moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najnowocześniejsza stocznia w Polsce

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z konsorcjum firm NDI SA, NDI Sopot SA oraz Pekabex BET umowę na budowę dwóch hal, w których będą powstawać fregaty rakietowe Miecznik. Nowe budynki to część wartego dziesiątki milionów złotych ambitnego programu inwestycyjnego gdyńskiej firmy. Przedstawiciele stoczni zapewniają, że będzie ona pod względem infrastruktury najnowocześniejsza w Polsce.

Budynki powstaną w niespełna półtora roku i będą całkiem pokaźnych rozmiarów. Hala „produkcyjna”, do której w przyszłości mają zostać przeniesione wszystkie wydziały PGZ Stoczni Wojennej zajmujące się wyposażaniem okrętów, będzie miała powierzchnię około 5 tys. m2. Natomiast tzw. kadłubowa lub montażu końcowego będzie miała aż 6 tys. m2: 150 m długości, 38 m szerokości i 43 m wysokości. Maciej Poprawski, dyrektor operacyjny w PGZ Stoczni Wojennej, podkreśla, że obiektu o takich parametrach nie ma żadna stocznia w Polsce, a w Europie niewiele jest hal równie wysokich.

 

Więcej robotów do produkcji

Nowe budynki to konieczność. – Na Zachodzie, w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii, właściwie nie buduje się już okrętów wojennych na powietrzu, tylko w obiektach zamkniętych – wyjaśnia Poprawski. Dodaje, że najważniejszą zaletą hal montażowych jest możliwość wykonywania prac niezależnie od pogody. – Można je prowadzić bez żadnych przestojów, co gwarantuje terminowe wykonanie okrętu – mówi. Jak podkreśla, fregaty Miecznik będą opuszczały halę właściwie gotowe do przekazania ich wojsku. – Okręty będą z niej wyjeżdżać całkowicie ukończone, wyposażone i wymalowane – mówi.

Film: PGZ S.A.

Budowa hali montażu końcowego, choć najważniejsza, jest tylko częścią ambitnego, wartego dziesiątki milionów złotych programu unowocześnienia PGZ Stoczni Wojennej. Obejmuje on zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń, które znacząco przyspieszą budowę okrętów wojennych. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, wzorem stoczni na całym świecie, jeśli chodzi o produkcję, spółka stawia na zastąpienie ludzkiej pracy przez roboty. – To jest konieczne nie tylko ze względu na oczekiwane od nas terminy, lecz także jakość. Dobrym przykładem zasadności robotyzacji jest przygotowanie systemów rurowych dla okrętu. Dziś to jest praca ręczna, wymagająca ogromnej liczby ludzi. Giętarka do rur CNC robi w cztery minuty tyle, co grupa sześciu specjalistów przez dwa dni – wyjaśnia Maciej Poprawski.

Aby ulepszyć i przyspieszyć procesy spawalnicze, na terenie PGZ Stoczni Wojennej powstanie długa na 90 m, zrobotyzowana linia do spawania stalowych konstrukcji okrętów.

Kosztowne inwestycje

Nowe hale wybuduje konsorcjum firm: NDI SA, NDI Sopot SA oraz Pekabex BET. Program unowocześnienia PGZ Stoczni Wojennej pochłonie dziesiątki milionów złotych. Aby go sfinansować, spółka zdecydowała się m.in. zredukować swój zasób nieruchomości. Sprzedała więc Ministerstwu Obrony Narodowej tzw. wschodnią część stoczniowych terenów. A tam, gdzie obecnie znajduje się ruchomy dok, Port Gdynia wybuduje obrotnicę dla statków i okrętów o średnicy 400 m (dok zostanie przeniesiony w inne miejsce).

Przedstawiciele stoczni zapewniają, że zmniejszenie zasobów terenowych wyjdzie spółce tylko na dobre, a cel programu inwestycyjnego wart jest wysiłku. – Staniemy się najnowocześniejszą infrastrukturalnie stocznią w Polsce – deklaruje Maciej Poprawski.

Budowa pierwszej polskiej fregaty rakietowej o kryptonimie „Miecznik” rozpocznie się w sierpniu tego roku. Za największy morski program modernizacji Wojska Polskiego odpowiada konsorcjum PGZ Miecznik, które tworzą: Polska Grupa Zbrojeniowa SA, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding SA. Przedstawiciele konsorcjum deklarują, że trzy fregaty trafią do marynarki wojennej odpowiednio w 2028, 2029 i 2031 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ Stocznia Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
W równym szyku, na centymetry
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Nas nikt nie oszuka
Strzelanina w bazie US Army
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Świetne występy polskich żołnierzy
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie drony dla wojska
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Kosmiczny prestiż
Jak zostać kapralem rezerwy
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Cisza przed wojną
Rozkaz: sformować brygadę
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Najważniejszy jest żołnierz
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Służby badają wybuch pod Łukowem
Orlik na Alfę
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Hekatomba na Woli
Beret „na rekinka” lub koguta
Coraz więcej Panter w Polsce
Amunicja dla FA-50 kupiona
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Uszyte na miarę
Terytorialsi i czarna taktyka
Zwycięska batalia o stolicę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Warszawo, do broni!
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Flytrap, czyli młot na drony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO