moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołgi i mosty

15 lutego 2018 roku 3 kompania czołgów zajęcia rozpoczęła od wczesnych godzin rannych. Kolumna Leopardów wyjechała z Parku Sprzętu Technicznego na Pas Taktyczny, gdzie czołgiści szkolili się wspólnie z saperami. 

Tego dnia kompania czołgów, po kilku godzinach zajęć z taktyki, przemieściła się w rejon Ośrodka Inżynieryjno – Saperskiego, gdzie rozpoczęły się wspólne zajęcia z kompanią saperów. Zadaniem plutonu drogowo – mostowego było przygotowanie i zabezpieczenie przeprawy dla czołgów Leopard 2A4, wykorzystując do tego celu most towarzyszący Biber.

Most ten bazuje na podwoziu czołgu Leopard i przeznaczony jest do szybkiego pokonywania z marszu naturalnych i sztucznych przeszkód terenowych, takich jak: strumienie, rowy przeciwczołgowe, kanały, leje o szerokości do dwudziestu metrów. Jego nośność wynosi sześćdziesiąt ton, a rozpiętość dwóch przęseł dwadzieścia dwa metry. Saperzy z 10 Brygady Kawalerii Pancernej na wyposażeniu pododdziału posiadają cztery sztuki takiego sprzętu.

Celem zajęć było przeszkolenie kierowców, a tym samym doskonalenie ich umiejętności w pokonywaniu przeszkód terenowych, z wykorzystaniem mostu towarzyszącego. Ponadto, tego typu zajęcia, służą zgraniu ze sobą pododdziałów i nawiązaniu współdziałania, tak aby w przyszłości ułatwić wykonywanie zadań. Pododdział zabezpieczenia, jakim jest kompania saperów, przygotowuje przeprawę dla czołgistów, umożliwiając im tym samym szybkie i sprawne pokonanie  napotkanej przeszkody terenowej.

Na zajęciach każdy z kierowców z 3 kompanii czołgów miał możliwość kilkukrotnego przejazdu przez rozłożony most, zarówno przy otwartych, jak i zamkniętych włazach. Dla tych, którzy obowiązki na stanowisku pełnią już od dłuższego czasu nie było to trudne zadanie. Ich doświadczenie, profesjonalizm oraz umiejętności, nabywane przez wiele lat służby, były widoczne na każdym kroku. Z kolei kierowcy z krótszym stażem służby potrzebowali więcej czasu, aby wykonać poszczególne zagadnienia realizowane w trakcie zajęć. Jedno jest pewne - każdy kierowca czołgu Leopard 2A4 z 3 kompanii czołgów ze skupieniem na twarzy i ostrożnością pokonywał kolejne metry przęseł mostu. Niezwykle istotna była także rola żołnierza, który za pomocą określonych sygnałów naprowadzał czołg do wjazdu i zjazdu z mostu. Jest to zadanie bardzo odpowiedzialne. Żołnierz wydający sygnały jest oczami kierowcy.

Zastępca dowódcy 3 kompanii czołgów, porucznik Jakub Słobodzian, powiedział – Kierowcy na zajęciach radzili sobie naprawdę dobrze. Każdy z nich doskonalił umiejętności, który zdobył wcześniej podczas szkolenia w Ośrodku Szkolenia Leopard. Tego typu zajęcia realizowane są co jakiś czas, po to, aby doskonalić elementy współdziałania mojego pododdziału z kompanią saperów. Tylko praktyczne szkolenie pozwala na właściwe przygotowanie do wykonywania zadań.

Tekst: kpt. Katarzyna Sawicka

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Katarzyna Sawicka

dodaj komentarz

komentarze


Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO on Northern Track
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pływacy i maratończycy na medal
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Husarz na straży nieba
W Italii, za wolność waszą i naszą
Awanse na Trzeciego Maja
Dumni z munduru
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Ameryka daje wsparcie
NATO na północnym szlaku
Szybki marsz, trudny odwrót
Pytania o europejską tarczę
Pierwsi na oceanie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Barwy Ojczyzny
Gunner, nie runner
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pilecki ucieka z Auschwitz
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wioślarze i triatlonistka na podium
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Pod skrzydłami Kormoranów
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wytropić zagrożenie
Daglezje poszukiwane
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Święto stołecznego garnizonu
25 lat w NATO – serwis specjalny
W obronie wschodniej flanki NATO
Weterani pod wszechstronną opieką
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Posłowie dyskutowali o WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO