moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja polskich C-295M CASA

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zmodernizować samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W. Maszyny mają otrzymać nowe skrzydła z wingletami oraz ulepszone silniki, a także unowocześnią awionikę i systemy łączności. Dialog techniczny z producentem samolotów – koncernem Airbus Defence and Space potrwa do końca czerwca 2021 roku.

Mają mieć ulepszone skrzydła – z wingletami zmniejszającymi o 4 procent zużycie paliwa, nowe silniki o większej mocy, unowocześnioną awionikę oraz systemy łączności. Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza w najbliższych latach zmodernizować posiadane przez siły powietrzne średnie samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W.

Pod koniec lipca tego roku Inspektorat Uzbrojenia skierował do producenta samolotów – koncernu Airbus Defence and Space – zaproszenie do dialogu technicznego, podczas którego ma zostać omówiony zakres oraz warunki techniczne i finansowe modernizacji polskich maszyn. Rozmowy mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.

Choć IU nie ujawnia szczegółów dialogu technicznego, można przypuszczać, że jednym z tematów będzie również powierzenie czynności serwisowych ulepszonych C-295M bydgoskim Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2. Obecnie zakłady te zajmują się innymi samolotami sił powietrznych – Herculesami C-130, wielozadaniowymi F-16 Jastrząb, a także MiG-ami-29 i Su-22.

Obecnie wojsko ma szesnaście samolotów C-295M CASA. Wszystkie stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Maszyny były pozyskiwane w kilku transzach – pierwsze osiem (z opcją na cztery) kupiono w 2001 roku. Do służby weszły w 2003 roku. Z prawa opcji skorzystano w 2006 i 2007 roku (po dwa samoloty). W 2012 roku, w związku z utratą jednej maszyny (w katastrofie pod Mirosławcem w 2008 roku) oraz dużymi potrzebami w związku z misjami zagranicznymi Sił Zbrojnych RP, podpisano kontrakt na dostawę pięciu samolotów. Trafiły one do sił powietrznych bardzo szybko, bo już w 2012 i 2013 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1598102340
A nie zapomnijcie o systemach samoobrony na wszystkich egzemplarzach. W czasie konfliktów zbrojnych nie będzie czasu na ich zakup i zamontowanie.
C3-C0-9C-89
~ja
1598073960
Nie bardzo rozumiem sens powierzania czynności serwisowych (wszystkiego co lata) jednemu zakładowi (nawet jeżeli jest on OK). Wiemy że zaliczył on niewąskie wpadki np, przy okazji serwisu MiG29, czy nie są ta także skutki GIGANTYZMU??
06-96-18-59

Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Najważniejszy jest żołnierz
Coraz więcej Panter w Polsce
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Warszawo, do broni!
Jak zostać kapralem rezerwy
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Beret „na rekinka” lub koguta
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Strzelanina w bazie US Army
Świetne występy polskich żołnierzy
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Hekatomba na Woli
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czternastka – pożegnanie z legendą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Terytorialsi i czarna taktyka
„Road Runner” w Libanie
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Cisza przed wojną
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Kosmiczny prestiż
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Rozkaz: sformować brygadę
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Uszyte na miarę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Orlik na Alfę
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Flytrap, czyli młot na drony
Amunicja dla FA-50 kupiona
Nas nikt nie oszuka
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Polskie drony dla wojska
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Służby badają wybuch pod Łukowem
Zwycięska batalia o stolicę
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO