moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniesienia bandery na holowniku H-2 Mieszko

14 sierpnia odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery na holowniku H-2 Mieszko. W uroczystości, która miała miejsce w Porcie Wojennym Gdynia, uczestniczył dowódca 3 Flotylli Okrętów, dowódcy dywizjonów, matka chrzestna, przedstawiciele stoczni Remontowa Shipbuilding oraz załoga holownika.

Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej, na holowniku Mieszko, o numerze burtowym H-2, została uroczyście podniesiona bandera. - Wręczam Panu chorążemu banderę jednostek pomocniczych MW dla holownika H-2. Niech jednostka nosi ją z honorem, a załoga służy jej wiernie – tymi słowami dowódca 3 Flotylli Okrętów – kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec zwrócił się do dowodzącego holownikiem chor. mar. Artura Ciereszko. Tym samym jednostka została wcielona w skład sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik Mieszko pełni służbę w 3. Flotylli Okrętów w składzie Dywizjonu Okrętów Wsparcia.

Holownik H-2 Mieszko proj. B 860/3 jest trzecim z serii sześciu nowych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Został zaprojektowany i wybudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku.

Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-2 Mieszko miała miejsce 8 lipca 2019 roku. Matką chrzestną jednostki została pani mgr Magdalena Śniadecka, dyrektor Szkoły Podstawowej im. wiceadmirała Józefa Unruga w Laskach Wielkich. Holownik opuścił stocznię 13 lipca 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 14 lipca br. jego macierzystym portem jest Gdynia.

Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.

Podstawowe parametry holownika proj. B 860:

Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 t
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m

System napędowy:
Silniki główne: 2 x 1200 kW
Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW

Tekst: kmdr ppor. Radosław pioch
red. PZ

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
 
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Daglezje poszukiwane
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Gunner, nie runner
Wioślarze i triatlonistka na podium
Husarz na straży nieba
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO on Northern Track
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pływacy i maratończycy na medal
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ameryka daje wsparcie
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Barwy Ojczyzny
Pytania o europejską tarczę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pierwsi na oceanie
Dumni z munduru
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Zmiany w dodatkach stażowych
Święto stołecznego garnizonu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
NATO na północnym szlaku
W obronie wschodniej flanki NATO
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojna w świętym mieście, epilog
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Patriotyczny maraton
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pod skrzydłami Kormoranów
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Weterani pod wszechstronną opieką
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wytropić zagrożenie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Awanse na Trzeciego Maja
Biel i czerwień łączy pokolenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO