moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Sztabie Generalnym o szkolnictwie wojskowym

Musimy kształcić w duchu przywództwa. Ale mówimy o dowódcach nowej generacji, którzy potrafią się odnaleźć w nowoczesnym środowisku operacyjnym – mówił gen. broni Rajmund T. Andrzejczak, szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. W Warszawie odbyło się spotkanie poświęcone szkolnictwu i zmianom jakie powinny zajść w kształceniu wojskowych kadr.

Debata odbyła się z inicjatywy gen. broni Rajmunda T. Andrzejczaka, szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. – Każdy z nas ma swoją wiedzę, swoje doświadczenia, pomysły, punkty widzenia. Chciałbym byśmy wspólnie zastanowili się jakiego dowódcy-lidera potrzebują siły zbrojne i jakie powinny być standardy kształcenia oficerów i podoficerów Wojska Polskiego – mówił gen. Andrzejczak.

Do Sztabu Generalnego przyjechali przedstawiciele akademii wojskowych, centrów szkolenia i szkół podoficerskich. Obecni byli także m.in. starsi podoficerowie dowództw rodzajów sił zbrojnych, przedstawiciele pionów szkolenia dowództw (Dowództwa Generalnego RSZ, Dowództwa Operacyjnego RSZ, Wojsk Obrony Terytorialnej, Garnizonu Warszawa, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej), reprezentanci departamentów MON: Kadr oraz Nauki i Szkolnictwa Wojskowego.

Więcej praktyki

Uczestnicy spotkania zastanawiali się, jakie są słabe punkty obecnego systemu szkolnictwa wojskowego i jak można go ulepszyć. Płk Robert Woźniak, cz.p.o. Inspektor Szkolenia DGRSZ, przypomniał, że oficerowie kształcą się na czterech uczelniach wojskowych, kilku kierunkach oraz kilkunastu specjalnościach. – Absolwenci tych uczelni, pomimo dużego poziomu wiedzy posiadają niewielkie doświadczenie zawodowe. Oczekiwaniem Dowództwa Generalnego RSZ jest, aby uczelnie wyposażały kandydatów w taki zasób wiedzy i kompetencji, które będzie można rozwijać potem w trakcie służby wojskowej – mówił płk Woźniak. Zaznaczył, że na podstawie opinii dowódców jednostek wojskowych Dowództwo Generalne wskazało kilka obszarów, w których możliwe jest lepsze przygotowanie kandydata na oficera na poziomie studiów. – Trzeba większy nacisk położyć na praktyczne przygotowanie do objęcia pierwszego stanowiska służbowego, zapewnić wysoki poziom przygotowania metodycznego, stworzyć system doboru kadr do jednostek szkolnictwa wojskowego, ale też dostosować struktury centrów szkolenia i szkół podoficerskich do obecnych i przyszłych potrzeb sił zbrojnych – wymieniał oficer z DG.

Kmdr prof. dr hab. Tomasz Szubrycht, rektor – komendant Akademii Marynarki Wojennej podkreślił, że wszelkie zmiany muszą uwzględniać specyfikę poszczególnych uczelni. – Kształcimy w nieco innych uwarunkowaniach i dla nas element przywództwa jest znacznie mniej ważny niż wiedza specjalistyczna. Nie znaczy to, że nie chcemy niczego zmieniać. Choć przyznaję, że uczelnie wojskowe mają wiele ograniczeń formalnych, a swoboda manewru jest naprawdę niewielka. Jakiekolwiek zmiany mogą być wdrożone w programie kształcenia dopiero od nowego rocznika – zauważył kmdr Szubrycht.

Z kolei gen. bryg. dr hab. inż. Dariusz Skorupka, rektor – komendant Akademii Wojsk Lądowych podkreślał, że w przypadku kształcenia podchorążych AWL kwestie przywództwa mają bardzo duże znaczenie. – Chcemy być najlepszą w Europie akademią liderów. Od ubiegłego roku działa u nas kierunek dowodzenia. Cały czas się zmieniamy, rozwijamy. Nasi podchorążowie biorą udział w ćwiczeniach krajowych i zagranicznych, organizowane są wymiany międzyuczelniane. Gościmy wykładowców z innych państw, w tym ze struktur NATO – mówił generał.

Dodał też, że na uczelni działa wprowadzona niedawno „baza wiedzy”. – Każdy kto wyjeżdża, czy to podchorąży, żołnierz czy pracownik akademii, po powrocie pisze krótki raport. To taka subiektywna ocena dotycząca rozwiązań, które zaobserwował, a które jego zdaniem można by w całości lub w pewnej części zaimplementować w AWL. Mamy już w bazie kilkaset takich relacji. To dla nas wiedza, z której korzystamy i która będzie miała wpływ na proces szkolenia i kształcenia podchorążych – zapewniał rektor komendant AWL. Generał podkreślał, że wojskowe uczelnie nie kształcą, jak się potocznie uważa, dowódców plutonów. – Przecież to jedynie ich pierwsze stanowisko, będą na nim służyć dwa lata. Kształcąc podchorążych budujemy fundamenty pod stanowiska przyszłych generałów. I tak musimy na to patrzeć – mówił gen. Skorupka.

Większa armia, większa jakość

Na spotkaniu została poruszona także kwestia dotycząca znajomości języków obcych przez kandydatów na oficerów. Zdaniem gen. Andrzejczaka obecne kryteria są zbyt niskie. – Dajemy jasny sygnał, że nie wymagamy zbyt wiele. A potem się okazuje, że żołnierz, po 19 latach naszej obecności w NATO ma problemy w komunikacji z sojusznikami. Tak nie może być. Ja potrzebuję takich oficerów, którzy potrafią zarządzać swoim czasem, uczyć się dla siebie, doskonalić – mówił szef Sztabu Generalnego. Uczestnicy zwrócili jednak uwagę, że podniesienie wymagań może w efekcie zmniejszyć liczbę osób ubiegających się o powołanie do służby w charakterze kandydata na oficera z powodu niespełnienia tego wymogu (dziś o jedno miejsce na studiach wojskowych ubiega się średnio 6–7 osób).

– Jeśli armia ma być większa, to już dziś musimy stworzyć system, który pozwoli nam przygotowywać oficerów szybciej i lepiej, bez straty jakości, a nawet jej zwiększeniu. Musimy kształcić w duchu przywództwa – przekonywał gen. broni Andrzejczak. – Mówimy o dowódcach nowej generacji, którzy potrafią się odnaleźć w nowoczesnym środowisku operacyjnym – mówił. Szef Sztabu podkreślił też, że szkolnictwo wojskowe musi spełniać oczekiwania jednostek wojskowych, ale i jednostki muszą się czuć bardziej odpowiedzialne za proces kształcenia i szkolenia przyszłych oficerów i podoficerów.

Wtorkowe spotkanie w Sztabie Generalnym było początkiem dyskusji nad wyzwaniami stojącymi przed wojskowym szkolnictwem. Kolejne ma się odbyć za kwartał.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
 
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Kluczowy partner
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Wybiła godzina zemsty
Zmiana warty w PKW Liban
Wiązką w przeciwnika
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Czworonożny żandarm w Paryżu
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Rehabilitacja poprzez sport
Rekord w „Akcji Serce”
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Posłowie o modernizacji armii
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Podchorążowie lepsi od oficerów
„Niedźwiadek” na czele AK
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Zrobić formę przed Kanadą
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Więcej powołań do DZSW
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Chirurg za konsolą
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Olimp w Paryżu
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Awanse dla medalistów
Kluczowa rola Polaków
Ryngrafy za „Feniksa”
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Ochrona artylerii rakietowej
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Fiasko misji tajnych służb
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rosomaki i Piranie
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Polskie Pioruny bronią Estonii
W drodze na szczyt
Olympus in Paris

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO