W klasach mundurowych uczy się 33 tysiące osób, to jakby jedna trzecia polskiej armii. We współpracy szkół i wojska cały czas próbujemy znaleźć taką formułę, by jak najlepiej wykorzystać potencjał tych młodych ludzi – mówił gen. dyw. w st. spocz. prof. Bogusław Pacek podczas VI Ogólnopolskiego Forum Szkół we Wrocławiu. W debacie bierze udział 160 przedstawicieli wojska i oświaty.
Do Wrocławia przyjechali przedstawiciele ministerstwa obrony oraz edukacji, kuratorzy oświaty, dyrektorzy i nauczyciele szkół prowadzących klasy mundurowe. W VI Ogólnopolskim Forum Szkół biorą też udział reprezentanci Sztabu Generalnego WP, Dowództwa Generalnego, Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych, Centrum Edukacji Obywatelskiej i jednostek wojskowych.
– Od czasów pierwszego forum sprzed sześciu lat wiele udało nam się wspólnie zrobić. Mamy jasno określone zasady współpracy, ale ciągle szukamy nowych rozwiązań – mówił otwierając konferencję płk Jerzy Gutowski, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej MON.
Coraz więcej klas
Żołnierze uczestnicy w spotkaniu podkreślali, że liczba szkół z klasami mundurowymi rośnie z roku na rok. W 2014 było ich 358, a w 2015 jest już 407. Wynika to z większego zainteresowania sprawami bezpieczeństwa w społeczeństwie, a także z coraz ściślejszej współpracy szkół z wojskiem. – Dzięki decyzji ministra z 2011 roku dowódcy jednostek wojskowych mają większą swobodę w zawieraniu umów ze szkołami. Dziś mamy ich 1071, bardzo wiele dotyczy właśnie funkcjonowania klas mundurowych – podkreślał płk Tomasz Szewczyk z Departamentu Komunikacji Społecznej MON.
Jednostki wojskowe razem z organizacjami społecznymi przygotowują też coraz więcej szkoleń, np. zajęć z musztry, strzelania, taktyki, łączności czy ratownictwa medycznego także na poligonach. – Dziś w planie współpracy mamy zapisane 1792 takie przedsięwzięcia. W ubiegłym roku było ich 618 – dodawał płk Szewczyk.
Młodzież klas mundurowych to także coraz częściej czytelnicy wojskowych mediów. Pułkownik Dariusz Kacperczyk, dyrektor Wojskowego Instytutu Wydawniczego, podkreślał, że w publikacjach WIW – zwłaszcza miesięczniku „Polska Zbrojna” i portalu polska-zbrojna.pl – uczniowie klas mundurowych znajdą dla siebie ciekawe informacje.
Wychodząc naprzeciw współpracy wojska i szkół, ministerstwo obrony przygotowało „Minimum programowe”. Dokument wprowadza jednolite założenia programowe dla klas mundurowych w całej Polsce i przywileje dla absolwentów szkół, które podpiszą umowę z armią. Dla nich bowiem wojskowa służba przygotowawcza będzie krótsza o miesiąc. – Musimy jednak iść dalej i szukać kolejnych rozwiązań – mówił generał Pacek.
Razem z organizacjami proobronnymi
Doradca szefa MON przedstawił pomysł na bliższą współpracę szkół z Federacją Organizacji Proobronnych (organizacja pozarządowa powołana we wrześniu). – Chcemy mieć realny wpływ na edukację młodzieży, występować w jej imieniu w Sejmie, MON i resorcie edukacji narodowej. Zachęcam do przyłączenia się, jest z nami już 98 szkół. Razem będziemy mieli większą siłę przebicia. A jeszcze wiele jest do zrobienia – mówił generał, który stoi na czele federacji.
Jego zdaniem należy zadbać o stworzenie przepisów, które dawałyby absolwentom klas mundurowych przywileje, np. podczas rekrutacji na wojskowe uczelnie czy też w procesie zdobywania stopni wojskowych. – Chcemy, by młodzież mogła się szkolić także poza programem obowiązkowym, brała udział w specjalistycznych kursach. Chcemy, by dotychczasowy dorobek absolwenta klasy mundurowej był brany pod uwagę na starcie jego wojskowej kariery – mówił generał.
Po raz pierwszy udział w forum wzięła grupa nauczycieli z Ukrainy. – Nie mamy klas mundurowych, a jedynie licea wojskowe. Sądzę, że moglibyśmy czerpać z polskich wzorców. Wasze rozwiązania bardzo nas interesują, zwłaszcza dlatego, że wasze klasy mundurowe nie działają w odosobnieniu, a nad całością pieczę ma minister obrony narodowej – mówi płk rez. Bugil Wiaczesław, wychowawca z liceum wojskowego w Kijowie.
VI Ogólnopolskie Forum Szkół we Wrocławiu zakończy się w czwartek.
autor zdjęć: Ryszard Godlewski
komentarze