moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sowiecki samolot znaleziony w bagnie

Ponad 70 lat przeleżał w błotach starorzecza Bzury sowiecki samolot z czasów II wojny światowej. Odnaleźli go pasjonaci ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego „Sakwa”. Najprawdopodobniej w weekend spróbują podnieść wrak. Na razie wydobyli z niego m.in. silnik, radiostację i spadochron.

Samolot wystartował z Płocka. Leciał nisko nad ziemią. W okolicach miejscowości Kamion dostrzegli go niemieccy żołnierze, którzy w popłochu wycofywali się przed Armią Czerwoną. Chwycili za broń. Chwilę później płonąca maszyna pikowała w stronę starorzecza Bzury. Tam roztrzaskała się o lód i utonęła w bagnie. Działo się to na początku 1945 roku.

Silnik uda się uruchomić

O samolocie zagrzebanym w błocie jeden z mieszkańców Kamionu opowiedział Michałowi Antczakowi ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego na rzecz Ratowania Zabytków „Sakwa”. – Postanowiliśmy sprawdzić ten sygnał. Wystąpiliśmy o zgodę do właścicieli gruntów, na których miał znajdować się samolot, oraz wojewódzkiego konserwatora zabytków – wspomina Antczak. Załatwianie formalności trwało kilka miesięcy, same poszukiwania – znacznie krócej. – Sprawdziliśmy teren za pomocą wykrywaczy metali. Bardzo szybko udało nam się namierzyć wrak. Spoczywał niemal dokładnie w miejscu, które nam wcześniej wskazano – opowiada Antczak.

Kilka dni temu eksploratorzy z „Sakwy” wspólnie z pracownikami Muzeum Wisły w Wyszogrodzie oraz strażakami z miejscowej OSP odsłonili szczątki maszyny. – Z bagna wydobyliśmy między innymi silnik, części poszycia, radiostację, spadochron i należący do jednego z członków załogi pistolet maszynowy – wylicza Antczak. Część znaleziska najprawdopodobniej pozostanie w Wyszogrodzie. – Ale niektóre eksponaty będziemy chcieli przekazać do wyspecjalizowanej placówki, choćby Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Tak najpewniej zrobimy z silnikiem. Zachował się niemal w idealnym stanie. Po 70 latach jest w nim jeszcze olej i benzyna. Mechanicy, którzy go widzieli, twierdzą, że wystarczy miesiąc pracy, by go ponownie uruchomić – opowiada Zdzisław Leszczyński, dyrektor Muzeum Wisły.

Podczas odsłaniania wraku uczestnicy akcji natrafili też na ludzkie szczątki. – Nie wiemy, do ilu osób należały. Po liczbie pasów w kokpicie możemy wnioskować, że w samolocie znajdowały się trzy osoby – wyjaśnia Leszczyński i dodaje: – Informację na ten temat przesłaliśmy do rosyjskiej ambasady, która zdecyduje o losie szczątków.

Czy to bombowiec Pe-2?

Odkrywcy nie mają jeszcze stuprocentowej pewności, jaki samolot odnaleźli. – Wiele wskazuje jednak na to, że w bagnie spoczywa Pe-2 – mówi Leszczyński. To sowiecki bombowiec nurkujący z czasów II wojny światowej. Został zaprojektowany przez więźniów politycznych z Centralnego Biura Konstrukcyjnego 29. Pracowało ono pod ścisłym nadzorem NKWD. Pe-2 był produkowany w latach 1941–1942. W tym czasie fabryki opuściło blisko 11,5 tysiąca tego typu maszyn. Następcą Pe-2 został używany od 1943 roku Pe-2FT. Co ciekawe, to właśnie bombowiec tego typu rozbił się w 1952 roku w centrum Poznania. W katastrofie zginęło trzech członków załogi oraz sześciu przechodniów i robotników pracujących przy budowie mostu. Wypadek szybko został utajniony. Jego szczegóły na światło dzienne wyszły dopiero kilka lat temu.

Tymczasem historia samolotu znalezionego na Mazowszu będzie miała ciąg dalszy. – Już w weekend spróbujemy wydobyć wrak z bagna. Liczymy na pomoc wojska, strażaków i wolontariuszy, którzy chcieliby zaangażować się w projekt. Rozmowy w tej sprawie prowadzą lokalne władze – informuje Antczak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: OSP Wyszogród

dodaj komentarz

komentarze

~ mławiak48
1506679020
W Mławie w latach 60-tych był rosyjski samolot jako pomnik u harcerzy.Kto go zdemontował.i przywłaszczył wrak?
2B-E1-A1-7E
~nick
1494689880
Nie sowiecki, tylko ruski. Nie róbmy z ruskich mitycznego narodu, którego już nie ma.
D5-D2-92-69

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Aplikuj na kurs oficerski
Transformacja wymogiem XXI wieku
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Polskie „JAG” już działa
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Wybiła godzina zemsty
Kadeci na medal
Bój o cyberbezpieczeństwo
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Wszystkie oczy na Bałtyk
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Czworonożny żandarm w Paryżu
Terytorialsi zobaczą więcej
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Co słychać pod wodą?
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Olimp w Paryżu
Karta dla rodzin wojskowych
Medycyna „pancerna”
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowy partner
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Mniej obcy w obcym kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zyskać przewagę w powietrzu
Zmiana warty w PKW Liban
Homar, czyli przełom
Kluczowa rola Polaków
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Grupa WB idzie na rekord
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
SkyGuardian dla wojska
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Olympus in Paris
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Determinacja i wola walki to podstawa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostre słowa, mocne ciosy
Pożegnanie z Żaganiem
Ogień Czarnej Pantery
„Szczury Tobruku” atakują
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO