moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne trałowce z nowoczesnym napędem

Wymiana starych rosyjskich silników M401 na wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU Friedrichshafen – to główny cel prac remontowych, które obecnie przechodzą dwa trałowce projektu 207P. ORP „Nakło” i ORP „Necko” zostaną również doposażone w pojazdy podwodne Ukwiał i Głuptak, które służą do niszczenia min.

ORP „Nakło” i ORP „Necko” należą do 12 Dywizjonu Trałowców, który stanowi część 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Kilka miesięcy temu pierwszy z nich trafił do gdyńskiej stoczni Nauta, drugi zaś do PGZ Stocznia Wojenna. Za ich remont połączony z modyfikacją odpowiada konsorcjum utworzone przez obydwa przedsiębiorstwa, a także Polską Grupę Zbrojeniową.

Prace obejmują przede wszystkim wymianę rosyjskich silników M401 na wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU Friedrichshafen. – Stare silniki były już wyeksploatowane, a naprawy okazały się kosztowne – wyjaśnia kmdr ppor. Leszek Tabat, główny inżynier 12 Dywizjonu Trałowców. Modyfikacja sprawi, że okręty dostaną nowe życie. Wzrosną też ich możliwości. – MTU to silniki na miarę XXI wieku. Są w dużym stopniu zautomatyzowane, a przez to łatwiejsze w obsłudze. Nieporównanie większa jest też ich trwałość – wylicza kmdr ppor. Tabat. M401 do pierwszego generalnego remontu mogły pracować przez trzy tysiące godzin. W przypadku nowych silników okres ten wydłuża się do blisko dwunastu tysięcy godzin. Norma docelowa, czyli czas po jakim trzeba silniki wymienić, wzrośnie z 9 do 36 tys. motogodzin. Okręty zyskają nowe agregaty prądotwórcze i sprężarki, zaś remont obejmie instalacje elektryczne, radary oraz sprzęt łączności. – Zakres prac odpowiada naprawie głównej – zaznacza kmdr ppor. Tabat. Na tym jednak nie koniec. Po powrocie ze stoczni załogi obydwu trałowców najpewniej będą mogły korzystać z pojazdów podwodnych Ukwiał i Głuptak. Oto sprzęt do zwalczania min, który został skonstruowany na Politechnice Gdańskiej. Ukwiał jest w stanie zanurzać się na głębokość 200 m, zaś w poziomie operować nawet 400 m od okrętu. Przy użyciu pojazdu pod wykrytą wcześniej minę można podłożyć ładunek wybuchowy typu Toczek. Głuptak z kolei operuje na głębokości 200 m. Można w nim zainstalować kumulacyjny ładunek wybuchowy, za pomocą którego detonowana jest mina. Jednocześnie zniszczeniu ulega wtedy sam pojazd.

ORP Nakło

Trałowce remontowane w gdyńskich stoczniach mają wrócić do linii w 2024 roku. – W efekcie prac jednostki te zostaną zunifikowane z okrętem o numerze burtowym 641, czyli ORP „Drużno”. Kilka lat temu przeszedł on w Naucie identyczną modyfikację – przypomina kmdr ppor. Tabot.

ORP „Drużno” z nowych silników korzysta od stycznia 2019 roku. – Spisują się bez zarzutu – przyznaje kpt. mar. Rafał Duszewski, dowódca 641. – Od tego czasu braliśmy udział w szeregu ćwiczeń, w tym międzynarodowych manewrach „Baltops” i „Northern Coasts”. Nie odnotowaliśmy żadnej usterki – dodaje. Okręt jest szybszy, ale też dużo bardziej ekonomiczny. Jak przyznaje jego dowódca, zużywa niemal o połowę mniej paliwa niż wcześniej. W razie potrzeby silniki mogą także pracować na mniejszych obrotach, dzięki czemu okręt staje się zwrotniejszy. Ułatwia to manewrowanie w szyku, ale też w porcie. System napędowy pracuje też ciszej, co w przypadku okrętu zwalczającego miny może mieć spore znaczenie. Nowoczesne ładunki nierzadko są bowiem pobudzane przez pola akustyczne o odpowiednio wysokiej wartości. Do tego po wymianie silników łatwiej o części zamienne. – Generalnie okręt zdecydowanie zmienił się na lepsze – podkreśla kpt. mar. Duszewski.

ORP Necko

Polska marynarka dysponuje siedemnastoma trałowcami projektu 207. Do służby wchodziły one od początku lat osiemdziesiątych do połowy dziewięćdziesiątych. Z racji specyficznej konstrukcji marynarze nazywają je plastikami. Ich kadłuby zostały zbudowane z laminatu poliestrowo-szklanego. Wszystkie służą w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Wymiana silników jednostek to projekt zakrojony na szerszą skalę. Niebawem podobna modyfikacja powinna zostać przeprowadzona na trałowcu ORP „Mamry”. Docelowo ma też objąć kilka kolejnych okrętów.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. szt. mar. Marcin Purman/8FOW

dodaj komentarz

komentarze


Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
 
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Trio na medal
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Sojusz na niepewne czasy
Wojskowe emerytury w górę
Fight in Partial Shade
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Potrzeba wsparcia i dialogu
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Czas na armię rezerwistów
Foch stawia warunki
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Raport o wojennym okrucieństwie
„Baltic Sentry” na polskich wodach
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Zmiana warty na Sycylii
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Walka w półcieniu
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Mirage’e w obronie Ukrainy
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Inżynierowie od UBM
FlyEye daje przewagę
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Pod polskim dowództwem
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
Hugin, podpora Kormorana
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Nowa brygada na horyzoncie
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Przerwany lot „Orlika”
Nowe odkrycia na Westerplatte
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
Podziękowania dla niezwyciężonych
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Panczeniści nie zawiedli
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Misje w pigułce
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Czas przełomu
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO