moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rolls-Royce dla marynarzy

Koncern Rolls-Royce Holdings dostarczy zespoły napędowe – silniki wysokoprężne, agregaty prądotwórcze oraz system sterowania i monitoringu – do trzech fregat rakietowych Miecznik, które są budowane w Gdyni. Napęd każdego z okrętów będzie miał moc 33,6 MW i pozwoli osiągnąć prędkość maksymalną około 26 w., to mniej więcej tyle co 48 km/h.

Będąca częścią koncernu Rolls-Royce Holdings firma Rolls-Royce Solutions Gmbh jest największym na świecie producentem zespołów napędowych dla statków i okrętów. W silniki – skonstruowane na podstawie rozwiązań Rolls-Royce/MTU – wyposażane są zarówno statki pasażerskie i transportowe, jak i najnowocześniejsze okręty wojenne. Po tego typu rozwiązania sięgnęli m.in. konstruktorzy fregat rakietowych Typ-31 (projekt Arrowhead 140), budowanych przez Brytyjczyków. A teraz zdecydowali się na nie także inżynierowie pracujący nad polskimi fregatami rakietowymi o kryptonimie „Miecznik”, których konstrukcja również oparta jest na projekcie fregat Arrowhead 140.

Umowę dotyczącą napędów podpisali pod koniec 2023 roku Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stocznia Wojenna oraz Paul Röck, dyrektor sprzedaży dla sektora rządowego i przemysłowego w firmie Rolls-Royce Solutions Gmbh. Dokument
przewiduje, że w przyszłym roku koncern przekaże Polsce komponenty zespołu napędowego do pierwszej fregaty – ORP „Wicher”. Silniki do kolejnych będą dostarczane sukcesywnie wg postępów w budowie okrętów.

REKLAMA

Zespoły napędowe Mieczników będą skonfigurowane z układzie CODAD (Combined Diesel And Diesel) i będą się składać z czterech silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M71 (każdy o mocy 8,2 MW) oraz czterech agregatów prądotwórczych MTU 16V 2000 M41B (każdy o mocy 900 kW). Łączna moc takiego napędu ma wynieść około 33,6 MW i pozwoli jednostce osiągać prędkość maksymalną około 26 w., a prędkość „marszową” około 12 w. (pozwoli ona okrętowi bez uzupełniania paliwa pokonać odległość około 8000 Mm).

Zgodnie z harmonogramem programu budowy fregat rakietowych Miecznik, pierwszy z nich – ORP Wicher – ma wejść do służby w 2026 roku, drugi – ORP „Burza” w 2030 roku, a trzeci – ORP „Huragan” w 2031 roku.

Firma Rolls-Royce Solutions Gmbh podbija rynki swoimi produktami w dużej mierze dzięki istniejącej od 1909 firmie MTU-Motoren-und Turbinen-Union, nad którą Rolls-Royce przejął kontrolę w 2011 roku. Dostarcza ona na cały świat silniki zarówno do pojazdów wojskowych (czołgi czy transportery opancerzone), jak i jednostek pływających.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
 
Wytropić zagrożenie
NATO on Northern Track
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
W obronie wschodniej flanki NATO
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pilecki ucieka z Auschwitz
Posłowie dyskutowali o WOT
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Awanse na Trzeciego Maja
Ameryka daje wsparcie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Biel i czerwień łączy pokolenia
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
NATO na północnym szlaku
Patriotyczny maraton
Zmiany w dodatkach stażowych
Pytania o europejską tarczę
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pływacy i maratończycy na medal
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Husarz na straży nieba
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polki pobiegły po srebro!
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Czarne oliwki dla sojuszników
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Barwy Ojczyzny
Szybki marsz, trudny odwrót
Wioślarze i triatlonistka na podium
Daglezje poszukiwane
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, epilog

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO