Żołnierze walczący w obronie Polski we wrześniu 1939 roku to bohaterowie pierwszej edycji konkursu historycznego dla klas mundurowych. Uczniowie będą musieli m.in. opisać bohatera i nakręcić o nim krótki film. Zwycięzców czeka podróż zagraniczna do miejsc związanych z historią polskiego oręża. Do udziału w konkursie zapraszają MON i Instytut Pamięci Narodowej.
– Chcemy zainteresować uczniów najnowszą historią Polski, a szczególnie dziejami naszego oręża w XX wieku oraz udziałem sił zbrojnych w odzyskiwaniu przez Polskę niepodległości i odbudowie państwa – mówił Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony, podczas inauguracji konkursu „Żołnierze w służbie historii”.
Projekt, organizowany wspólnie przez Departament Edukacji, Kultury i Dziedzictwa MON oraz Biuro Edukacji Narodowej IPN, adresowany jest do uczniów klas mundurowych o profilu wojskowym. Tematem pierwszej edycji konkursu są żołnierze walczący w obronie Polski we wrześniu 1939 roku.
Wiceminister obrony podkreślił podczas konferencji w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, że organizatorom szczególnie zależy na pokazaniu historii nieodkrytej lub zapomnianej. – Chodzi nam o historie, które są być może skrywane w archiwach rodzinnych, a pokazują dzieje chwały oręża polskiego – mówił Skurkiewicz. Dodał też, że klas mundurowych we wszystkich szkołach w Polsce jest ponad 500. – Dlatego szacujemy, że nasz projekt będzie mógł dotrzeć do grupy około 50 tys. młodych ludzi – podał wiceszef MON.
Z kolei dr Jarosław Szarek, prezes Instytutu Pamięci Narodowej, przypomniał, że od ubiegłego roku IPN prowadzi podobny konkurs dla uczniów klas policyjnych. – Celem tych konkursów jest przybliżenie młodemu pokoleniu dziejów przodków – mówił prezes Instytutu.
Do udziału w konkursie zgłaszać mogą się drużyny składające się z dwóch lub trzech osób oraz nauczyciela – opiekuna. Muszą one zarejestrować się na stronie projektu: zolnierzewhistorii.ipn.gov.pl. Zgłaszać można się przez cały czas trwania konkursu, czyli do 25 czerwca 2019 roku.
Film: MON
Każda drużyna musi wykonać trzy zadania. Pierwsze polega na wybraniu postaci żołnierza, legionisty lub powstańca, którego losy są przykładem służby ojczyźnie. Bohatera należy opisać i przygotować o nim krótki, kilkuminutowy film. Następnie uczniowie muszą odnaleźć w swojej okolicy i opisać miejsce pamięci związane z wybraną postacią. Ostatnie zadanie polega na przeprowadzeniu lekcji historii dla rówieśników bądź młodszych uczniów z innej szkoły, podczas której zostanie zaprezentowana historia związana z wybranym bohaterem i miejscem pamięci.
Na stronie poświęconej projektowi można znaleźć regulamin konkursu oraz wskazówki do poszczególnych zadań. Zespoły, które się pospieszą i zarejestrują do 17 grudnia, będą mogły na początku przyszłego roku wziąć udział w warsztatach przygotowywanych przez MON i IPN. Obejmą one m.in. szkolenie z zakresu montażu filmowego, techniki przeprowadzania wywiadu oraz wykłady o przebiegu kampanii wrześniowej 1939 roku.
Raport ze wszystkich konkursowych zadań należy złożyć do 28 czerwca 2019 roku. Zadania oceni komisja, która weźmie pod uwagę m.in. wartość merytoryczną, atrakcyjność filmu oraz trafność wyboru postaci. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w lipcu 2019 roku. Nagrodą główną jest zagraniczny wyjazd edukacyjny do miejsc pamięci związanych z historią polskich sił zbrojnych.
autor zdjęć: por. Robert Suchy/CO MON
komentarze