moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trałowce przed gruntowną zmianą

Wymiana starych rosyjskich silników na nowe, skonstruowane przez jedną z zachodnich firm, to główne założenie gruntownej modernizacji, którą niebawem przejdą trzy trałowce z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Zadanie zrealizuje konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna oraz Stoczni Remontowej „Nauta”.

Zmiany czekają trzy trałowce projektu 207 – ORP „Necko”, ORP „Nakło” i ORP „Mamry”. – Prace powinny rozpocząć się w ciągu kilku tygodni. Dwa okręty trafią do nas, jeden do Nauty – zapowiada Jerzy Łopatyński z PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Według fachowej nomenklatury, wszystkie jednostki mają przejść naprawy główne. – To najważniejsze z napraw planowych. Ich zasadniczym celem jest przywrócenie okrętom sprawności, którą posiadały w chwili rozpoczęcia eksploatacji – wyjaśnia kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. W praktyce jednak stoczniowcy pójdą krok dalej.

Trałowce zostaną gruntownie zmodernizowane. W planach jest przede wszystkim wymiana starych sowieckich silników na urządzenia skonstruowane przez jedną z zachodnich firm. Przedstawiciele stoczni na razie nie zdradzają jej nazwy. – Dogrywane są ostatnie szczegóły – tłumaczy Łopatyński. Przyznaje jednak, że prace wykonane na okrętach powinny być podobne do tych, którymi kilka lat temu został objęty inny trałowiec projektu 207 – ORP „Drużno”.

Jednostka ta w 2017 roku trafiła do Stoczni Remontowej „Nauta”. Tam silniki wysokoprężne M401, z których trałowiec przez lata korzystał, zostały zastąpione przez wyprodukowane w Niemczech silniki wysokoprężne MTU Friedrichshafen. Okręt otrzymał też amerykańskie agregaty prądotwórcze marki Cummis, sprężarki powietrza niemieckiej firmy Sauer, nowe systemy nawigacyjne, czy też układy automatyki sterowania napędem głównym, elektrownią i systemami pokładowymi. Marynarze podkreślali wówczas, że po zmianach trałowiec jest szybszy, zyskał też znacząco większy resurs, czyli czas eksploatacji. Nowe rozwiązania ułatwiły realizację zadań bojowych. Silniki w razie potrzeby mogą pracować na mniejszych niż wcześniej obrotach, dzięki czemu okręt stał się bardziej zwrotny. Efekt: zmniejszyło się ryzyko, że trał podczas stawiania wkręci się w śrubę, zaś marynarze zyskali możliwość dokładniejszego lustrowania dna za pomocą stacji hydrolokacyjnej. Co istotne, łatwiej jest też o części zamienne do urządzeń i systemów wyprodukowanych na Zachodzie.

Nowe osiągi okrętu załoga miała okazję sprawdzić już wielokrotnie. Ostatnio na przykład ORP „Drużno” wziął udział w międzynarodowych manewrach „Baltops 2022”. Załoga prowadziła wówczas między innymi poszukiwania min ćwiczebnych w okolicach Gotlandii, by w ten sposób utorować drogę okrętom desantowym.

Polska marynarka dysponuje łącznie siedemnastoma trałowcami projektu 207. Zostały one zbudowane przez Stocznię MW w Gdyni (poprzedniczka PGZ Stoczni Wojennej). Prototypowa jednostka weszła do służby w 1982 roku, zaś ostatnia – w 1994 roku. Trałowce potocznie nazywane są plastikami. Wszystko za sprawą kadłubów i nadbudówek skonstruowanych z laminatu poliestrowo-szklanego. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie wartości emitowanych przez okręty pól fizycznych, a przez to w większym stopniu chroni jednostki przed rozstawionymi na morzu minami.

Trałowce projektu 207 mają 38,5 m długości, nieco ponad siedem metrów szerokości i wyporność 216 t. Zostały wyposażone w różne typy armat morskich „Wróbel”, trały kontaktowe i niekontaktowe. Mogą też stawiać miny i zrzucać bomby głębinowe. Wszystkie służą w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1657458240
Zamiast archaicznych mało skutecznych Wróbli 2x23mm powinny być na wszystkich trałowcach tego typu działa OSU-35k oraz stacjonarne wyrzutnie dla p/lot PIORUNów. To takie minimum do samoobrony.
98-2D-46-15

Najmłodszy w rodzinie
„Road Runner” w Libanie
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Strzelanina w bazie US Army
Hekatomba na Woli
Wypadek przed Air Show
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Koniec miękkiej gry
Wyczekiwane przyspieszenie
Flytrap, czyli młot na drony
Czas nowych inwestycji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Zakupy według potrzeb
Orlik na Alfę
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Z najlepszymi na planszy
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Radary, które widzą wszystko
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Lepsza efektywność
Norwegowie budują na polskim poligonie
Szczelna sieć dla Tarczy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Drones on the Offensive
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Warszawo, do broni!
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Zwycięska batalia o stolicę
Beret „na rekinka” lub koguta
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nocne ataki na Ukrainę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Towarzysze czołgów
Huta Stalowa Wola na MSPO
Dwie agresje, dwie okupacje
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Na motocyklach śladami historii
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Startuje „Żelazny obrońca”
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Świetne występy polskich żołnierzy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Baobab z miotaczem
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Był twarzą sił powietrznych”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO