moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna zmodernizowana Anakonda powróciła do Darłowa

W sobotę, 7 października na swoim macierzystym lotnisku 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie wylądował zmodernizowany śmigłowiec W-3WARM o numerze 0505. To jedna z dwóch tego typu maszyn znajdujących się na wyposażaniu Darłowskiej Grupy Lotniczej i piąta zmodernizowana przez PZL Świdnik.

Wraz z powrotem Anakondy z numerem 0505 zrealizowany został pierwszy kontrakt, podpisany w 2014 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a zakładami lotniczymi PZL – Świdnik, dotyczący unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia morskich śmigłowców W-3 starszych serii, Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Modernizacji poddano dwie maszyny transportowe W-3T oraz trzy ratownicze W-3RM. Zmodernizowane W-3 otrzymały między innymi cyfrowy system sterowania silnikami FADEC, nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami - tzw. szperaczami. Śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który znacznie usprawnia prowadzenie ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. W kabinie transportowej pojawiło się stanowisko respiratora oraz pompy infuzyjnej. Dwa zmodernizowane śmigłowce transportowe W-3T powróciły, już w wersji W-3WA, do macierzystej jednostki – 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, w lutym i marcu 2017 roku. Kolejne dwie ratownicze anakondy – w wersji W-3WARM powróciły do Gdyni i Darłowa odpowiednio w kwietniu i czerwcu. Śmigłowiec 0505 jest więc piątym z kolei, który po modernizacji wraca do macierzystej jednostki.

Pod koniec ubiegłego roku rozpoczął się także drugi etap unifikacji, obejmujący kolejne trzy śmigłowce Anakonda. Pierwszą z tych maszyn dostarczono do Świdnika w jeszcze grudniu 2016 roku, a dwie kolejne w lipcu i sierpniu 2017 roku. Zakończenie drugiego etapu procesu modyfikacji planowane jest na koniec 2018 roku. Po jej zakończeniu wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie, co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji. Poprawi także bezpieczeństwo realizowanych zadań.

Anakonda to śmigłowiec przeznaczony do wykonywania zdań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do ośmiu rozbitków, w pozycji leżącej dwóch. Jest wyposażony w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, chusty, kosza ratowniczego lub noszy. W skład załogi W-3 wchodzi dowódca, drugi pilot, ratownik, technik oraz opcjonalnie lekarz.

Na wyposażeniu Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej znajduje się łącznie osiem śmigłowców W-3, w tym sześć w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach i dwa w Darłowskiej Grupie Lotniczej wchodzącej w skład 44. Bazy Lotnictwa Morskiego.

Źródło: BLMW

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Mariusz Kalinowski

dodaj komentarz

komentarze


Włoskie Eurofightery na polskim niebie
 
Roczny dyżur spadochroniarzy
Olimp gotowy na igrzyska!
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Spędź wakacje z wojskiem!
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Za zdrowie utracone na służbie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szpital u „Troski”
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Jak usprawnić działania służb na granicy
Prezydent Zełenski w Warszawie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Pancerny sznyt
Walka – tak, ale tylko polityczna
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Polsko-litewskie konsultacje
Mark Rutte pokieruje NATO
Pancerniacy trenują cywilów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Spadochroniarze na warcie w UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Śmierć przyszła po wojnie
Wsparcie MON-u dla studentów
Szkolenie do walk w mieście
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Lato pod wodą
Szkolenie na miarę czasów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Oczy na Kijów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ostatnia niedziela…
Serwis bliżej domu
Czujemy się tu jak w rodzinie
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Biało-czerwona nad Wilnem
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Strzelnice dla specjalsów
RBN przed szczytem NATO
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO