moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotniczy sprawdzian przed misją

Żołnierze z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego zakończyli przygotowania przed misją w Iraku. Na Bliski Wschód w ramach XI zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego polecą jesienią. – Zadania będziemy wykonywać dla polskiego kontyngentu i koalicjantów. A naszym głównym obowiązkiem będzie transport ludzi i wyposażenia wojskowego pomiędzy irackimi bazami – mówi mjr pil. Arkadiusz John, dowódca załogi C-295M.

Zespół lotniczy XI zmiany PKW Irak tworzy kilkudziesięciu żołnierzy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic. W większości są to już doświadczeni lotnicy, którzy służyli na misjach, np. w Iraku lub Afganistanie. W zespole są dwie załogi lotnicze: pierwszy i drugi pilot, technik pokładowy i technik załadunku, tzw. loadmaster, oraz jeden samolot Casa C-295M. Poza nimi w rejon misji poleci także personel naziemny, specjaliści od uzbrojenia, oficerowie operacyjni i specjaliści od planowania zadań lotniczych i rozpoznania.

Od lutego 2021 roku lotnicy służący na Bliskim Wschodzie stacjonują w bazie Ain al-Asad w prowincji Anbar w Iraku, wcześniej ich siedzibą była baza Al Jaber w Kuwejcie. Ich głównym zadaniem w czasie misji jest transport ludzi i ładunków – np. amunicji, sprzętu wojskowego, żywności i wody pomiędzy irackimi bazami. Zadania lotnicze wykonują dla polskiego kontyngentu lub sił koalicji.

– Gotowość do służby poza granicami kraju nasi żołnierze potwierdzili podczas narodowej certyfikacji – mówi kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sprawdzian przed misją odbył się w ramach ćwiczeń taktyczno-specjalnych „Transport ‘21”. Lotnicy mierzyli się wówczas z różnego rodzaju zadaniami i sytuacjami, które mogą się wydarzyć w Iraku. – Przede wszystkim musieliśmy odpowiednio reagować na symulowane zagrożenia, np. ostrzały moździerzowe bazy, atak na stanowisko dowodzenia, a także w czasie ataku typu „green on blue” (atak sił lokalnych na stacjonujące wojska – przyp. red.) – mówi mjr pil. Arkadiusz John, dowódca załogi C-295M i zarazem dowódca zespołu lotniczego. Będzie to jego trzecia misja w Iraku. – Musimy się liczyć z zagrożeniem, bo Irak pozostaje strefą działań wojennych. Dlatego większość pilotów czuje się bezpieczniej w powietrzu niż na ziemi – dodaje pilot, który „wylatał” już ponad 6000 godzin.

W czasie ćwiczeń „Transport ‘21” lotnicy przećwiczyli także zasady udzielania pomocy medycznej na polu walki. Sprawdzane były również procedury związane z uzbrajaniem samolotu, ładowaniem i rozładowywaniem towaru. – Ostatnim, najważniejszym dla nas testem było wykonanie lotu taktycznego na małej wysokości na trasie Kraków–Powidz – mówi mjr John. Przelot z ładunkiem odbył się na wysokości od 300 metrów. – Na pokładzie był z nami żołnierz, który pełnił rolę ewaluatora i w czasie lotu wprowadzał dodatkowe utrudnienia, np. dotyczące symulowanego promieniowania czy broni przeciwlotniczej. Załogi musiały tak manewrować, by unikać zagrożenia – opowiada dowódca zespołu lotniczego.

Lotnicy do służby w ramach XI zmiany PKW przygotowywali się od kilku miesięcy. Przeszli szkolenia z zakresu prawa konfliktów zbrojnych, prawa humanitarnego i zasad użycia broni. Dodatkowo ukończyli także szkolenia dotyczące neutralizowania ładunków wybuchowych oraz ćwiczyli zasady postępowania na wypadek ostrzału bazy.

Podobnie jak żołnierze, np. wojsk lądowych, lotnicy służą na misji około sześciu miesięcy. Wyjątek stanowią piloci i technicy, którzy zmieniają się co trzy miesiące. Jest to związane z koniecznością ciągłego podtrzymywania uprawnień, np. do wykonywania lotów z noktowizją lub desantowaniem. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 8 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
 
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Charge of Dragon
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Metoda małych kroków
Gunner, nie runner
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Na straży wschodniej flanki NATO
NATO on Northern Track
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ameryka daje wsparcie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Święto stołecznego garnizonu
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Front przy biurku
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
SOR w Legionowie
Sprawa katyńska à la española
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna na detale
Zmiany w dodatkach stażowych
Posłowie dyskutowali o WOT
Szybki marsz, trudny odwrót
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w świętym mieście, część druga
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zachować właściwą kolejność działań
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Szpej na miarę potrzeb
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ramię w ramię z aliantami
Wytropić zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO na północnym szlaku
Kadisz za bohaterów
Rekordziści z WAT
Pod skrzydłami Kormoranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO