moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsza taka obsługa na cyfrowej Bryzie

Żołnierze eskadry technicznej 8 Bazy Lotnictwa Transportowego wykonali pierwszą obsługę okresową numer 1. Do tej pory jednostka wysyłała samoloty M-28/B/PT z awioniką Glass Cockpit, które wylatały w powietrzu 200 godzin, do producenta w Mielcu. Teraz jej żołnierze przejęli to zadanie.


W 2013 roku w zakładach PZL Mielec odbyło się miesięczne szkolenie, które przygotowało 29 żołnierzy i jednego pracownika eskadry technicznej do wykonywania obsług okresowych i specjalnych. Składało się z części teoretycznej i praktycznej, a skończyło się egzaminami. Następnym etapem była miesięczna praktyka w eskadrze obsługi, podczas której technicy wykonywali obsługi samolotu M-28B/PT/GC pod nadzorem przedstawicieli firmy. Cały cykl szkolenia zakończyły egzaminy zdawane przed komisją, po których przeszkoleni zostali dopuszczeni do samodzielnego wykonywania obsług samolotu M-28/B/PT/GC.

Egzaminy zdało 18 żołnierzy w specjalności płatowiec i silnik, 6 w specjalności osprzęt oraz 6 specjalistów od urządzeń radioelektronicznych. W 2014 roku planowane jest przeszkolenie kolejnych 25 żołnierzy eskadry technicznej.

Pierwszym samolotem, na którym wykonano własną obsługę okresową, była Bryza o numerze bocznym 0218. Obsługa trwała około dwóch miesięcy, czyli podobnie jak w Mielcu. Teraz personel bazy może wykonywać takie obsługi na samolotach M-28B/PT/GC od numeru 0218 do numeru 0221, ponieważ upłynął już termin ich gwarancji.

Obsługa okresowa nr 1 dotyczy samolotów po 200 godzinach spędzonych w powietrzu i polega na sprawdzeniu wszystkich systemów, instalacji i podzespołów maszyny. Odbywa się ona zgodnie z zaleceniami producenta oraz obowiązującymi dla danego typu statku powietrznego przepisami inżynieryjno-lotniczymi. Każda czynność wykonywana jest na podstawie kart technologicznych i odnotowywana jest w dokumentacji samolotu oraz nadzorowana i sprawdzana  przez inżynierów SIL. Obsługę kończą próby na ziemi sprawdzające poprawność działania oraz parametry wszystkich urządzeń samolotu.

Po wykonaniu obsługi piloci odbywają lot próbny kontrolny, po zaliczeniu którego samolot może być dopuszczony do użytkowania. Taki oblot odbył się 21 maja, po czym samolot 0218 został przekazany do eskadry obsługi, a 22 maja wykonuje zadania lotnicze.

Przeszkolenie personelu eskadry technicznej pozwala na oszczędności na pracach wykonywanych na miejscu własnymi siłami oraz efektywniejsze wykorzystanie techników, którzy mogą obsługiwać dwa typy samolotów, C-295M i M-28B/PT/GC. Jednocześnie osoby dopuszczone do wykonywania obsługi nr 1 mogą pomóc eskadrze obsługi w przygotowaniu samolotów przed codziennymi lotami.

Tekst: kpt. Maciej Nojek

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze z dodatkiem od czerwca
 
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Wyjście z cienia
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Podejrzane manewry na Bałtyku
Od chaosu do wiktorii
Atom utracony
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Stress test dla systemu ratownictwa
Drony Wizjer rozpoznają cel
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Trudny los zwycięzców
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Alians HSW ze światowym gigantem
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Kolejne K9 dla zawiszaków
Wyzwanie, które integruje
Fire from Coast
Ustawa bliżej żołnierzy
Jak kąsają polskie kły
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Żołnierz influencer?
Wyzwanie, które integruje
Nasi czołgiści najlepsi
Tajemne uderzenie
Amunicja dla czołgów
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Nowa mapa garnizonów
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Nowe możliwości spółki Mesko
Bałtycka tarcza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Polska dołącza do satelitarnej elity
Kilometry pamięci
Biało-czerwona na Monte Cassino
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Drony na ratunek
AW149 to przygoda życia
Dziękujemy wam, weterani!
Szlachetny gest generała
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Letni wypoczynek z MON-em
Pamiętają o powstańcach
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pancerna nauka jazdy
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Czterej pancerni przeciw wyklętym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO