moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Latać jak Maverick

Do zadania bojowego wystartowało ponad 70 samolotów. W symulowanej walce siły „niebieskich” miały przełamać obronę powietrzną „czerwonych”. Rozkaz dla polskich F-16: „Zniszczyć cele na ziemi za pomocą bomb kierowanych sygnałem GPS”.

Polscy piloci biorą udział w międzynarodowych manewrach pod kryptonimem „Red Flag Alaska 12-2”. Na zaproszenie Amerykanów na Alasce loty bojowe ćwiczą też żołnierze z Japonii, Niemiec i Australii. Prestiżowe manewry zgromadziły elitę światowego lotnictwa. Ćwiczenia rozpoczęły się 7 czerwca i potrwają prawie trzy tygodnie. Żołnierze doskonalą swoje umiejętności w wielonarodowych ugrupowaniach bojowych. Chodzi o zadania rozpoznawcze, osłonę powietrzną i loty na niskiej wysokości.

Alaska nie została wybrana przypadkowo. Tam znajduje się olbrzymi poligon, na którym można ćwiczyć z wykorzystaniem amunicji precyzyjnego rażenia i dalekiego zasięgu. Polskie Siły Powietrzne wysłały za ocean osiem samolotów F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z poznańskich Krzesin oraz samolot transportowy C-130 Hercules z Powidza. Naszym pododdziałem lotniczym, pierwszym w historii ćwiczenia „Red Flag”, kieruje dowódca 6 Eskadry Lotniczej ppłk pil. Paweł Marcinkowski.

alaska_2
Udział w „Red Flag Alaska 12-2” to dla naszych żołnierzy doświadczenie nie do przecenienia. Nieczęsto mają okazję wykonać tak wiele lotów podczas jednych ćwiczeń. Nieocenione będzie też przetestowanie przez nich symulowanych lądowań z wyłączonym silnikiem, a także zapoznanie z systemem AIDEWS, który służy do ostrzegania pilota o promieniowaniu.

Zanim doszło do ćwiczeń nasi żołnierze musieli się do nich przygotować. Trenowali latanie w terenie górzystym i manewry obronne na małej wysokości wykorzystując maskujące możliwości terenu. Odbyli też pierwsze w historii polskich F-16 loty w Mixed Fighter Force Operation. – MFFO to mieszana formacja myśliwska, w której znajdują się różne typy statków powietrznych z sojuszniczych krajów – wyjaśnia kapitan Joanna Krzystek, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Oprócz samolotów F-16 na Alaskę poleciał też cały personel naziemny zabezpieczający loty: planiści, kontroler ruchu lotniczego oraz osoby, które dbają o to, aby sprzęt pilota był sprawny i dobrze dopasowany. Ci ostatni tworzą tzw. „sekcję life suport”. – Zajmuje się ona odpowiednim przygotowaniem na ziemi tego wszystkiego, w co ubiera się pilot do lotu – mówi kapitan Joanna Krząstek. – Ludzie z tej sekcji sprawdzają także fotel katapultowy oraz zawartość dołączonego do niego zasobnika, dzięki któremu pilot może przetrwać po awaryjnym opuszczeniu samolotu – dodaje kapitan Krząstek.

Jacek Szustakowski

autor zdjęć: Łukasz Gradziński, Norbert Chojnacki

dodaj komentarz

komentarze


Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
 
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Prezydent Zełenski w Warszawie
Czujemy się tu jak w rodzinie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Pancerniacy trenują cywilów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerny sznyt
Biało-czerwona nad Wilnem
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Szkolenie na miarę czasów
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Ostatnia niedziela…
Feniks – następca Mangusty?
Za zdrowie utracone na służbie
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Jak usprawnić działania służb na granicy
Spędź wakacje z wojskiem!
Walka – tak, ale tylko polityczna
Serwis bliżej domu
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Oczy na Kijów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Lato pod wodą
Śmierć przyszła po wojnie
Mark Rutte pokieruje NATO
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Spadochroniarze na warcie w UE
Roczny dyżur spadochroniarzy
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szkolenie do walk w mieście
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Polsko-litewskie konsultacje
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
RBN przed szczytem NATO
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Szpital u „Troski”
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Wsparcie MON-u dla studentów
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Strzelnice dla specjalsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO