moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PW-5 Smyk w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło swoje zbiory o wyjątkowy eksponat – prototyp szybowca PW-5 Smyk egz. K-01, nr rej. SP-8005. Oficjalne przekazanie maszyny odbyło się 20 lutego 2025 roku w siedzibie Muzeum, a darczyńcą jest Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa.

Studenci i PW Smyk. Historyczne zdjęcie z konkursu w Oerlinghausen, w Niemczech. Na zdjęciu od lewej: Piotr Kossa-kowski, Waldemar Wingralek, Mirosław Cieśla, Tadeusz Wiącek, Robert Brzeziński.

PW-5 Smyk to jednomiejscowy szybowiec zaprojektowany i zbudowany w Zespole Naukowo-Badawczym Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Prace konstrukcyjne prowadził zespół pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza, a pierwszy oblot prototypu miał miejsce 5 września 1992 roku.

Polska konstrukcja odniosła międzynarodowy sukces, a obecnie muzealny egzemplarz szybowca w 1992 roku zwyciężył w prestiżowym międzynarodowym konkursie na lotnisku w Oerlinghau-sen w Niemczech. Po zakończeniu prób naziemnych i w locie, Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał Świadectwo Typu, co pozwoliło na uruchomienie produkcji seryjnej w WSK Świdnik S.A.. Na wszystkich sześciu kontynentach lata dziś ponad 300 egzemplarzy tej wyjątkowej maszyny. 27 września 1994 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) uznała PW-5 Smyk za szybowiec klasy światowej do rozgrywania zawodów olimpijskich.

REKLAMA

Szybownictwo ma swoją historię olimpijską. Było sportem pokazowym na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku i zostało formalnie przyjęte do programu Igrzysk w 1940 roku. Jednak z powodu wybuchu II wojny światowej, Igrzyska te nie odbyły się, a szybownictwo nie powróciło już do programu olimpijskiego.

Współcześnie szybownictwo dzieli się na kilka klas, z których każda ma określone parametry techniczne:
• Klasa otwarta: bez ograniczeń co do rozpiętości skrzydeł czy masy startowej; dopuszcza się zarówno szybowce jednomiejscowe, jak i dwumiejscowe.
• Klasa standard: rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, brak mechanizacji płata (np. klap), dopuszczalny balast wodny, masa startowa ograniczona do 525 kg.
• Klasa 15-metrowa: rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, dowolna mechanizacja płata, dopusz-czalny balast wodny, masa startowa do 525 kg.
• Klasa 18-metrowa: rozpiętość skrzydeł do 18 metrów, dowolna mechanizacja płata, dopusz-czalny balast wodny, masa startowa do 600 kg.
• Klasa klub: obejmuje starsze konstrukcje szybowców o rozpiętości skrzydeł do 15 metrów, bez balastu wodnego; stosuje się współczynniki wyrównawcze (handicapowe) dla różnych modeli.

Klasa światowa została stworzona z myślą o ujednoliceniu sprzętu w zawodach szybowcowych, aby promować umiejętności pilotów, a nie przewagę technologiczną sprzętu. W tej klasie używany jest wyłącznie jeden typ szybowca – PW-5 Smyk. Niedozwolone są jakiekolwiek modyfikacje konstrukcji, co zapewnia równość warunków rywalizacji.

Nowo pozyskany szybowiec zostanie zaprezentowany na powstającej obecnie wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, która znajdzie się w nowym hangarze Muzeum na terenie historycznego lotniska Rakowice-Czyżyny – kolebki polskiego lotnictwa. Dzięki temu eksponatowi kolekcja polskich szybowców Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciła się o konstrukcję klasy światowej, będącą symbolem innowacyjności i sukcesów polskiej myśli lotniczej.

Tekst: Zuzanna Kaczorowska/ MLP

red. PZ

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

dodaj komentarz

komentarze


Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
 
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Nowe legitymacje dla weteranów
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Podniebne tankowanie „Husarza”
„Do obrony użyjemy każdego środka”
K9 strzelały w Ustce
Nie ma łatwych zawodów, nie ma łatwych biegów!
Walka w półcieniu
Wyrok za tragiczny wypadek
Trump i Putin rozmawiali o wojnie w Ukrainie
Borsuk potrafi!
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
W Sejmie o przyszłości przemysłu zbrojeniowego
Przerwany lot „Orlika”
Azjatycki partner Grupy WB
Bałtyk pod parasolem
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Test przyjaźni na sportowych trasach
Magia Invictus Games
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Gladius rozpoznaje i uderza
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Spisały się na medal
Srebrna sztafeta 4x400 m kobiet
Trudna sztuka dowodzenia
Szer. Sidorowicz: My, Polki, jesteśmy bojowe
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Zwycięstwo cieszy, ale też zobowiązuje
O Ukrainie wspólnym głosem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Zmiana warty na Sycylii
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Rosomaki na Bałtyku
Sekrety biegu patrolowego
Putin już nie dotrzymał danego Trumpowi słowa
Wojskowe emerytury w górę
Dostawa z Korei odebrana
Mgła odebrała medale snowboardzistom
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Mistrzyni olimpijska mistrzynią wojskowych igrzysk
Podniebne wsparcie sojuszników
Wodowanie „Rybitwy”
Poznajcie NeoX-2 Duch
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Wojskowi mistrzowie dla pokoju
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Sejm za planem dozbrojenia Europy
GROM walczy na Bałtyku
Wojsko podsumowało działalność sportową w roku 2024
Lotnicza konferencja w Warszawie
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Marynarze najlepsi w czterech konkurencjach
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
„Sokół” oficjalnie otwarty
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Test wytrzymałości
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Zryw ku wolności
Ukraińcy zaatakowali elementy rosyjskiej triady nuklearnej
„Joanna Mała” większa i nowocześniejsza
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Sowiecki podstęp
Borsuki kupione
Aby szpital był przyjazny wojsku
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu z samorządowcami
Tropem podwodnego drona

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO