moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotniczy sprawdzian przed misją

Żołnierze z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego zakończyli przygotowania przed misją w Iraku. Na Bliski Wschód w ramach XI zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego polecą jesienią. – Zadania będziemy wykonywać dla polskiego kontyngentu i koalicjantów. A naszym głównym obowiązkiem będzie transport ludzi i wyposażenia wojskowego pomiędzy irackimi bazami – mówi mjr pil. Arkadiusz John, dowódca załogi C-295M.

Zespół lotniczy XI zmiany PKW Irak tworzy kilkudziesięciu żołnierzy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic. W większości są to już doświadczeni lotnicy, którzy służyli na misjach, np. w Iraku lub Afganistanie. W zespole są dwie załogi lotnicze: pierwszy i drugi pilot, technik pokładowy i technik załadunku, tzw. loadmaster, oraz jeden samolot Casa C-295M. Poza nimi w rejon misji poleci także personel naziemny, specjaliści od uzbrojenia, oficerowie operacyjni i specjaliści od planowania zadań lotniczych i rozpoznania.

Od lutego 2021 roku lotnicy służący na Bliskim Wschodzie stacjonują w bazie Ain al-Asad w prowincji Anbar w Iraku, wcześniej ich siedzibą była baza Al Jaber w Kuwejcie. Ich głównym zadaniem w czasie misji jest transport ludzi i ładunków – np. amunicji, sprzętu wojskowego, żywności i wody pomiędzy irackimi bazami. Zadania lotnicze wykonują dla polskiego kontyngentu lub sił koalicji.

– Gotowość do służby poza granicami kraju nasi żołnierze potwierdzili podczas narodowej certyfikacji – mówi kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sprawdzian przed misją odbył się w ramach ćwiczeń taktyczno-specjalnych „Transport ‘21”. Lotnicy mierzyli się wówczas z różnego rodzaju zadaniami i sytuacjami, które mogą się wydarzyć w Iraku. – Przede wszystkim musieliśmy odpowiednio reagować na symulowane zagrożenia, np. ostrzały moździerzowe bazy, atak na stanowisko dowodzenia, a także w czasie ataku typu „green on blue” (atak sił lokalnych na stacjonujące wojska – przyp. red.) – mówi mjr pil. Arkadiusz John, dowódca załogi C-295M i zarazem dowódca zespołu lotniczego. Będzie to jego trzecia misja w Iraku. – Musimy się liczyć z zagrożeniem, bo Irak pozostaje strefą działań wojennych. Dlatego większość pilotów czuje się bezpieczniej w powietrzu niż na ziemi – dodaje pilot, który „wylatał” już ponad 6000 godzin.

W czasie ćwiczeń „Transport ‘21” lotnicy przećwiczyli także zasady udzielania pomocy medycznej na polu walki. Sprawdzane były również procedury związane z uzbrajaniem samolotu, ładowaniem i rozładowywaniem towaru. – Ostatnim, najważniejszym dla nas testem było wykonanie lotu taktycznego na małej wysokości na trasie Kraków–Powidz – mówi mjr John. Przelot z ładunkiem odbył się na wysokości od 300 metrów. – Na pokładzie był z nami żołnierz, który pełnił rolę ewaluatora i w czasie lotu wprowadzał dodatkowe utrudnienia, np. dotyczące symulowanego promieniowania czy broni przeciwlotniczej. Załogi musiały tak manewrować, by unikać zagrożenia – opowiada dowódca zespołu lotniczego.

Lotnicy do służby w ramach XI zmiany PKW przygotowywali się od kilku miesięcy. Przeszli szkolenia z zakresu prawa konfliktów zbrojnych, prawa humanitarnego i zasad użycia broni. Dodatkowo ukończyli także szkolenia dotyczące neutralizowania ładunków wybuchowych oraz ćwiczyli zasady postępowania na wypadek ostrzału bazy.

Podobnie jak żołnierze, np. wojsk lądowych, lotnicy służą na misji około sześciu miesięcy. Wyjątek stanowią piloci i technicy, którzy zmieniają się co trzy miesiące. Jest to związane z koniecznością ciągłego podtrzymywania uprawnień, np. do wykonywania lotów z noktowizją lub desantowaniem. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 8 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
 
Olympus in Paris
Jutrzenka swobody
Baza w Redzikowie już działa
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Kolejne FlyEye dla wojska
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Silne NATO również dzięki Polsce
HIMARS-y dostarczone
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Jak Polacy szkolą Ukraińców
1000 dni wojny i pomocy
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Fabryka Broni rozbudowuje się
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Medycyna w wersji specjalnej
Mamy BohaterONa!
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Polskie „JAG” już działa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patriotyzm na sportowo
Wojna na planszy
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Gogle dla pilotów śmigłowców
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Siła w jedności
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Dwa bataliony WOT-u przechodzą z brygady wielkopolskiej do lubuskiej
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Ämari gotowa do dyżuru
Ostre słowa, mocne ciosy
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Pod osłoną tarczy
Zmiana warty w PKW Liban
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Saab ostrzeże przed zagrożeniem
Czworonożny żandarm w Paryżu
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Komplet Black Hawków u specjalsów
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Karta dla rodzin wojskowych
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Breda w polskich rękach
Powstaną nowe fabryki amunicji
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szturmowanie okopów
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Wzlot, upadek i powrót
Olimp w Paryżu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO