moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bałtycki transporter

W kwietniu Estonia dołączyła do rozpoczętego przez Łotwę i Finlandię programu, którego celem jest opracowanie wspólnego kołowego pojazdu opancerzonego. Łotysze, Estończycy i Finowie potrzebują wozu, który poprawi mobilność i interoperacyjność ich wojsk, a jednocześnie nie będzie kosztowny w produkcji i eksploatacji.

List intencyjny dotyczący zbadania możliwości stworzenia wspólnego kołowego pojazdu opancerzonego został podpisany 17 grudnia 2019 roku. Wstępna ocena wypadła pozytywnie i w styczniu 2020 roku ministrowie obrony Łotwy i Finlandii zawarli porozumie techniczne dotyczące rozpoczęcia prac. Teraz do projektu dołączyła Estonia. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Estonia stała się częścią tego programu rozwojowego – stwierdził stały sekretarz w fińskim ministerstwie obrony Jukka Juusti.

Uczestnicy projektu już uzgodnili, że wspólny wóz będzie oparty na prototypie sześciokołowego transportera fińskiej firmy Patria, który pierwszy raz był zaprezentowany w 2018 roku podczas wystawy Eurosatory w Paryżu. Wyboru dokonano po testach i ocenach, które wykazały, że spełnia on wstępne wymagania.

Transporter Patria 6x6 ma modułową ochronę balistyczną oraz przeciwminową. Ma chronić także przed improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi (IED) o mocy odpowiadającej 10 kg trotylu. Przy maksymalnej masie bojowej 24 t ma ładowność aż 8,5 t. Dlatego nawet przy opancerzeniu na poziomie 4 według STANAG 4569 w pojeździe można umieścić dużą ilość wyposażenia.

W egzemplarzu prototypowym skrętne są koła pierwszej i drugiej osi, ale w opcji jest trzecia oś skrętna. Transporter ma w pełni niezależne zawieszenie z podwójnym wahaczem na każdym zespole koła. Napęd zapewnia mu pięciocylindrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem o mocy 294 kW (400 KM) z automatyczną skrzynią biegów (siedem do przodu i dwa wsteczne). Transporter może rozwinąć maksymalną prędkość 100 km/h, a jego zasięg wynosi 700 km.

Wóz ten pokonuje przeszkody pionowe do 0,6 m i rowy o szerokości do 1 m. Patria podaje, że jej pojazd przejeżdża rzeki i strumienie o głębokości 1,5 m, ale opcjonalnie może zostać przystosowany do pływania. Załoga transportera może liczyć dwie lub trzy osoby. W jego przedziale desantowym jest miejsce dla 8–10 żołnierzy. Istnieje możliwość zamontowania na nim różnorodnego uzbrojenia – od karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm po 120-milimetrową armatę lub tego samego kalibru moździerz. Oczywiście Patria 6x6 może być platformą bazową dla pojazdów specjalistycznych. Według prezesa Patrii Land Jussiego Järvinena długotrwałość konstrukcji i łatwa konserwacja sprawiają, że transporter jest bardzo opłacalny.


Transporter Patria 6x6

Firma opracowała go jako następcę pochodzących z lat 80. kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 „Pasi” z serii XA. Fińskie wojska lądowe posiadają ponad 600 należących do niej wozów XA-180/185, XA-202 i XA-203. Estonia dysponuje zaś około 140 transporterami XA-180 i XA-188 odkupionymi od Finlandii i Holandii. Natomiast Łotwa nie posiada tej klasy pojazdów. Co prawda, tamtejszy resort obrony ogłosił w 2018 roku, że wybrał w przetargu wóz opancerzony GTP 4x4 fińskiej Sisu Auto, ale organ kontrolujący zamówienia publiczne (IUB) zablokował podpisanie umowy i nakazał powtórzenie procedury.

Transporter Patria 6x6 jest interesującą ofertą dla innych użytkowników pojazdów z serii XA i AMV. Nieprzypadkowo na oficjalnej stronie fińskiej firmy jest dostępna jego broszura reklamowa w języku polskim. Fiński pojazd był też prezentowany w ubiegłym roku na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Natomiast dla Łotwy i Estonii współpraca z Finlandią przy dopracowywaniu transportera Patrii ma znaczenie nie tylko militarne, ale również gospodarcze. Program ten może dać impuls do rozwoju ich własnych przemysłów obronnych.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: patriagroup.com

dodaj komentarz

komentarze


Determinacja i wola walki to podstawa
 
Zmiana warty w PKW Liban
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Olimp w Paryżu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Rosomaki i Piranie
Medycyna „pancerna”
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ryngrafy za „Feniksa”
Posłowie o modernizacji armii
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
„Niedźwiadek” na czele AK
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Rekord w „Akcji Serce”
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Jak Polacy szkolą Ukraińców
W drodze na szczyt
Trzecia umowa na ZSSW-30
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Chirurg za konsolą
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Kluczowa rola Polaków
Awanse dla medalistów
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Olympus in Paris
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Bohaterowie z Alzacji
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiązką w przeciwnika
„Szczury Tobruku” atakują
Kluczowy partner
Polskie Pioruny bronią Estonii
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Wszystkie oczy na Bałtyk
Czworonożny żandarm w Paryżu
„Feniks” wciąż jest potrzebny
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Kadeci na medal
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Wybiła godzina zemsty
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Czajka” na stępce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO