. Moim zdaniem, nie ma się czym chwalić.
1B-76-2E-3F

Brytyjczycy żegnają Malbork
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Nas nikt nie oszuka
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Strzelanina w bazie US Army
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Polskie drony dla wojska
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Hekatomba na Woli
Uszyte na miarę
Cisza przed wojną
Warszawo, do broni!
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Coraz więcej Panter w Polsce
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Flytrap, czyli młot na drony
Beret „na rekinka” lub koguta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rozkaz: sformować brygadę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosmiczny prestiż
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
W równym szyku, na centymetry
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
„Road Runner” w Libanie
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Zwycięska batalia o stolicę
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Służby badają wybuch pod Łukowem
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Najważniejszy jest żołnierz
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Orlik na Alfę
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Świetne występy polskich żołnierzy
Jak zostać kapralem rezerwy
Terytorialsi i czarna taktyka
Amunicja dla FA-50 kupiona

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO