moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont „Piasta” na finiszu

Modernizacja okrętowej elektrowni wraz z zespołami prądotwórczymi, nowy system monitorujący pracę siłowni, nowe systemy łączności zewnętrznej i wewnętrznej – to tylko część zmian, które zaszły na okręcie ratowniczym ORP „Piast”. Remont jednostki prowadzony przez Stocznię Wojenną w Gdyni właśnie dobiega końca.

– Prace instalacyjno-montażowe zostały sfinalizowane niemal w stu procentach. W tej chwili prowadzone są próby zdawczo-odbiorcze okrętu na uwięzi. Odbywają się one w porcie. Po ich zakończeniu rozpoczniemy próby morskie – tłumaczy Marek Reiter ze Stoczni Wojennej w Gdyni, kierownik projektu związanego z remontem ORP „Piast”.

Historia przedsięwzięcia sięga wiosny 2017 roku. Wtedy to Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z konsorcjum, w skład którego weszła Stocznia Nauta oraz ówczesna Stocznia Marynarki Wojennej. Drugie z przedsiębiorstw w trakcie realizacji zlecenia zostało przejęte przez Polską Grupę Zbrojeniową i zmieniło nazwę. Konsorcjum za nieco ponad 63 mln zł miało przeprowadzić naprawę główną i dokową jednostki. Zakres prac był szeroki i obejmował praktycznie wszystkie elementy konstrukcyjne okrętu: od kadłuba, poprzez linię wałów, układ sterowania, łączność, uzbrojenie aż po pomieszczenia dla marynarzy.

– Niektóre systemy na ORP „Piast” zostały zmodernizowane – informuje Marek Reiter. Dotyczy to m.in. okrętowej elektrowni, gdzie pojawiły się nowe zespoły prądotwórcze, systemy sterowania, pulpit manewrowo-kontrolny i główna tablica rozdzielcza. Jednostka wzbogaciła się o nowy system monitorujący pracę poszczególnych urządzeń siłowni oraz nowe systemy łączności wewnętrznej i zewnętrznej. Modernizacja objęła również urządzenia, z których korzystają nurkowie ratownictwa, w tym dzwon nurkowy – odtąd będzie miał on nowszą i lepszą wyciągarkę. Okręt zyskał nowe urządzenia nawigacyjne oraz mechanizmy sterujące tzw. dynamicznym pozycjonowaniem. Pozwala ono utrzymać jednostkę w stabilnym położeniu podczas postoju na morzu, co jest niezwykle przydatne np. podczas prac nurkowych.

Remont sprawi, że ORP „Piast” stanie się łatwiejszy w obsłudze i bardziej wydajny. Przede wszystkim jednak okręt będzie mógł służyć w marynarce przez kilka kolejnych lat. – Resurs, czyli czas eksploatacji silników głównych powinien zostać przedłużony o kolejne pięć do sześciu tysięcy motogodzin – tłumaczy Reiter. Z punktu widzenia marynarzy, prace zapewne przyczynią się do poprawienia komfortu codziennej służby na pokładzie. Podczas pobytu w stoczni odnowiony został bowiem system klimatyzacji i wentylacji okrętowej, zaś pomieszczenia socjalne zyskały nowe wyposażenie. – Bardzo cieszymy się ze zmian, które zachodzą na ORP „Piast” i z niecierpliwością czekamy na jego powrót do służby – zaznacza kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. – To dla nas bardzo ważna jednostka. Figuruje bowiem w ogólnokrajowym systemie dyżurów SAR, czyli ratownictwa morskiego – dodaje.

ORP „Piast” wszedł do służby w 1974 roku. Został zaprojektowany i zbudowany przez Stocznię Północną w Gdańsku, jako jeden z trzech okrętów ratowniczych typu Piast. Jednostka zabezpiecza działania okrętów podwodnych, jest przystosowana do tzw. dalekich holowań, gaszenia pożarów, ściągania z mielizn innych okrętów i podnoszenia wraków. Z jej pokładu prowadzone mogą być różnego rodzaju prace podwodne oraz ratunkowe. Służący na ORP „Piast” nurkowie ratownictwa mają np. możliwość podawania przewodów ze sprężonym powietrzem na pokład okrętu podwodnego, który na skutek awarii osiadł na dnie.

W ciągu przeszło 40 lat służby „Piast” brał udział w licznych ćwiczeniach zarówno polskich, jak i międzynarodowych. W 1990 roku wchodził w skład kontyngentu zabezpieczającego siły międzynarodowe, które walczyły w Iraku przeciwko wojskom Saddama Husajna. Na przełomie 1997 i 1998 roku jednostka przeszła gruntowną modernizację. Gdańska stocznia wyprodukowała jeszcze dwa okręty typu Piast. Pierwszy to ORP „Lech”, który podobnie jak ORP „Piast” cały czas służy w Marynarce Wojennej RP. Drugi to zbudowany dla sił morskich NRD „Otto von Guericke”, sprzedany następnie do Urugwaju. W tamtejszej flocie pełnił służbę pod nazwą „Vanguardia”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Śmierć gorsza niż wszystkie
 
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ewakuacja Polaków z Izraela
Policjanci w koszarach WOT
Święto sportów walki w Warendorfie
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Musimy być szybsi niż zagrożenie
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pancerny kot w polskim wojsku
Demony wojny nie patrzą na płeć
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pracowity pobyt w kosmosie
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Podróż w ciemność
Prezydent na wschodniej granicy
Wyższe stawki dla niezawodowych
Wypadek Rosomaka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Czarna Pantera celuje
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
„Różycki” zwodowany
Flyer, zdobywca przestworzy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
BWP-1 – historia na dekady
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kajakami po medale
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Planowano zamach na Zełenskiego
Dzieci wojny
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ratownik w akcji
Bezpieczniejsza Europa
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
The Power of Infrastructure
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Drukowanie dronów
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Świat F-35
Inwestycja w żołnierzy
Strażnicy polskiego nieba

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO