moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Doleciał ostatni Hercules

Piąty, ostatni z samolotów transportowych C-130E, które Amerykanie przekazali polskiej armii przyleciał już do Powidza. To największe maszyny w naszych Siłach Powietrznych.

Herculesy C-130E mogą przewozić prawie 20 ton ładunków. Latają do Afganistanu, transportują żołnierzy i sprzęt na ćwiczenia poza granice kraju, biorą udział w ćwiczeniach desantowania ładunków i skoczków spadochronowych, przewożą pomoc humanitarną. Dzięki temu, że mogą lądować na nieutwardzonych pasach startowych, często wysyłane są w trudne tereny np. po rannych. Niedawno te maszyny zabezpieczały też wylot polskich F-16 na Alaskę.

– To niezawodne samoloty. Mogą wylądować na każdym lotnisku – mówi kpt. Włodzimierz Baran z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. – Poza tym są tak skonstruowane, że załoga jest w stanie szybko naprawić drobne usterki.

Herculesy, które otrzymaliśmy od Amerykanów, zostały wyprodukowane w 1970 roku. Jednak, kpt. Baran zapewnia, piloci bardzo je chwalą.

Samoloty zanim zostały przekazane polskiemu wojsku przeszły gruntowny przegląd w Stanach Zjednoczonych. Zostały wyposażone w nowoczesne radary nawigacyjne i komputery pokładowe. Amerykanie przeszkolili też polskie załogi, które mają nimi latać.

Polska otrzymała samoloty Hercules od Stanów Zjednoczonych w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Pierwszy dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, gdzie stacjonują te samoloty w marcu 2009 roku, kolejne dwa w 2010, następny – czwarty w ubiegłym roku. Na ostatni transportowiec o numerze bocznym 1505 Siły Powietrzne czekały do 23 lipca 2012 roku.

Oprócz pięciu zamówionych samolotów polscy lotnicy korzystali również z trzech innych maszyn. Wynikało to z opóźnień w przekazywaniu samolotów naszym Siłom Powietrznym po stronie amerykańskiej. Stany Zjednoczone zaproponowały rozwiązanie tymczasowe i oddały nam w leasing 3 samoloty. Jeden z nich został wycofany z eksploatacji po wypadku w Afganistanie, drugi wróci do Stanów w tym roku, trzeci natomiast stacjonuje w bazie w Powidzu, gdzie wykorzystywany jest jako pomoc szkoleniowa. – Szkolą się na nim technicy, ale też straż pożarna, czy ratownicy z powiatowych centrów zarządzania kryzysowego. Wszyscy muszą wiedzieć jak zachować się w przypadku katastrofy samolotu transportowego – mówi kpt. Baran.

Izabela Ślusarek

dodaj komentarz

komentarze


Wyzwanie, które integruje
 
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Drony na ratunek
Szlachetny gest generała
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Amunicja dla czołgów
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Kilometry pamięci
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nowa mapa garnizonów
Nasi czołgiści najlepsi
Bałtycka tarcza
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jak kąsają polskie kły
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyzwanie, które integruje
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Ustawa bliżej żołnierzy
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Biało-czerwona na Monte Cassino
Trudny los zwycięzców
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dziękujemy wam, weterani!
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Polska dołącza do satelitarnej elity
Tajemne uderzenie
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Pamiętają o powstańcach
Wyjście z cienia
Nowe możliwości spółki Mesko
Pancerna nauka jazdy
Alians HSW ze światowym gigantem
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Stress test dla systemu ratownictwa
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kolejne K9 dla zawiszaków
Fire from Coast
Od chaosu do wiktorii
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
AW149 to przygoda życia
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Drony Wizjer rozpoznają cel
Misja PKW „Olimp” doceniona
Żołnierz influencer?
Atom utracony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO