moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najnowocześniejsza stocznia w Polsce

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z konsorcjum firm NDI SA, NDI Sopot SA oraz Pekabex BET umowę na budowę dwóch hal, w których będą powstawać fregaty rakietowe Miecznik. Nowe budynki to część wartego dziesiątki milionów złotych ambitnego programu inwestycyjnego gdyńskiej firmy. Przedstawiciele stoczni zapewniają, że będzie ona pod względem infrastruktury najnowocześniejsza w Polsce.

Budynki powstaną w niespełna półtora roku i będą całkiem pokaźnych rozmiarów. Hala „produkcyjna”, do której w przyszłości mają zostać przeniesione wszystkie wydziały PGZ Stoczni Wojennej zajmujące się wyposażaniem okrętów, będzie miała powierzchnię około 5 tys. m2. Natomiast tzw. kadłubowa lub montażu końcowego będzie miała aż 6 tys. m2: 150 m długości, 38 m szerokości i 43 m wysokości. Maciej Poprawski, dyrektor operacyjny w PGZ Stoczni Wojennej, podkreśla, że obiektu o takich parametrach nie ma żadna stocznia w Polsce, a w Europie niewiele jest hal równie wysokich.

 

Więcej robotów do produkcji

Nowe budynki to konieczność. – Na Zachodzie, w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii, właściwie nie buduje się już okrętów wojennych na powietrzu, tylko w obiektach zamkniętych – wyjaśnia Poprawski. Dodaje, że najważniejszą zaletą hal montażowych jest możliwość wykonywania prac niezależnie od pogody. – Można je prowadzić bez żadnych przestojów, co gwarantuje terminowe wykonanie okrętu – mówi. Jak podkreśla, fregaty Miecznik będą opuszczały halę właściwie gotowe do przekazania ich wojsku. – Okręty będą z niej wyjeżdżać całkowicie ukończone, wyposażone i wymalowane – mówi.

Film: PGZ S.A.

Budowa hali montażu końcowego, choć najważniejsza, jest tylko częścią ambitnego, wartego dziesiątki milionów złotych programu unowocześnienia PGZ Stoczni Wojennej. Obejmuje on zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń, które znacząco przyspieszą budowę okrętów wojennych. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, wzorem stoczni na całym świecie, jeśli chodzi o produkcję, spółka stawia na zastąpienie ludzkiej pracy przez roboty. – To jest konieczne nie tylko ze względu na oczekiwane od nas terminy, lecz także jakość. Dobrym przykładem zasadności robotyzacji jest przygotowanie systemów rurowych dla okrętu. Dziś to jest praca ręczna, wymagająca ogromnej liczby ludzi. Giętarka do rur CNC robi w cztery minuty tyle, co grupa sześciu specjalistów przez dwa dni – wyjaśnia Maciej Poprawski.

Aby ulepszyć i przyspieszyć procesy spawalnicze, na terenie PGZ Stoczni Wojennej powstanie długa na 90 m, zrobotyzowana linia do spawania stalowych konstrukcji okrętów.

Kosztowne inwestycje

Nowe hale wybuduje konsorcjum firm: NDI SA, NDI Sopot SA oraz Pekabex BET. Program unowocześnienia PGZ Stoczni Wojennej pochłonie dziesiątki milionów złotych. Aby go sfinansować, spółka zdecydowała się m.in. zredukować swój zasób nieruchomości. Sprzedała więc Ministerstwu Obrony Narodowej tzw. wschodnią część stoczniowych terenów. A tam, gdzie obecnie znajduje się ruchomy dok, Port Gdynia wybuduje obrotnicę dla statków i okrętów o średnicy 400 m (dok zostanie przeniesiony w inne miejsce).

Przedstawiciele stoczni zapewniają, że zmniejszenie zasobów terenowych wyjdzie spółce tylko na dobre, a cel programu inwestycyjnego wart jest wysiłku. – Staniemy się najnowocześniejszą infrastrukturalnie stocznią w Polsce – deklaruje Maciej Poprawski.

Budowa pierwszej polskiej fregaty rakietowej o kryptonimie „Miecznik” rozpocznie się w sierpniu tego roku. Za największy morski program modernizacji Wojska Polskiego odpowiada konsorcjum PGZ Miecznik, które tworzą: Polska Grupa Zbrojeniowa SA, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding SA. Przedstawiciele konsorcjum deklarują, że trzy fregaty trafią do marynarki wojennej odpowiednio w 2028, 2029 i 2031 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ Stocznia Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
 
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Zryw ku wolności
Nowa inwestycja Wojskowej Akademii Technicznej
Sowiecki podstęp
HSW inwestuje w przyszłość
K9 strzelały w Ustce
Prezes PGZ rezygnuje ze stanowiska
Gala Buzdyganów – transmisja na żywo
Polak za sterami Apache’a
Zawsze gotowi, zawsze blisko
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Miliardy na produkcję amunicji
Na czele cyberkomandosów
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Feniks – misja na finiszu
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Polskie F-16 w służbie NATO
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Jest moc!
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Dowodzenie na najwyższym poziomie
Warto myśleć długofalowo
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Podniebne wsparcie sojuszników
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Buzdygany 2024 wręczone
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Konkurs na prezesa PGZ-etu
O Ukrainie wspólnym głosem
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Walka z wielką wodą
Test wytrzymałości
Szwedzki debiut w Air Policing
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Nowe legitymacje dla weteranów
Najważniejsze jest życie
Podniebne tankowanie „Husarza”
Wsparcie dla Wisły
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Rosomaki na Bałtyku
Ramię w ramię
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Odkrywanie prawdy
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Pokój nie obroni się sam
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Sekrety biegu patrolowego
Wyrok za tragiczny wypadek
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Szerszeń do zadań specjalnych
GROM walczy na Bałtyku
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Czas na wiosenny trening z wojskiem!
Wojskowe emerytury w górę
Determinacja w działaniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO