moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Latać jak Maverick

Do zadania bojowego wystartowało ponad 70 samolotów. W symulowanej walce siły „niebieskich” miały przełamać obronę powietrzną „czerwonych”. Rozkaz dla polskich F-16: „Zniszczyć cele na ziemi za pomocą bomb kierowanych sygnałem GPS”.

Polscy piloci biorą udział w międzynarodowych manewrach pod kryptonimem „Red Flag Alaska 12-2”. Na zaproszenie Amerykanów na Alasce loty bojowe ćwiczą też żołnierze z Japonii, Niemiec i Australii. Prestiżowe manewry zgromadziły elitę światowego lotnictwa. Ćwiczenia rozpoczęły się 7 czerwca i potrwają prawie trzy tygodnie. Żołnierze doskonalą swoje umiejętności w wielonarodowych ugrupowaniach bojowych. Chodzi o zadania rozpoznawcze, osłonę powietrzną i loty na niskiej wysokości.

Alaska nie została wybrana przypadkowo. Tam znajduje się olbrzymi poligon, na którym można ćwiczyć z wykorzystaniem amunicji precyzyjnego rażenia i dalekiego zasięgu. Polskie Siły Powietrzne wysłały za ocean osiem samolotów F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z poznańskich Krzesin oraz samolot transportowy C-130 Hercules z Powidza. Naszym pododdziałem lotniczym, pierwszym w historii ćwiczenia „Red Flag”, kieruje dowódca 6 Eskadry Lotniczej ppłk pil. Paweł Marcinkowski.

alaska_2
Udział w „Red Flag Alaska 12-2” to dla naszych żołnierzy doświadczenie nie do przecenienia. Nieczęsto mają okazję wykonać tak wiele lotów podczas jednych ćwiczeń. Nieocenione będzie też przetestowanie przez nich symulowanych lądowań z wyłączonym silnikiem, a także zapoznanie z systemem AIDEWS, który służy do ostrzegania pilota o promieniowaniu.

Zanim doszło do ćwiczeń nasi żołnierze musieli się do nich przygotować. Trenowali latanie w terenie górzystym i manewry obronne na małej wysokości wykorzystując maskujące możliwości terenu. Odbyli też pierwsze w historii polskich F-16 loty w Mixed Fighter Force Operation. – MFFO to mieszana formacja myśliwska, w której znajdują się różne typy statków powietrznych z sojuszniczych krajów – wyjaśnia kapitan Joanna Krzystek, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Oprócz samolotów F-16 na Alaskę poleciał też cały personel naziemny zabezpieczający loty: planiści, kontroler ruchu lotniczego oraz osoby, które dbają o to, aby sprzęt pilota był sprawny i dobrze dopasowany. Ci ostatni tworzą tzw. „sekcję life suport”. – Zajmuje się ona odpowiednim przygotowaniem na ziemi tego wszystkiego, w co ubiera się pilot do lotu – mówi kapitan Joanna Krząstek. – Ludzie z tej sekcji sprawdzają także fotel katapultowy oraz zawartość dołączonego do niego zasobnika, dzięki któremu pilot może przetrwać po awaryjnym opuszczeniu samolotu – dodaje kapitan Krząstek.

Jacek Szustakowski

autor zdjęć: Łukasz Gradziński, Norbert Chojnacki

dodaj komentarz

komentarze


Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Najdłuższa noc
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Gdy ucichnie artyleria
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Kto zostanie Asem Sportu?
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Panczeniści na podium w Hamar
Odpalili K9 Thunder
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy jadą na misję
Historyczna „Wisła”
Smak służby
Trałowce do remontu
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Szwedzi w pętli
Nowe K9 w Węgorzewie
Święto sportowców w mundurach
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Combat 56 u terytorialsów
The Taste of Military Service
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Mundurowi z benefitami
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Polski Rosomak dalej w produkcji
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Seryjny Heron coraz bliżej
Gala Boksu na Bemowie
Służba w kadrze
„Burza” nabiera kształtów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Kolejne AW149 nadlatują
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Niemieckie wsparcie z powietrza
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niemcy dla Tarczy Wschód
Plan na WAM
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
W ochronie granicy
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Amunicja od Grupy WB
Aby granica była bezpieczna
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojsko ma swojego satelitę!
Dzień wart stu lat
Wisła dopłynęła
Kalorie to nie wszystko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO