moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PW-5 Smyk w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło swoje zbiory o wyjątkowy eksponat – prototyp szybowca PW-5 Smyk egz. K-01, nr rej. SP-8005. Oficjalne przekazanie maszyny odbyło się 20 lutego 2025 roku w siedzibie Muzeum, a darczyńcą jest Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa.

Studenci i PW Smyk. Historyczne zdjęcie z konkursu w Oerlinghausen, w Niemczech. Na zdjęciu od lewej: Piotr Kossa-kowski, Waldemar Wingralek, Mirosław Cieśla, Tadeusz Wiącek, Robert Brzeziński.

PW-5 Smyk to jednomiejscowy szybowiec zaprojektowany i zbudowany w Zespole Naukowo-Badawczym Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Prace konstrukcyjne prowadził zespół pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza, a pierwszy oblot prototypu miał miejsce 5 września 1992 roku.

Polska konstrukcja odniosła międzynarodowy sukces, a obecnie muzealny egzemplarz szybowca w 1992 roku zwyciężył w prestiżowym międzynarodowym konkursie na lotnisku w Oerlinghau-sen w Niemczech. Po zakończeniu prób naziemnych i w locie, Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał Świadectwo Typu, co pozwoliło na uruchomienie produkcji seryjnej w WSK Świdnik S.A.. Na wszystkich sześciu kontynentach lata dziś ponad 300 egzemplarzy tej wyjątkowej maszyny. 27 września 1994 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) uznała PW-5 Smyk za szybowiec klasy światowej do rozgrywania zawodów olimpijskich.

REKLAMA

Szybownictwo ma swoją historię olimpijską. Było sportem pokazowym na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku i zostało formalnie przyjęte do programu Igrzysk w 1940 roku. Jednak z powodu wybuchu II wojny światowej, Igrzyska te nie odbyły się, a szybownictwo nie powróciło już do programu olimpijskiego.

Współcześnie szybownictwo dzieli się na kilka klas, z których każda ma określone parametry techniczne:
• Klasa otwarta: bez ograniczeń co do rozpiętości skrzydeł czy masy startowej; dopuszcza się zarówno szybowce jednomiejscowe, jak i dwumiejscowe.
• Klasa standard: rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, brak mechanizacji płata (np. klap), dopuszczalny balast wodny, masa startowa ograniczona do 525 kg.
• Klasa 15-metrowa: rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, dowolna mechanizacja płata, dopusz-czalny balast wodny, masa startowa do 525 kg.
• Klasa 18-metrowa: rozpiętość skrzydeł do 18 metrów, dowolna mechanizacja płata, dopusz-czalny balast wodny, masa startowa do 600 kg.
• Klasa klub: obejmuje starsze konstrukcje szybowców o rozpiętości skrzydeł do 15 metrów, bez balastu wodnego; stosuje się współczynniki wyrównawcze (handicapowe) dla różnych modeli.

Klasa światowa została stworzona z myślą o ujednoliceniu sprzętu w zawodach szybowcowych, aby promować umiejętności pilotów, a nie przewagę technologiczną sprzętu. W tej klasie używany jest wyłącznie jeden typ szybowca – PW-5 Smyk. Niedozwolone są jakiekolwiek modyfikacje konstrukcji, co zapewnia równość warunków rywalizacji.

Nowo pozyskany szybowiec zostanie zaprezentowany na powstającej obecnie wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, która znajdzie się w nowym hangarze Muzeum na terenie historycznego lotniska Rakowice-Czyżyny – kolebki polskiego lotnictwa. Dzięki temu eksponatowi kolekcja polskich szybowców Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciła się o konstrukcję klasy światowej, będącą symbolem innowacyjności i sukcesów polskiej myśli lotniczej.

Tekst: Zuzanna Kaczorowska/ MLP

red. PZ

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

dodaj komentarz

komentarze


„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
 
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Stress test dla systemu ratownictwa
Od chaosu do wiktorii
Letni wypoczynek z MON-em
Wyjście z cienia
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Alians HSW ze światowym gigantem
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jak kąsają polskie kły
Ustawa bliżej żołnierzy
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Nowe możliwości spółki Mesko
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Pamiętają o powstańcach
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Dziękujemy wam, weterani!
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Pancerna nauka jazdy
Kolejne K9 dla zawiszaków
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Biało-czerwona na Monte Cassino
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Tajemne uderzenie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Bałtycka tarcza
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
AW149 to przygoda życia
Kilometry pamięci
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Fire from Coast
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Amunicja dla czołgów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Misja PKW „Olimp” doceniona
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Żołnierz influencer?
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Polska dołącza do satelitarnej elity
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Nasi czołgiści najlepsi
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Wyzwanie, które integruje
Drony na ratunek
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Trudny los zwycięzców
Nowa mapa garnizonów
Wyzwanie, które integruje
Drony Wizjer rozpoznają cel
Szlachetny gest generała
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Atom utracony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO