moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsza taka obsługa na cyfrowej Bryzie

Żołnierze eskadry technicznej 8 Bazy Lotnictwa Transportowego wykonali pierwszą obsługę okresową numer 1. Do tej pory jednostka wysyłała samoloty M-28/B/PT z awioniką Glass Cockpit, które wylatały w powietrzu 200 godzin, do producenta w Mielcu. Teraz jej żołnierze przejęli to zadanie.


W 2013 roku w zakładach PZL Mielec odbyło się miesięczne szkolenie, które przygotowało 29 żołnierzy i jednego pracownika eskadry technicznej do wykonywania obsług okresowych i specjalnych. Składało się z części teoretycznej i praktycznej, a skończyło się egzaminami. Następnym etapem była miesięczna praktyka w eskadrze obsługi, podczas której technicy wykonywali obsługi samolotu M-28B/PT/GC pod nadzorem przedstawicieli firmy. Cały cykl szkolenia zakończyły egzaminy zdawane przed komisją, po których przeszkoleni zostali dopuszczeni do samodzielnego wykonywania obsług samolotu M-28/B/PT/GC.

Egzaminy zdało 18 żołnierzy w specjalności płatowiec i silnik, 6 w specjalności osprzęt oraz 6 specjalistów od urządzeń radioelektronicznych. W 2014 roku planowane jest przeszkolenie kolejnych 25 żołnierzy eskadry technicznej.

Pierwszym samolotem, na którym wykonano własną obsługę okresową, była Bryza o numerze bocznym 0218. Obsługa trwała około dwóch miesięcy, czyli podobnie jak w Mielcu. Teraz personel bazy może wykonywać takie obsługi na samolotach M-28B/PT/GC od numeru 0218 do numeru 0221, ponieważ upłynął już termin ich gwarancji.

Obsługa okresowa nr 1 dotyczy samolotów po 200 godzinach spędzonych w powietrzu i polega na sprawdzeniu wszystkich systemów, instalacji i podzespołów maszyny. Odbywa się ona zgodnie z zaleceniami producenta oraz obowiązującymi dla danego typu statku powietrznego przepisami inżynieryjno-lotniczymi. Każda czynność wykonywana jest na podstawie kart technologicznych i odnotowywana jest w dokumentacji samolotu oraz nadzorowana i sprawdzana  przez inżynierów SIL. Obsługę kończą próby na ziemi sprawdzające poprawność działania oraz parametry wszystkich urządzeń samolotu.

Po wykonaniu obsługi piloci odbywają lot próbny kontrolny, po zaliczeniu którego samolot może być dopuszczony do użytkowania. Taki oblot odbył się 21 maja, po czym samolot 0218 został przekazany do eskadry obsługi, a 22 maja wykonuje zadania lotnicze.

Przeszkolenie personelu eskadry technicznej pozwala na oszczędności na pracach wykonywanych na miejscu własnymi siłami oraz efektywniejsze wykorzystanie techników, którzy mogą obsługiwać dwa typy samolotów, C-295M i M-28B/PT/GC. Jednocześnie osoby dopuszczone do wykonywania obsługi nr 1 mogą pomóc eskadrze obsługi w przygotowaniu samolotów przed codziennymi lotami.

Tekst: kpt. Maciej Nojek

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Wyzwanie, które integruje
 
Wyzwanie, które integruje
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Dezamet rośnie w siłę
Podejrzane manewry na Bałtyku
Walczmy mądrze
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Nasi czołgiści najlepsi
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Misja PKW „Olimp” doceniona
Letni wypoczynek z MON-em
Nowe cele obronne NATO
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Piloci na straży bezpieczeństwa
Trzy okręty, jeden zespół
Film o Feniksie i terytorialsach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Droga pełna emocji
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Badania z WAT-u na misji AX-4
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
W wakacje wstąp do WOT-u!
ZMU dla marynarzy
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Wojskowe wsparcie dla TOPR-u
W Dęblinie tylko do przodu
Kierunek Karkonosze
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
PGZ na nowo
Od chaosu do wiktorii
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
WOT z pomocą tonącym
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Jesteś na Signalu? Nie daj się złowić cyberprzestępcy!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zmagania sześcioosobowych armii
Żołnierz influencer?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Dzień, który zmienił bieg wojny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Siła zaplecza
Ogniem i tarczą
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO