moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsza taka obsługa na cyfrowej Bryzie

Żołnierze eskadry technicznej 8 Bazy Lotnictwa Transportowego wykonali pierwszą obsługę okresową numer 1. Do tej pory jednostka wysyłała samoloty M-28/B/PT z awioniką Glass Cockpit, które wylatały w powietrzu 200 godzin, do producenta w Mielcu. Teraz jej żołnierze przejęli to zadanie.


W 2013 roku w zakładach PZL Mielec odbyło się miesięczne szkolenie, które przygotowało 29 żołnierzy i jednego pracownika eskadry technicznej do wykonywania obsług okresowych i specjalnych. Składało się z części teoretycznej i praktycznej, a skończyło się egzaminami. Następnym etapem była miesięczna praktyka w eskadrze obsługi, podczas której technicy wykonywali obsługi samolotu M-28B/PT/GC pod nadzorem przedstawicieli firmy. Cały cykl szkolenia zakończyły egzaminy zdawane przed komisją, po których przeszkoleni zostali dopuszczeni do samodzielnego wykonywania obsług samolotu M-28/B/PT/GC.

Egzaminy zdało 18 żołnierzy w specjalności płatowiec i silnik, 6 w specjalności osprzęt oraz 6 specjalistów od urządzeń radioelektronicznych. W 2014 roku planowane jest przeszkolenie kolejnych 25 żołnierzy eskadry technicznej.

Pierwszym samolotem, na którym wykonano własną obsługę okresową, była Bryza o numerze bocznym 0218. Obsługa trwała około dwóch miesięcy, czyli podobnie jak w Mielcu. Teraz personel bazy może wykonywać takie obsługi na samolotach M-28B/PT/GC od numeru 0218 do numeru 0221, ponieważ upłynął już termin ich gwarancji.

Obsługa okresowa nr 1 dotyczy samolotów po 200 godzinach spędzonych w powietrzu i polega na sprawdzeniu wszystkich systemów, instalacji i podzespołów maszyny. Odbywa się ona zgodnie z zaleceniami producenta oraz obowiązującymi dla danego typu statku powietrznego przepisami inżynieryjno-lotniczymi. Każda czynność wykonywana jest na podstawie kart technologicznych i odnotowywana jest w dokumentacji samolotu oraz nadzorowana i sprawdzana  przez inżynierów SIL. Obsługę kończą próby na ziemi sprawdzające poprawność działania oraz parametry wszystkich urządzeń samolotu.

Po wykonaniu obsługi piloci odbywają lot próbny kontrolny, po zaliczeniu którego samolot może być dopuszczony do użytkowania. Taki oblot odbył się 21 maja, po czym samolot 0218 został przekazany do eskadry obsługi, a 22 maja wykonuje zadania lotnicze.

Przeszkolenie personelu eskadry technicznej pozwala na oszczędności na pracach wykonywanych na miejscu własnymi siłami oraz efektywniejsze wykorzystanie techników, którzy mogą obsługiwać dwa typy samolotów, C-295M i M-28B/PT/GC. Jednocześnie osoby dopuszczone do wykonywania obsługi nr 1 mogą pomóc eskadrze obsługi w przygotowaniu samolotów przed codziennymi lotami.

Tekst: kpt. Maciej Nojek

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
 
Olympus in Paris
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Rekord w „Akcji Serce”
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Czworonożny żandarm w Paryżu
Kluczowa rola Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podchorążowie lepsi od oficerów
Ryngrafy za „Feniksa”
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Polskie Pioruny bronią Estonii
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Ochrona artylerii rakietowej
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Awanse dla medalistów
Chirurg za konsolą
W drodze na szczyt
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Olimp w Paryżu
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
„Niedźwiadek” na czele AK
Wiązką w przeciwnika
Zrobić formę przed Kanadą
Zmiana warty w PKW Liban
Wybiła godzina zemsty
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Fiasko misji tajnych służb
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Rosomaki i Piranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie o modernizacji armii
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Rehabilitacja poprzez sport
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Kluczowy partner
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Więcej powołań do DZSW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO