moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie wesprze… sieć

Lotnicy zaczynają testować informatyczny system, który pomoże im zarządzać myśliwcami F-16. Będzie pokazywał, np. jakie uzbrojenie ma maszyna i przypominał o naprawach. W przyszłości SIWES-16 może usprawnić też zarządzanie Rosomakami, czołgami, a nawet okrętami.

System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16 ma pomagać w jak najlepszym wykorzystywaniu możliwości polskich Jastrzębi. Prace nad nim skończył właśnie Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. SIWESF-16 to polska wersja systemu zbudowana dzięki technologii i know-how przekazanych przez firmę Lockheed Martin Corporation, producenta „efów”.

System to skarbnica wiedzy o samolotach, ich konfiguracji, liczbie lotów, startów i lądowań. Dba o równomierną eksploatację maszyn, przypomina użytkownikom o konieczności przeglądów technicznych (np. po 100, 200 godzinach lotu) i naprawach. Pozwala także na zarządzanie pracą personelu, głównie służby inżynieryjno-lotniczej.

Gdy dowódca jednej z baz, w której stacjonują F-16, będzie potrzebował maszyny, wystarczy, że na swoim komputerze włączy SIWESF-16. Za pomocą kilku kliknięć w resortowej sieci MIL-WAN może wyznaczyć do lotu myśliwce oraz pilotów i techników, którzy ten lot przygotują. Urlop obsługi czy zwolnienie lekarskie pilota nie zakłóci pracy, bo SIWES je odnotuje. Niemal natychmiast plany dowódcy poznają wszyscy zaangażowani w operację żołnierze. Bez obiegu dokumentów, dziesiątków telefonów i telegramów.

Plany wprowadzenia systemu informatycznego wsparcia eksploatacji pojawiły się już w 2006 roku, kiedy w Polsce wylądowały pierwsze F-16. Pozyskanie systemu nie było jednak proste: dwa przetargi nie przyniosły rozwiązania. Ostatecznie, we wrześniu 2010 roku ówczesny dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON płk Jerzy Pikuła podpisał umowę z dr. hab. inż. Ryszardem Szczepanikiem, dyrektorem Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na wdrożenie systemu.

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych jako odbiorca offsetu zobowiązał się do opracowania polskiej wersji systemu. A ten, po pierwszej eksploatacji próbnej (w czerwcu 2011), miał zacząć działać jesienią 2011 r. Okazało się jednak, że kadra w bazach lotnictwa taktycznego: 31. w Krzesinach i 32. w Łasku miała do pracy systemu sporo zastrzeżeń. – Dotyczyły różnych spraw, od niewłaściwej formy raportu, którą generował system, po brak zobrazowania uzbrojenia na konkretnym samolocie – mówi podpułkownik dr inż. Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu.

ITWL zapewnia, że poprawiony system jest już gotowy. Druga próbna eksploatacja rozpocznie się 9 lipca. Piloci i technicy Jastrzębi będą testować SIWESF-16 przez następne cztery miesiące. Jeśli nie będzie nowych uwag, to zostanie wdrożony na przełomie 2012 i 2013 roku.

Informatycy z ITWL nie zmierzają jednak ograniczać SIWES tylko do samolotów F-16. Niewielkim kosztem można go przystosować do zarządzania obsługą śmigłowców, czołgów, okrętów, haubic i wyrzutni rakiet. Prawdopodobnie w następnej kolejności system dostosowany zostanie do potrzeb transportowców C-130. – Z tego co wiem, duże zapotrzebowanie jest w Wojskach Lądowych na system informatycznego wsparcia transporterów Rosomak – mówi podpułkownik Kaleta.

Jastrzębie wesprze… sieć

 

Lotnicy zaczynają testować informatyczny system, który pomoże im zarządzać myśliwcami F-16. Będzie pokazywał, np. jakie uzbrojenie ma maszyna i przypominał o naprawach. W przyszłości SIWES-16 może usprawnić też zarządzanie Rosomakami, czołgami a nawet okrętami.

 

System Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16 ma pomagać w jak najlepszym wykorzystywaniu możliwości polskich Jastrzębi. Prace nad nim skończył właśnie Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. SIWESF-16 to polska wersja systemu zbudowana dzięki technologii i know-how przekazanych przez firmę Lockheed Martin Corporation, producenta „efów”.

 

System to skarbnica wiedzy o samolotach, ich konfiguracji, liczbie lotów, startów i lądowań. Dba o równomierną eksploatację maszyn, przypomina użytkownikom o konieczności przeglądów technicznych (np. po 100, 200 godzinach lotu) i naprawach. Pozwala także na zarządzanie pracą personelu, głównie służby inżynieryjno-lotniczej.

 

Gdy dowódca jednej z baz, w której stacjonują F-16, będzie potrzebował maszyny, wystarczy, że na swoim komputerze włączy SIWESF-16. Za pomocą kilku kliknięć w resortowej sieci MIL-WAN może wyznaczyć do lotu myśliwce oraz pilotów i techników, którzy ten lot przygotują. Urlop obsługi czy zwolnienie lekarskie pilota nie zakłóci pracy, bo SIWES je odnotuje. Niemal natychmiast plany dowódcy poznają wszyscy zaangażowani w operację żołnierze. Bez obiegu dokumentów, dziesiątków telefonów i telegramów.

 

Plany wprowadzenia systemu informatycznego wsparcia eksploatacji pojawiły się już w 2006 roku, kiedy w Polsce wylądowały pierwsze F-16. Pozyskanie systemu nie było jednak proste: dwa przetargi nie przyniosły rozwiązania. Ostatecznie, we wrześniu 2010 roku ówczesny dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON płk Jerzy Pikuła podpisał umowę z dr. hab. inż. Ryszardem Szczepanikiem, dyrektorem Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na wdrożenie systemu.

 

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych jako odbiorca offsetu zobowiązał się do opracowania polskiej wersji systemu. A ten, po pierwszej eksploatacji próbnej (w czerwcu 2011), miał zacząć działać jesienią 2011 r. Okazało się jednak, że kadra w bazach lotnictwa taktycznego: 31. w Krzesinach i 32. w Łasku miała do pracy systemu sporo zastrzeżeń. – Dotyczyły różnych spraw, od niewłaściwej formy raportu, którą generował system, po brak zobrazowania uzbrojenia na konkretnym samolocie – mówi podpułkownik dr inż. Ryszard Kaleta, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu.

 

ITWL zapewnia, że poprawiony system jest już gotowy. Druga próbna eksploatacja rozpocznie się 9 lipca. Piloci i technicy Jastrzębi będą testować SIWESF-16 przez następne cztery miesiące. Jeśli nie będzie nowych uwag, to zostanie wdrożony na przełomie 2012 i 2013 roku.

 

Informatycy z ITWL nie zmierzają jednak ograniczać SIWES tylko do samolotów F-16. Niewielkim kosztem można go przystosować do zarządzania obsługą śmigłowców, czołgów, okrętów, haubic i wyrzutni rakiet. Prawdopodobnie w następnej kolejności system dostosowany zostanie do potrzeb transportowców C-130. – Z tego co wiem, duże zapotrzebowanie jest w Wojskach Lądowych na system informatycznego wsparcia transporterów Rosomak – mówi podpułkownik Kaleta.

 

Magdalena Kowalska-Sendek

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera (rbsphotos.com)

dodaj komentarz

komentarze


Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
 
Zabójcze dla czołgów
Groty w wersji reprezentacyjnej w drodze do żołnierzy
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Broń Powstania Warszawskiego
Ostatnie przygotowania do defilady
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Medycy na poligonie
F-35 dla Polski – coraz bliżej finału
Na siódmym torze po siódmy medal
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Wielonarodowa Dywizja Północny Wschód z nowym dowódcą
Niebo pełne drogowskazów
Czas „czarnej pantery”
Defilada już za kilka dni
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Hekatomba na Woli
Nominacje generalskie na Święto Wojska Polskiego
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Przygotowania do defilady na ostatniej prostej
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
The Suwałki Gap in the Game
Katorżnicza rywalizacja na nowej trasie
Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Roczny dyżur spadochroniarzy
HSW wyprodukuje wyrzutnie do Patriotów
Nagrodzeni z okazji święta
Myśliwce nad Polską
Terytorialsi na ratunek
Awanse za olimpijskie medale
Posłowie o efektach szczytu NATO
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Wioślarze brązowymi medalistami olimpijskimi
Apache z offsetem
Masakra w więzieniu mokotowskim. Nierozliczona zbrodnia
Olimp gotowy na igrzyska!
Rozkaz: nie brać jeńców
Gen. Kukuła podziękował żołnierzom za ich służbę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Za zdrowie utracone na służbie
Sejm podziękował za służbę na granicy
Obejrzyj sprzęt pancerny i artyleryjski w Muzeum WP
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak usprawnić działania służb na granicy
Druk 3D w polskim przemyśle obronnym
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Historia powstania warszawskiego online
Umowa na Apache podpisana
Olimp w Paryżu
„Herman Göring” dostaje po łapach
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Maczuga z korkiem
Lekarze z poligonu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO