moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rampy desantowe dla komandosów

MON kupiło dla wojsk specjalnych cztery rampy montowane na samochodach Ford F-550 XL 4x4. Urządzenia mają ułatwić komandosom szturm na budynek, samolot, prom czy autokar. Polskie jednostki specjalne do tej pory nie miały takiego specjalistycznego sprzętu, ale szkoliły się na rampach desantowych używanych przez Amerykanów i Francuzów.

 

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej niedawno podpisał kontrakt z firmą z Bielska-Białej na dostawę czterech ramp desantowych. Wartość umowy to około 12 milionów złotych. – Rampy wraz z pojazdami jeszcze w tym roku trafią do jednej z jednostek specjalnych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Szczegóły umowy są niejawne. Wiadomo jedynie, że system będzie miał dwa trapy ułożone wzdłuż osi podłużnej pojazdu. Każdy z trapów zostanie wyposażony w autonomiczny system sterowania. Operator będzie mógł obsługiwać rampę zarówno z kabiny pojazdu, jak i przy użyciu wynośnej konsoli.

– Podczas szturmu liczy się każda sekunda. Sprzęt, który pozwoli nam dostać się do środka szturmowanego obiektu szybciej i bezpieczniej, jest na wagę czyjegoś życia – mówi jeden z komandosów. Inny dodaje, że wejście do opanowanego przez nieprzyjaciela obiektu to najważniejsza i najniebezpieczniejsza część każdej akcji. – Wróg ma wtedy nad nami przewagę. My, wystawiając się na atak, musimy dokonać szturmu, a on kryje się bezpiecznie w środku – komentuje były żołnierz jednostki specjalnej. Podkreśla, że dlatego tak ważne jest wyposażenie, jakim dysponują żołnierze. Choć rampy w porównaniu ze sprzętem jednostek specjalnych nie są zbyt skomplikowanymi urządzeniami, mogą przesądzić o powodzeniu operacji. – Rampa to prosta, metalowa konstrukcja, którą umieszcza się na pojeździe. Operatorzy zajmują na niej pozycje, auto rusza i błyskawicznie podjeżdża do obiektu, a zespół rozpoczyna szturm przy użyciu desantowych kładek – wyjaśnia komandos.

Mobilne rampy szturmowe mogą przybrać nieco bardziej zaawansowaną formę, niż poruszana jedynie siłą mięśni kładka – jak to jest w najprostszych systemach. W najlepszych rozwiązaniach desantowe trapy są wyposażone w napędy hydrauliczno-elektryczne, które pozwalają sterować wysokością oraz długością odcinka szturmowego.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Team Concept

dodaj komentarz

komentarze

~Maryan
1444546260
3mln zł za sztukę? CBA powinno to zbadać bo to jest oczywiste nadużycie
E9-A0-41-8E
~Kris
1423518780
3 miliony za sztuke, to jak za darmo
08-F0-86-1F

Kurs dla najlepszych w SERE
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Święto Wojsk Lądowych
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Terytorialsi na pętli
Żandarmeria skontroluje także cywilów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
NATO – jesteśmy z Polską
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Świetne występy polskich żołnierzy
Premier: prowokacja bez precedensu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy żegnają Malbork
Defendery skompletowane
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Krok ku niezależności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Tukan na smyczy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Husarz z polskim instruktorem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Black Hawki nad Warszawą
Rekompensaty na nowych zasadach
Hekatomba na Woli
Największy transport Abramsów w tym roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Orlik na Alfę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Czołgiści w ogniu
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Pożegnanie z Columbią
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Zwycięska batalia o stolicę
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO