moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Załoga ORP „Iskra” zdobyła na regatach pierwsze trofeum

Puchar za najbardziej spektakularne wejście do portu otrzymała załoga należącego do Marynarki Wojennej żaglowca ORP „Iskra” po pierwszym etapie prestiżowych regat The Tall Ships’ Races. Dziś załoga opuściła port we Fredrikstad i zmierza do Stavanger.


ORP „Iskra” to żaglowiec szkolny. Obecnie na jego pokładzie praktykę odbywa 17 podchorążych z pierwszego i dwóch z piątego roku Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Towarzyszy im dwóch studentów wojskowych z Bułgarii. Udział w regatach The Tall Ships Races był dla nich najważniejszą częścią szkolenia.

Okręt wyruszył na trasę z holenderskiego portu Harlingen w ubiegłą niedzielę. – Mieliśmy około doby na dopłynięcie do linii startu pierwszego etapu – wyjaśnia kmdr ppor. Mariusz Jankowski, kierownik praktyki. – Początkowo wiatr był słaby. Czas mijał, a żaglowce, jakby stały w miejscu – opowiada. Morze Północne, jak mówi, bardzo szybko jednak pokazało swoją kapryśną naturę. Wiatr się wzmógł, ale problemem okazał się jego kierunek. Tak, czy inaczej żaglowce ruszyły. – Kolejne dni rejsu były uciążliwe zwłaszcza dla załogi szkolnej, która w tym czasie oprócz zajęć teoretycznych, pełnienia wacht, musiała zaliczyć sprawdzian ze znajomości ożaglowania i olinowania, które znajduje się na okręcie – tłumaczy kmdr ppor. Jankowski.

Ostatecznie z powodu niezbyt sprzyjających wiatrów, organizatorzy regat zdecydowali o skróceniu pierwszego etapu. W norweskim porcie Fredrikstad żaglowce zaczęły meldować się 11 lipca, czyli dzień przed pierwotnie planowanym terminem. I tutaj żaglowiec Marynarki Wojennej mocno zaakcentował swój udział w regatach. Załoga otrzymała puchar „Most spectacular arrival”, czyli za najbardziej efektowne przybycie do portu.

- Zdecydowaliśmy się wejść do Fredrikstad inną drogą niż pozostałe żaglowce, które korzystały z pomocy holowników. My poszliśmy o własnych siłach, pod prąd. Przepłynęliśmy przez miasto, a z holownika skorzystaliśmy dopiero pod sam koniec – wspomina kmdr ppor. Jankowski. – Spotkało się to z ciepłym przyjęciem mieszkańców, a zdjęcie ORP „Iskra” znalazło się nawet na pierwszej stronie miejscowej gazety – podkreśla.

Według niepotwierdzonych jeszcze wyników ORP „Iskra” w swojej klasie na 20 żaglowców zajęła miejsce pod koniec pierwszej dziesiątki. W klasyfikacji ogólnej znalazła się w trzeciej dziesiątce. – Ale oficjalnie nikt tych wyników jeszcze nie podał – zastrzega kmdr ppor. Jankowski.

Jednostki, które biorą udział w regatach są dzielone na cztery kategorie. Decyduje o tym ich wielkość. – O końcowym wyniku zarówno poszczególnych etapów, jak i całych regat decyduje nie tylko kolejność przybycia do mety, ale też szereg innych czynników, między innymi wiek żaglowca, status załogi, wielkość ożaglowania – wylicza kmdr por. Wojciech Mundt, rzecznik Akademii Marynarki Wojennej. – Te przeliczniki niestety są dla naszego żaglowca niekorzystne – dodaje. Przykład? Załoga szkolna traktowana jest przez organizatorów jak profesjonalna.

Port we Fredrikstad ORP „Iskra” opuściła dziś przed południem. Teraz bierze udział w „etapie przyjaźni” nie wliczanym do klasyfikacji regat. Podczas niego żaglowce zazwyczaj wymieniają się załogami. Jak jednak przyznaje kmdr ppor. Jankowski, polska jednostka podczas tego etapu pozostanie trochę na uboczu. – Mamy zamiar zawinąć do portu w Stavanger, gdzie zostaniemy przez dwa dni. 24 lipca powinniśmy dotrzeć do Bergen – zapowiada. Tam ORP „Iskra” ostatecznie odłączy się od uczestników regat i obierze kurs na Gdynię.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Valery Vasilevskiy, Adam Nurkiewicz

dodaj komentarz

komentarze


Black Hawki nad Warszawą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Brytyjczycy żegnają Malbork
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Apache’e nad Inowrocławiem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
„Road Runner” w Libanie
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Husarz z polskim instruktorem
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Hekatomba na Woli
17 września 1939. Nigdy więcej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Zwycięska batalia o stolicę
W poszukiwaniu majora Serafina
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Kurs dla najlepszych w SERE
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Pożegnanie z Columbią
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
NATO – jesteśmy z Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Orlik na Alfę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Cios w plecy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Z najlepszymi na planszy
Święto Wojsk Lądowych
Krok ku niezależności
Rekompensaty na nowych zasadach
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Czołgiści w ogniu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Wielkie zbrojenia za Odrą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Człowiek w pętli
Debiut polskich Patriotów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Dwie agresje, dwie okupacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO