moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołgi i mosty

15 lutego 2018 roku 3 kompania czołgów zajęcia rozpoczęła od wczesnych godzin rannych. Kolumna Leopardów wyjechała z Parku Sprzętu Technicznego na Pas Taktyczny, gdzie czołgiści szkolili się wspólnie z saperami. 

Tego dnia kompania czołgów, po kilku godzinach zajęć z taktyki, przemieściła się w rejon Ośrodka Inżynieryjno – Saperskiego, gdzie rozpoczęły się wspólne zajęcia z kompanią saperów. Zadaniem plutonu drogowo – mostowego było przygotowanie i zabezpieczenie przeprawy dla czołgów Leopard 2A4, wykorzystując do tego celu most towarzyszący Biber.

Most ten bazuje na podwoziu czołgu Leopard i przeznaczony jest do szybkiego pokonywania z marszu naturalnych i sztucznych przeszkód terenowych, takich jak: strumienie, rowy przeciwczołgowe, kanały, leje o szerokości do dwudziestu metrów. Jego nośność wynosi sześćdziesiąt ton, a rozpiętość dwóch przęseł dwadzieścia dwa metry. Saperzy z 10 Brygady Kawalerii Pancernej na wyposażeniu pododdziału posiadają cztery sztuki takiego sprzętu.

Celem zajęć było przeszkolenie kierowców, a tym samym doskonalenie ich umiejętności w pokonywaniu przeszkód terenowych, z wykorzystaniem mostu towarzyszącego. Ponadto, tego typu zajęcia, służą zgraniu ze sobą pododdziałów i nawiązaniu współdziałania, tak aby w przyszłości ułatwić wykonywanie zadań. Pododdział zabezpieczenia, jakim jest kompania saperów, przygotowuje przeprawę dla czołgistów, umożliwiając im tym samym szybkie i sprawne pokonanie  napotkanej przeszkody terenowej.

Na zajęciach każdy z kierowców z 3 kompanii czołgów miał możliwość kilkukrotnego przejazdu przez rozłożony most, zarówno przy otwartych, jak i zamkniętych włazach. Dla tych, którzy obowiązki na stanowisku pełnią już od dłuższego czasu nie było to trudne zadanie. Ich doświadczenie, profesjonalizm oraz umiejętności, nabywane przez wiele lat służby, były widoczne na każdym kroku. Z kolei kierowcy z krótszym stażem służby potrzebowali więcej czasu, aby wykonać poszczególne zagadnienia realizowane w trakcie zajęć. Jedno jest pewne - każdy kierowca czołgu Leopard 2A4 z 3 kompanii czołgów ze skupieniem na twarzy i ostrożnością pokonywał kolejne metry przęseł mostu. Niezwykle istotna była także rola żołnierza, który za pomocą określonych sygnałów naprowadzał czołg do wjazdu i zjazdu z mostu. Jest to zadanie bardzo odpowiedzialne. Żołnierz wydający sygnały jest oczami kierowcy.

Zastępca dowódcy 3 kompanii czołgów, porucznik Jakub Słobodzian, powiedział – Kierowcy na zajęciach radzili sobie naprawdę dobrze. Każdy z nich doskonalił umiejętności, który zdobył wcześniej podczas szkolenia w Ośrodku Szkolenia Leopard. Tego typu zajęcia realizowane są co jakiś czas, po to, aby doskonalić elementy współdziałania mojego pododdziału z kompanią saperów. Tylko praktyczne szkolenie pozwala na właściwe przygotowanie do wykonywania zadań.

Tekst: kpt. Katarzyna Sawicka

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Katarzyna Sawicka

dodaj komentarz

komentarze


Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
 
Serwis bliżej domu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Mark Rutte pokieruje NATO
Szpital u „Troski”
Szkolenie do walk w mieście
Polsko-litewskie konsultacje
Jak usprawnić działania służb na granicy
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Walka – tak, ale tylko polityczna
Pancerny sznyt
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Szkolenie na miarę czasów
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Śmierć przyszła po wojnie
Prezydent Zełenski w Warszawie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Oczy na Kijów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Biało-czerwona nad Wilnem
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Wsparcie MON-u dla studentów
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Spędź wakacje z wojskiem!
Czujemy się tu jak w rodzinie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Sportowa rywalizacja weteranów misji
RBN przed szczytem NATO
Za zdrowie utracone na służbie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Spadochroniarze na warcie w UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostatnia niedziela…
Olimp gotowy na igrzyska!
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Lato pod wodą
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Pancerniacy trenują cywilów
Strzelnice dla specjalsów
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO