moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najstarszy pilot świętuje

Kilka razy był o krok od śmierci, spędził dwa lata w sowieckiej niewoli, potem latał z zaopatrzeniem dla walczącej w powstaniu Warszawy. Dziś jego imię nosi jedna ze śląskich szkół. Major Antoni Tomiczek, jeden z ostatnich żyjących w Polsce pilotów bojowych II wojny światowej, skończył dziś 98 lat.

Major Tomiczek mieszka w Pstrążnej niedaleko Rybnika. Dziś od rana drzwi jego mieszkania nie zamykały się. – Właśnie przed chwilą skończyłem rozmawiać z naszą śląską telewizją. A już mam nowych gości – przyznaje.

Mimo że ukończył 98 lat, jest w świetnej formie. – Na zakończenie roku zwykle pojawia się w naszej szkole i wręcza świadectwa najlepszym uczniom. Dla nich to ogromne przeżycie – podkreśla Aleksandra Szymura, dyrektor Gimnazjum w Lyskach. Szkoła od czterech lat nosi jego imię. – To był demokratyczny wybór, do którego przygotowywaliśmy się przez cały rok. Kandydatów mieliśmy kilku, ale pan major wygrał w cuglach. Zdystansował nawet Jana Pawła II – śmieje się dyrektor Szymura.

Antoni Tomiczek urodził się w 1915 roku. Z wojskiem związał się już we wczesnej młodości. Początkowo przez krótki czas służył w piechocie. W 1936 roku trafił do sił powietrznych. Dwa lata później jako pilot 122 Eskadry Myśliwskiej w Krakowie brał udział w zajmowaniu Zaolzia. Po wybuchu wojny otrzymał rozkaz poprowadzenia klucza samolotów na lotnisko w Dęblinie. Ostatecznie po wielu perypetiach trafił do Brzeżan, gdzie dowiedział się, że polskie samoloty właśnie przemieściły się do Rumunii. Postanowił wyruszyć ich śladem. Awaria maszyny sprawiła jednak, że musiał wylądować na kartoflisku w pobliżu Tarnopola. Tam dostał się do sowieckiej niewoli, w której spędził dwa lata. W 1941 roku wstąpił do formującej się w ZSRR polskiej armii i przez Archangielsk przedostał się do Wielkiej Brytanii. Kolejne lata upłynęły mu na szkoleniach. Tomiczek uzyskał wówczas m.in. uprawnienia do pilotowania ciężkiego bombowca Halifax.

Latem 1944 roku został skierowany do włoskiego Brindisi. Wzmocnił tam 1586 Eskadrę do Zadań Specjalnych. Potem wziął udział w 23 misjach. Latał ze zrzutami do Grecji, Czechosłowacji, Jugosławii, ale przede wszystkim do walczącej w powstaniu Warszawy. – Pierwszy lot do Polski zapamiętam do końca życia – mówi. Przyznaje on, że misja była bardzo niebezpieczna, ale jednocześnie wywoływała wielkie emocje. Kiedy pilotowany przez niego samolot transportowy przelatywał nad Tatrami, niektórzy członkowie mieli łzy w oczach, inni się żegnali.

Tomiczek do Polski latał w sumie pięciokrotnie. Przewoził broń, żywność, lekarstwa. Pod koniec wojny został przeniesiony do bazy w angielskim Blackbushe. Stamtąd polski pilot woził zaopatrzenie i żołnierzy m.in. do Francji, Włoch, Grecji czy Norwegii. W listopadzie 1946 Tomiczek w stopniu chorążego zakończył służbę w polskich Siłach Powietrznych. Niedługo potem zdecydował się wrócić do kraju. Tam aż do końca lat 70. pracował w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Z latania jednak nie zrezygnował. Został pilotem sportowym aeroklubu w Gliwicach. – Do dziś działa też w naszym stowarzyszeniu – podkreśla Tadeusz Zemuła, prezes Stowarzyszenia Lotników Polski Południowej w Jaworznie. – Formy może mu pozazdrościć niejeden młodszy kolega – dodaje.

Major Tomiczek może się poszczycić licznymi odznaczeniami, m.in. dwoma Krzyżami Walecznych i jugosłowiańskim medalem „Smrt Fasizmu – Sloboda Narodu”.

– Czego można życzyć osobie w moim wieku? Chyba już tylko zdrowia – podsumowuje jubilat.

Źródło: Nota biograficzna autorstwa Wojciecha Zmyślonego (www.polishairforce.pl)

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze

~kk
1384903380
http://www.youtube.com/watch?v=K5ChYCNCkvM
84-DE-93-C9
~egon81
1384370580
Brawooo i zdrowia jak najwięcej, takich ludzi nam trzeba :)
18-01-1F-A3
~scooby
1384370040
Czy mamy sprzęt dla Pana pilota?
DB-A6-73-01

Czołgiści w ogniu
Debiut polskich Patriotów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Święto Wojsk Lądowych
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
NATO – jesteśmy z Polską
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Kurs dla najlepszych w SERE
Zwycięska batalia o stolicę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Brytyjczycy żegnają Malbork
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Krok ku niezależności
W poszukiwaniu majora Serafina
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Black Hawki nad Warszawą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trenują przed „Zapadem ‘25”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Hekatomba na Woli
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Pożegnanie z Columbią
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
„Saber Junction” – gotowi do obrony
„Road Runner” w Libanie
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Dwie agresje, dwie okupacje
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Orlik na Alfę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
17 września 1939. Nigdy więcej
Cios w plecy
Brytyjczycy na wschodniej straży
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Z najlepszymi na planszy
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Największy transport Abramsów w tym roku
Husarz z polskim instruktorem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Defendery skompletowane
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO