moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont „Piasta” na finiszu

Modernizacja okrętowej elektrowni wraz z zespołami prądotwórczymi, nowy system monitorujący pracę siłowni, nowe systemy łączności zewnętrznej i wewnętrznej – to tylko część zmian, które zaszły na okręcie ratowniczym ORP „Piast”. Remont jednostki prowadzony przez Stocznię Wojenną w Gdyni właśnie dobiega końca.

– Prace instalacyjno-montażowe zostały sfinalizowane niemal w stu procentach. W tej chwili prowadzone są próby zdawczo-odbiorcze okrętu na uwięzi. Odbywają się one w porcie. Po ich zakończeniu rozpoczniemy próby morskie – tłumaczy Marek Reiter ze Stoczni Wojennej w Gdyni, kierownik projektu związanego z remontem ORP „Piast”.

Historia przedsięwzięcia sięga wiosny 2017 roku. Wtedy to Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z konsorcjum, w skład którego weszła Stocznia Nauta oraz ówczesna Stocznia Marynarki Wojennej. Drugie z przedsiębiorstw w trakcie realizacji zlecenia zostało przejęte przez Polską Grupę Zbrojeniową i zmieniło nazwę. Konsorcjum za nieco ponad 63 mln zł miało przeprowadzić naprawę główną i dokową jednostki. Zakres prac był szeroki i obejmował praktycznie wszystkie elementy konstrukcyjne okrętu: od kadłuba, poprzez linię wałów, układ sterowania, łączność, uzbrojenie aż po pomieszczenia dla marynarzy.

– Niektóre systemy na ORP „Piast” zostały zmodernizowane – informuje Marek Reiter. Dotyczy to m.in. okrętowej elektrowni, gdzie pojawiły się nowe zespoły prądotwórcze, systemy sterowania, pulpit manewrowo-kontrolny i główna tablica rozdzielcza. Jednostka wzbogaciła się o nowy system monitorujący pracę poszczególnych urządzeń siłowni oraz nowe systemy łączności wewnętrznej i zewnętrznej. Modernizacja objęła również urządzenia, z których korzystają nurkowie ratownictwa, w tym dzwon nurkowy – odtąd będzie miał on nowszą i lepszą wyciągarkę. Okręt zyskał nowe urządzenia nawigacyjne oraz mechanizmy sterujące tzw. dynamicznym pozycjonowaniem. Pozwala ono utrzymać jednostkę w stabilnym położeniu podczas postoju na morzu, co jest niezwykle przydatne np. podczas prac nurkowych.

Remont sprawi, że ORP „Piast” stanie się łatwiejszy w obsłudze i bardziej wydajny. Przede wszystkim jednak okręt będzie mógł służyć w marynarce przez kilka kolejnych lat. – Resurs, czyli czas eksploatacji silników głównych powinien zostać przedłużony o kolejne pięć do sześciu tysięcy motogodzin – tłumaczy Reiter. Z punktu widzenia marynarzy, prace zapewne przyczynią się do poprawienia komfortu codziennej służby na pokładzie. Podczas pobytu w stoczni odnowiony został bowiem system klimatyzacji i wentylacji okrętowej, zaś pomieszczenia socjalne zyskały nowe wyposażenie. – Bardzo cieszymy się ze zmian, które zachodzą na ORP „Piast” i z niecierpliwością czekamy na jego powrót do służby – zaznacza kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. – To dla nas bardzo ważna jednostka. Figuruje bowiem w ogólnokrajowym systemie dyżurów SAR, czyli ratownictwa morskiego – dodaje.

ORP „Piast” wszedł do służby w 1974 roku. Został zaprojektowany i zbudowany przez Stocznię Północną w Gdańsku, jako jeden z trzech okrętów ratowniczych typu Piast. Jednostka zabezpiecza działania okrętów podwodnych, jest przystosowana do tzw. dalekich holowań, gaszenia pożarów, ściągania z mielizn innych okrętów i podnoszenia wraków. Z jej pokładu prowadzone mogą być różnego rodzaju prace podwodne oraz ratunkowe. Służący na ORP „Piast” nurkowie ratownictwa mają np. możliwość podawania przewodów ze sprężonym powietrzem na pokład okrętu podwodnego, który na skutek awarii osiadł na dnie.

W ciągu przeszło 40 lat służby „Piast” brał udział w licznych ćwiczeniach zarówno polskich, jak i międzynarodowych. W 1990 roku wchodził w skład kontyngentu zabezpieczającego siły międzynarodowe, które walczyły w Iraku przeciwko wojskom Saddama Husajna. Na przełomie 1997 i 1998 roku jednostka przeszła gruntowną modernizację. Gdańska stocznia wyprodukowała jeszcze dwa okręty typu Piast. Pierwszy to ORP „Lech”, który podobnie jak ORP „Piast” cały czas służy w Marynarce Wojennej RP. Drugi to zbudowany dla sił morskich NRD „Otto von Guericke”, sprzedany następnie do Urugwaju. W tamtejszej flocie pełnił służbę pod nazwą „Vanguardia”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Strzelanina w bazie US Army
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Beret „na rekinka” lub koguta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nocne ataki na Ukrainę
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Uszyte na miarę
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Orlik na Alfę
Szpital przyjazny dla żołnierzy
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Amunicja dla FA-50 kupiona
Zwycięska batalia o stolicę
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Cisza przed wojną
Świetne występy polskich żołnierzy
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
W równym szyku, na centymetry
Gen Z Army
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Pies asystujący u boku weterana
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Terytorialsi i czarna taktyka
Najważniejszy jest żołnierz
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
Norwegowie budują na polskim poligonie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
Polskie drony dla wojska
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Służby badają wybuch pod Łukowem
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Warszawo, do broni!
Hekatomba na Woli
Brytyjczycy żegnają Malbork
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Jak zostać kapralem rezerwy
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Wojskowe wsparcie z Holandii
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Program Pilica+ przyspiesza
Nas nikt nie oszuka
Flytrap, czyli młot na drony
Kosmiczny prestiż
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gratulacje dla naszej katorżniczki!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO