moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Specjalistyczne wsparcie

Ośrodek Szkolenia Leopard 10 Brygady Kawalerii Pancernej jest jedynym ośrodkiem szkoleniowym w Wojsku Polskim prowadzącym szkolenie dla specjalistów technicznych sprzętu rodziny Leopard.

Prowadzone są tu nie tylko kursy specjalistów załóg i kierowców czołgu Leopard 2, ale również specjalistów personelu technicznego.

W ostatnich dniach prowadzony jest kurs kierowców – operatorów ciągników ewakuacyjnych bergepanzer 2. Kurs ten jest prowadzony w dwóch etapach: pierwszy etap dotyczy nauki kierowania pojazdem, a drugi – obsługi żurawia ciągnika.

10 maja 2016 roku odbyły się zajęcia z nauki jazdy na temat Ewakuacja uszkodzonego wozu bojowego (Przygotowanie uszkodzonego pojazdu do ewakuacji i sposoby ewakuacji. Przygotowanie do samoewakuacji. Holowanie uszkodzonego pojazdu.) Jest to jedno z ciekawszych zajęć prowadzonych podczas pierwszego etapu szkolenia, a jednocześnie bardzo ważne, choćby ze względu bezpieczeństwa.

Przed przystąpieniem do ewakuacji uszkodzonego sprzętu z pola walki kursanci powinni wykonać wiele złożonych czynności, by osiągnąć cel. Do takich czynności należy choćby przygotowanie wyciągarki i lemiesza spychacza, lin holowniczych czy urządzenia holowniczego będącego w wyposażeniu ciągnika ewakuacyjnego. Nad zajęciami czuwa doświadczony instruktor starszy sierżant Tomasz Jamroziński. – Kursanci znajdują się tutaj w zaimprowizowanej sytuacji, w której czołg Leopard 2A4 stoi uszkodzony w leju. Ich zadaniem, jako załogi wozu bergepanzer 2, jest wyciągnięcie pojazdu z dołu przy pomocy wyciągarki. Następnie muszą podłączyć hol sztywny – zrelacjonował sierżant Jamroziński. – W międzyczasie nastąpiło dodatkowe utrudnienie - w czołgu spadła gąsienica i muszą to własnymi siłami naprawić.

Przy pracy z wyciągarką główną lemiesz spychacza używany jest jako podparcie i podwyższenie bezpieczeństwa stateczności pojazdu. Natomiast holowanie za pomocą lin w terenie może się odbywać w wyjątkowych wypadkach.

Po wykonaniu ewakuacji uszkodzonego pojazdu z trudnego terenu zmieniono sposób ewakuacji na urządzenie holownicze. Holowany wóz został przemieszczony w bezpieczne miejsce celem dokonania weryfikacji uszkodzeń.

– Zostałem wytypowany na kurs kierowców – operatorów ciągnika ewakuacyjnego bergepanzer 2 przez przełożonego, a jestem żołnierzem, który niedawno ukończył służbę przygotowawczą – powiedział szeregowy Mateusz Lewandowski z 34 BKPanc. – Cenię sobie zajęcia praktyczne, ponieważ wiedza praktyczna uzupełnia wiedzę teoretyczną. Wcześniej nie miałem styczności z ciężkim sprzętem wojskowym. Nie wiedziałem też, ile czynności należy wykonać, aby przetransportować uszkodzoną jednostkę sprzętową i jakiej trzeba wiedzy, aby zrobić to zachowując warunki bezpieczeństwa.

Tekst: kpt. Waldemar Smętek

red. PZ

autor zdjęć: Katarzyna Przepióra

dodaj komentarz

komentarze


Misja PKW „Olimp” doceniona
 
Fire from Coast
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Stress test dla systemu ratownictwa
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Ustawa bliżej żołnierzy
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dziękujemy wam, weterani!
Pancerna nauka jazdy
Wyjście z cienia
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wyzwanie, które integruje
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Nasi czołgiści najlepsi
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Bałtycka tarcza
Od chaosu do wiktorii
Kilometry pamięci
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Jak kąsają polskie kły
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Amunicja dla czołgów
Alians HSW ze światowym gigantem
Żołnierz influencer?
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Drony na ratunek
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Nowa mapa garnizonów
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Kolejne K9 dla zawiszaków
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Tajemne uderzenie
Atom utracony
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Polska dołącza do satelitarnej elity
Wyzwanie, które integruje
Szlachetny gest generała
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Drony Wizjer rozpoznają cel
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Trudny los zwycięzców
AW149 to przygoda życia
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Biało-czerwona na Monte Cassino
Pamiętają o powstańcach
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Nowe możliwości spółki Mesko
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO