moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jakie są procedury wydawania koncesji na broń

Rodzą się pytania, czy wydanie koncesji na obrót bronią dla Fundacji „Otwarty Dialog” przeprowadzono z należytą starannością. Patrząc z dzisiejszej perspektywy, nie sposób usprawiedliwić takiego działania służby specjalnej – mówi Mariusz Marasek, pełnomocnik ministra obrony narodowej ds. Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu NATO.

Fundacja „Otwarty Dialog” w 2014 roku otrzymała koncesję na obrót bronią. Wydanie zgody rekomendował były szef SKW – gen. Piotr Pytel. Jaka jest procedura wydania takiej zgody i jakie podmioty mogą ją otrzymać?

Mariusz Marasek: Spółki, które zajmują się obrotem specjalnym, a więc obrotem i ewentualnie wytwarzaniem broni, przechodzą bardzo surowe procedury sprawdzające. Wniosek o wydanie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym jest rozpatrywany w MSWiA. Procedury wymagają także uwzględnienia opinii innych instytucji, w tym: szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego, ministra gospodarki, szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i właściwego komendanta wojewódzkiego Policji, zależnie od tego, w jakiej sferze działania porusza się podmiot prawny. Podmiot ten jest sprawdzany pod względem przejrzystości struktury i kapitału, wiarygodności ekonomicznej, technologii, zabezpieczenia i ochrony informacji. W postępowaniu o wydanie koncesji na obrót bronią bada się również czy podmiot wnioskujący o przyznanie koncesji nie ma powiązań ze światem przestępczym, ze służbami specjalnymi innych państw, z organizacjami terrorystycznymi lub ekstremistycznymi lub innymi, których działalność stanowiłaby zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa lub jego żywotnych interesów. Procedurę sprawdzającą przechodzą także kluczowe osoby i pracownicy zajmujący się problematyką objętą koncesją w sprawdzanym podmiocie, biorące udział w realizacji tego rodzaju kontraktów. Osoby te obowiązuje wypełnienie ankiety bezpieczeństwa, podobnie jak niektórych żołnierzy i funkcjonariuszy służb. Sprawdzane są kontakty, niekaralność, wiarygodność finansowa. Bada się, czy pracownik firmy daje rękojmię wiarygodności i zachowania tajemnicy oraz zabezpieczenia metod produkcji i produktów obrotu specjalnego przed osobami nieuprawnionymi itd. Dlatego wydaje się zupełnie niezrozumiałe, dlaczego wydano koncesję podmiotowi, który – jak ostatnio zaobserwowaliśmy – nie zamierza stosować się do polskiego systemu prawnego, akceptować legalnie i demokratycznie wybranych władz państwa. Co więcej, koncesję na obrót specjalny wydano organizacji, która nawołuje do łamania prawa i nie wyklucza ewentualnego użycia siły podczas demonstracji ulicznych. Zachodzi zatem podejrzenie, że wydając koncesję na obrót specjalny nie dochowano troski o bezpieczeństwo państwa, co więcej pojawia się głęboka wątpliwość – dlaczego akurat temu podmiotowi wydano ten rodzaj koncesji.

Ze względów proceduralnych może również dziwić fakt, że tego typu pozwolenie otrzymała fundacja. Władze fundacji są wybierane kolegialnie spośród jej członków i trudno sobie wyobrazić sytuację, w której wszyscy jej członkowie przechodziliby wspomniane procedury bezpieczeństwa, takie jak wypełnianie ankiety, kontrolowanie źródeł dochodów, sprawdzanie kontaktów i powiązań. Zwykle tego rodzaju koncesje wydaje się firmom, czyli podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą nastawioną na uzyskanie zysku. Poważne wątpliwości wywołuje kwestia, dlaczego wydano koncesję fundacji. Z założenia fundacje są organizacjami pożytku publicznego. Powstaje pytanie, jaki pożytek publiczny miałby wynikać z obrotu bronią przez fundację? Kto miał interes prawny w tym, aby dokładnie ta fundacja otrzymała koncesję? Czy nie istnieją jakieś związki między członkami fundacji a osobami, od decyzji których zależy wydanie koncesji? Czy ktoś nie lobbował na rzecz tej organizacji? Jeśli tak, to w jakim celu?

W przypadku Fundacji „Otwarty Dialog” ówczesny szef SKW pozytywnie zaopiniował jej wniosek na prowadzenie działalności w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją, technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, natomiast ówczesny szef MSW wydał koncesję odnoszącą się tylko do obrotu wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.

Z opublikowanej dokumentacji wynika, że były szef SKW wnioskował o przyznanie znacznie rozszerzonej koncesji, co oznacza, że bardzo zaufał Fundacji „Otwarty Dialog”. Fakt, że koncesja została wydana w wersji zawężonej może wskazywać na to, że podczas rozpatrywania wniosku w MSW dostrzeżono jakieś wątpliwości w kwestii rozszerzonego zakresu koncesji, ale to tylko moje domniemanie. Dziwne wydają się motywy takiej rekomendacji byłego szefa SKW. Czy rzeczywiście zastosowane procedury przeprowadzono z należytą starannością, czy może zarekomendowano ją nie mając dostatecznej wiedzy. Z dzisiejszej perspektywy nie sposób usprawiedliwić takiego działania służby specjalnej. Czy na pewno nie wystąpiły tu jakieś pozamerytoryczne powody podjętej decyzji? Być może sprawą powinna się zająć prokuratura.

Obecnie badana jest kwestia legalności i skutków współpracy SKW z FSB. Czy ten fakt wpływa na to, jak jest postrzegana rekomendacja wydana przez byłego szefa SKW?

Należy postawić pytanie, czy pan Piotr Pytel jest osobą wiarygodną. Z jednej strony wyjaśniana jest kwestia współpracy kierowanej niegdyś przez niego SKW z Federalną Służbą Bezpieczeństwa Rosji, co wymagało zgody premiera, a nie ma jasności, czy tego rodzaju zgodę otrzymał. Wkrótce prokuratura powinna wyjaśnić, czy premier i ówczesny szef SKW nie przekroczyli swoich uprawnień. Poza tym istniały wątpliwości, czy zachowano ostrożność w kontaktach z funkcjonariuszami służby obcego państwa. Przykładowo, jeśli wpuszcza się na ochraniany teren SKW osoby lub delegacje z innej służby specjalnej (w tym wypadku rosyjskiej), wówczas powinna być zachowana ostrożność, aby uniemożliwić fotografowanie, nagrywanie, skanowanie sygnałów elektronicznych, umieszczenie podsłuchu i podglądu.

Warto przypomnieć także i to, że trwa postępowanie, które się toczy w jego sprawie w związku z niewłaściwym obchodzeniem się z tajnymi dokumentami SKW. Chodzi o przechowywanie dokumentacji niejawnej w miejscu do tego nieprzeznaczonym. Poza tym istnieją poważne wątpliwości, czy po przejściu do innej instytucji Piotr Pytel w ogóle miał prawo wglądu do tych dokumentów. Tego typu dokumentacja zwykle zawiera dane wrażliwe, np. o operacjach specjalnych, metodach działania lub osobach współpracujących ze służbą. Osoby te w wypadku ujawnienia tego rodzaju danych mogą być narażone na dekonspirację, a czasami nawet na utratę życia. Jawi się zatem pytanie, czy pan Piotr Pytel nie naraził na szwank bezpieczeństwa państwa. Czy był osobą odpowiedzialną i kompetentną na stanowisku szefa SKW.

Minister spraw wewnętrznych i administracji, Mariusz Błaszczak cofnął koncesję fundacji. Jakie kroki powinny być teraz podjęte, aby zabezpieczyć interes państwa?

Fundacja powinna być starannie skontrolowana pod kątem źródeł jej finansowania, kontaktów i powiązań z innymi organizacjami, w kwestii doboru i kompetencji personelu. Ostatnio media podawały, że Fundacja „Otwarty Dialog” była dofinansowywana m.in. przez jedną z rosyjskich firm zbrojeniowych. Jeśli to się potwierdzi, fakt ten powinien być przeszkodą w przyznaniu koncesji na obrót specjalny, nawet w wersji zawężonej. Reasumując, sądzę, iż powinny zostać sprawdzone kontakty tej fundacji, jej finanse i wiarygodność personelu. Istotne jest również, czym jeszcze się zajmowała, czy nie wspierała działań naruszających porządek prawny państwa.

Rozmawiała Izabela Borańska-Chmielewska

autor zdjęć: Anna Jakubczyk/ CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
 
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowy partner
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ryngrafy za „Feniksa”
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Rehabilitacja poprzez sport
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Zrobić formę przed Kanadą
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
W drodze na szczyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zmiana warty w PKW Liban
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Ochrona artylerii rakietowej
Kluczowa rola Polaków
Podchorążowie lepsi od oficerów
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Fiasko misji tajnych służb
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Rekord w „Akcji Serce”
Olympus in Paris
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Chirurg za konsolą
Więcej powołań do DZSW
Awanse dla medalistów
Wiązką w przeciwnika
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Rosomaki i Piranie
Wybiła godzina zemsty
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
„Niedźwiadek” na czele AK
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czworonożny żandarm w Paryżu
Posłowie o modernizacji armii
Zimowe wyzwanie dla ratowników
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Polskie Pioruny bronią Estonii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO