moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pracowity dzień lotników SAR

W niedzielę po południu załoga śmigłowca W-3WARM Anakonda, pełniąca dyżur ratowniczy w Gdyni-Babich Dołach, przeprowadziła akcję poszukiwawczo-ratowniczą na wodach Zatoki Puckiej. Wieczorem lotnicy poderwani zostali kolejnym alarmem ratowniczym – poszukiwali paralotniarza zaginionego w okolicach Człuchowa.

O godzinie 15.30 do załogi dyżurnej SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego dotarł alarm ratowniczy „rozbitek na morzu”. Z otrzymanej informacji wynikało, że ok. 2 mil morskich na południe od Jastarni wywrócił się jacht z dwoma żeglarzami. Załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda, dowodzona przez kpt. pil. Pawła Estala wystartowała dwanaście minut później, kierując się do wskazanego w zadaniu rejonu, nawiązując łączność ze służbami koordynującymi akcję oraz prowadzącymi poszukiwania jednostkami Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. O godz. 16.10 załoga otrzymała polecenie zmiany rejonu poszukiwań; na południe od Kuźnicy. Po 50 minutach dostrzeżono poszukiwaną łódź, holowaną przez inną jednostkę w kierunku Kuźnicy. Po upewnieniu się, że poszukiwanych żeglarzom nie zagraża już niebezpieczeństwo oraz przekazaniu współrzędnych miejsca odnalezienia jachtu służbom ratowniczym, akcję zakończono. Załoga lądowała na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach o godzinie 17.16.

Kolejny alarm ratowniczy wybrzmiał o godzinie 22.20. Załoga kpt. Pawła Estala osiągnęła gotowość dziesięć minut później i o 22.36 wystartowała do wskazanego rejonu poszukiwań. Zadanie obejmowało poszukiwanie zaginionego paralotniarza w okolicy miejscowości Debrzno, w pobliżu Człuchowa. W trakcie poszukiwań, rozpoczętych o 23.10 wykorzystano kamerę termowizyjną i reflektor dużej mocy. O północy służby koordynujące akcję ratowniczą zdecydowały o przerwaniu poszukiwań przez śmigłowiec BLMW. Załoga powróciła na lotnisko macierzyste 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, na którym lądowała o godz. 00.51.

Były to 673 i 674 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW. W tym roku lotnicy morscy przeprowadzili już osiem takich akcji. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
 
Pilecki ucieka z Auschwitz
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Tragiczne zdarzenie na służbie
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wioślarze i triatlonistka na podium
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W obronie wschodniej flanki NATO
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Daglezje poszukiwane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pływacy i maratończycy na medal
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Pytania o europejską tarczę
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, epilog
Awanse na Trzeciego Maja
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Posłowie dyskutowali o WOT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Polki pobiegły po srebro!
NATO on Northern Track
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Czarne oliwki dla sojuszników
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Medyczne wnioski z pola walki
Ameryka daje wsparcie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Odliczanie do misji na Łotwie
Więcej hełmów dla żołnierzy
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Wiedza na czas kryzysu
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Pierwszy polski technik AH-64
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pierwsi na oceanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Zmiany w dodatkach stażowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO