moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Opracuj logo lotniczej służby ratowniczej

Zostań autorem logo służby ratownictwa lotniczego! Powinno być proste, symboliczne i łatwo rozpoznawalne. Konkurs na opracowanie znaku Służby Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ASAR ogłosiły właśnie Dowództwo Operacyjne RSZ i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Na laureata czekają atrakcyjne nagrody. Prace można wysyłać do 29 stycznia 2021 roku.

Zadaniem Służby Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ASAR jest pomoc osobom poszkodowanym w zdarzeniach lotniczych, a także pomaganie w walce z koronawirusem. Teraz można opracować logo tej służby. – Powinno być prostym i rozpoznawalnym symbolem, łatwym do identyfikacji – mówi płk Marcin Szafraniec, zastępca kierownika Cywilno-Wojskowego Ośrodka Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego Służby Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ASAR. – Logo powinno jednoznacznie wskazywać na charakter służby ASAR i łączyć dwa jej elementy: aspekt lotniczy oraz ratownictwa medycznego – dodaje płk Szafraniec.

Logo znajdzie się na emblematach noszonych przez żołnierzy i cywilnych koordynatorów ASAR, będzie także umieszczane na materiałach promocyjnych i dokumentach, możliwe, że zostanie wymalowane na statkach powietrznych pełniących służbę w ramach ASAR.

Ogólnopolski konkurs na opracowanie znaku graficznego tej służby ogłosiło Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, któremu podlegają wojskowe struktury ASAR, wraz z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Rywalizacja ma charakter otwarty. Prace można wysyłać do 29 stycznia 2021 roku. Oceni je komisja konkursowa, która przy wyborze najlepszego projektu weźmie pod uwagę m.in. czytelność oraz walory estetyczne i kompozycyjne. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone do 12 lutego 2021 roku.

Na laureata czekają atrakcje. – Poza nagrodą finansową, wynoszącą 2000 zł, zwycięzca będzie miał możliwość spędzenia dwóch dni w obiektach PAŻP-u, gdzie pozna funkcjonowanie poszczególnych służb ruchu lotniczego, oraz na dyżurze LZPR-u, gdzie zobaczy specyfikę naszej pracy – zachęca płk Szafraniec.

Szczegóły konkursu znajdziemy w regulaminie: www.wojsko-polskie.pl/dorsz/articles/aktualnosci-w/2020-11-18b-konkurs-na-logo-suzby-poszukiwania-i-ratownictwa-lotniczego-asar

Lotniczy ratunek

Podstawą działania Służby Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego (Aeronautical Search and Rescue – ASAR) są ustawa „Prawo lotnicze” z 2002 roku oraz postanowienia międzynarodowe, w tym „Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym” z 1944 roku. Zadaniem ASAR jest poszukiwanie statków powietrznych znajdujących się w niebezpieczeństwie w polskiej przestrzeni powietrznej, a także niesienie pomocy pasażerom, załogom i innym osobom poszkodowanym w zdarzeniach lotniczych bez względu na ich przynależność państwową.

Koordynacją zadań ratowniczych zajmuje się Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego (Aeronautical Rescue Coordination Centre – ARCC). W jego skład wchodzą: główny ośrodek koordynacji RCC (Rescue Coordiantion Centre), mieszczący się w warszawskiej siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, oraz dwa podległe wojskowe ośrodki zlokalizowane w strukturze Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwie Komponentu Powietrznego w Warszawie i Centrum Operacji Morskich – Dowództwie Komponentu Morskiego w Gdyni.

Do dyspozycji ARCC pozostają rozmieszczone w siedmiu bazach na terenie Polski wojskowe lotnicze zespoły poszukiwawczo-ratownicze (LZPR), dysponujące śmigłowcami oraz samolotem M28 Bryza. Dowodzenie LZPR-ami w ramach służby ASAR należy do dowódcy operacyjnego rodzajów sił zbrojnych.

Obecnie, na mocy decyzji ministra obrony, LZPR-y stanowią wsparcie dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w walce z koronawirusem. Śmigłowce są wykorzystywane do transportu chorych, lekarzy i sprzętu potrzebnego do walki z pandemią.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek / CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
 
Wyzwanie, które integruje
Trzy okręty, jeden zespół
Tak uczyły się latać orlęta
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dezamet rośnie w siłę
Film o Feniksie i terytorialsach
Od chaosu do wiktorii
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Walczmy mądrze
Nowy rozdział w historii Mesko
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Unijni ministrowie podpisali SAFE
W wakacje wstąp do WOT-u!
Letni wypoczynek z MON-em
Zmagania sześcioosobowych armii
Badania z WAT-u na misji AX-4
Ogniem i tarczą
Uczelnia wysokich lotów
Piloci na straży bezpieczeństwa
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Żołnierz influencer?
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Dzień, który zmienił bieg wojny
DNA GROM-u
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
ZMU dla marynarzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
ASzWoj na warcie od pokoleń
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
PGZ na nowo
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Robotyka to przyszłość medycyny
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Droga do zespołu bojowego GROM
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
W Dęblinie tylko do przodu
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowe cele obronne NATO
100 lat historii Szkoły Orląt
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nasi czołgiści najlepsi
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Kierunek Karkonosze
Droga pełna emocji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO