moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rampy desantowe dla komandosów

MON kupiło dla wojsk specjalnych cztery rampy montowane na samochodach Ford F-550 XL 4x4. Urządzenia mają ułatwić komandosom szturm na budynek, samolot, prom czy autokar. Polskie jednostki specjalne do tej pory nie miały takiego specjalistycznego sprzętu, ale szkoliły się na rampach desantowych używanych przez Amerykanów i Francuzów.

 

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej niedawno podpisał kontrakt z firmą z Bielska-Białej na dostawę czterech ramp desantowych. Wartość umowy to około 12 milionów złotych. – Rampy wraz z pojazdami jeszcze w tym roku trafią do jednej z jednostek specjalnych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Szczegóły umowy są niejawne. Wiadomo jedynie, że system będzie miał dwa trapy ułożone wzdłuż osi podłużnej pojazdu. Każdy z trapów zostanie wyposażony w autonomiczny system sterowania. Operator będzie mógł obsługiwać rampę zarówno z kabiny pojazdu, jak i przy użyciu wynośnej konsoli.

– Podczas szturmu liczy się każda sekunda. Sprzęt, który pozwoli nam dostać się do środka szturmowanego obiektu szybciej i bezpieczniej, jest na wagę czyjegoś życia – mówi jeden z komandosów. Inny dodaje, że wejście do opanowanego przez nieprzyjaciela obiektu to najważniejsza i najniebezpieczniejsza część każdej akcji. – Wróg ma wtedy nad nami przewagę. My, wystawiając się na atak, musimy dokonać szturmu, a on kryje się bezpiecznie w środku – komentuje były żołnierz jednostki specjalnej. Podkreśla, że dlatego tak ważne jest wyposażenie, jakim dysponują żołnierze. Choć rampy w porównaniu ze sprzętem jednostek specjalnych nie są zbyt skomplikowanymi urządzeniami, mogą przesądzić o powodzeniu operacji. – Rampa to prosta, metalowa konstrukcja, którą umieszcza się na pojeździe. Operatorzy zajmują na niej pozycje, auto rusza i błyskawicznie podjeżdża do obiektu, a zespół rozpoczyna szturm przy użyciu desantowych kładek – wyjaśnia komandos.

Mobilne rampy szturmowe mogą przybrać nieco bardziej zaawansowaną formę, niż poruszana jedynie siłą mięśni kładka – jak to jest w najprostszych systemach. W najlepszych rozwiązaniach desantowe trapy są wyposażone w napędy hydrauliczno-elektryczne, które pozwalają sterować wysokością oraz długością odcinka szturmowego.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Team Concept

dodaj komentarz

komentarze

~Maryan
1444546260
3mln zł za sztukę? CBA powinno to zbadać bo to jest oczywiste nadużycie
E9-A0-41-8E
~Kris
1423518780
3 miliony za sztuke, to jak za darmo
08-F0-86-1F

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Przygotowania czas zacząć
Święto stołecznego garnizonu
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Sprawa katyńska à la española
Zachować właściwą kolejność działań
Strażacy ruszają do akcji
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Na straży wschodniej flanki NATO
25 lat w NATO – serwis specjalny
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO on Northern Track
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Szpej na miarę potrzeb
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Rekordziści z WAT
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Front przy biurku
SOR w Legionowie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Gunner, nie runner
Pod skrzydłami Kormoranów
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna na detale
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Charge of Dragon
Kadisz za bohaterów
NATO na północnym szlaku
Kolejne FlyEye dla wojska
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ramię w ramię z aliantami
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO