moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trałowce przed gruntowną zmianą

Wymiana starych rosyjskich silników na nowe, skonstruowane przez jedną z zachodnich firm, to główne założenie gruntownej modernizacji, którą niebawem przejdą trzy trałowce z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Zadanie zrealizuje konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna oraz Stoczni Remontowej „Nauta”.

Zmiany czekają trzy trałowce projektu 207 – ORP „Necko”, ORP „Nakło” i ORP „Mamry”. – Prace powinny rozpocząć się w ciągu kilku tygodni. Dwa okręty trafią do nas, jeden do Nauty – zapowiada Jerzy Łopatyński z PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Według fachowej nomenklatury, wszystkie jednostki mają przejść naprawy główne. – To najważniejsze z napraw planowych. Ich zasadniczym celem jest przywrócenie okrętom sprawności, którą posiadały w chwili rozpoczęcia eksploatacji – wyjaśnia kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. W praktyce jednak stoczniowcy pójdą krok dalej.

Trałowce zostaną gruntownie zmodernizowane. W planach jest przede wszystkim wymiana starych sowieckich silników na urządzenia skonstruowane przez jedną z zachodnich firm. Przedstawiciele stoczni na razie nie zdradzają jej nazwy. – Dogrywane są ostatnie szczegóły – tłumaczy Łopatyński. Przyznaje jednak, że prace wykonane na okrętach powinny być podobne do tych, którymi kilka lat temu został objęty inny trałowiec projektu 207 – ORP „Drużno”.

Jednostka ta w 2017 roku trafiła do Stoczni Remontowej „Nauta”. Tam silniki wysokoprężne M401, z których trałowiec przez lata korzystał, zostały zastąpione przez wyprodukowane w Niemczech silniki wysokoprężne MTU Friedrichshafen. Okręt otrzymał też amerykańskie agregaty prądotwórcze marki Cummis, sprężarki powietrza niemieckiej firmy Sauer, nowe systemy nawigacyjne, czy też układy automatyki sterowania napędem głównym, elektrownią i systemami pokładowymi. Marynarze podkreślali wówczas, że po zmianach trałowiec jest szybszy, zyskał też znacząco większy resurs, czyli czas eksploatacji. Nowe rozwiązania ułatwiły realizację zadań bojowych. Silniki w razie potrzeby mogą pracować na mniejszych niż wcześniej obrotach, dzięki czemu okręt stał się bardziej zwrotny. Efekt: zmniejszyło się ryzyko, że trał podczas stawiania wkręci się w śrubę, zaś marynarze zyskali możliwość dokładniejszego lustrowania dna za pomocą stacji hydrolokacyjnej. Co istotne, łatwiej jest też o części zamienne do urządzeń i systemów wyprodukowanych na Zachodzie.

Nowe osiągi okrętu załoga miała okazję sprawdzić już wielokrotnie. Ostatnio na przykład ORP „Drużno” wziął udział w międzynarodowych manewrach „Baltops 2022”. Załoga prowadziła wówczas między innymi poszukiwania min ćwiczebnych w okolicach Gotlandii, by w ten sposób utorować drogę okrętom desantowym.

Polska marynarka dysponuje łącznie siedemnastoma trałowcami projektu 207. Zostały one zbudowane przez Stocznię MW w Gdyni (poprzedniczka PGZ Stoczni Wojennej). Prototypowa jednostka weszła do służby w 1982 roku, zaś ostatnia – w 1994 roku. Trałowce potocznie nazywane są plastikami. Wszystko za sprawą kadłubów i nadbudówek skonstruowanych z laminatu poliestrowo-szklanego. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie wartości emitowanych przez okręty pól fizycznych, a przez to w większym stopniu chroni jednostki przed rozstawionymi na morzu minami.

Trałowce projektu 207 mają 38,5 m długości, nieco ponad siedem metrów szerokości i wyporność 216 t. Zostały wyposażone w różne typy armat morskich „Wróbel”, trały kontaktowe i niekontaktowe. Mogą też stawiać miny i zrzucać bomby głębinowe. Wszystkie służą w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1657458240
Zamiast archaicznych mało skutecznych Wróbli 2x23mm powinny być na wszystkich trałowcach tego typu działa OSU-35k oraz stacjonarne wyrzutnie dla p/lot PIORUNów. To takie minimum do samoobrony.
98-2D-46-15

GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Letni wypoczynek z MON-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmagania sześcioosobowych armii
Śmierć gorsza niż wszystkie
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Baltops” także na lądzie
Czterej pancerni przeciw wyklętym
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Apache’e z szachownicą
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Dzień, który zmienił bieg wojny
DNA GROM-u
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Wyższe stawki dla niezawodowych
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Gen. Sosabowski upamiętniony
Wyzwanie, które integruje
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Nasi czołgiści najlepsi
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Ogniem i tarczą
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Podejrzane manewry na Bałtyku
Film o Feniksie i terytorialsach
Trzy okręty, jeden zespół
Umarł król, niech żyje król!
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Nowe cele obronne NATO
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Misja PKW „Olimp” doceniona
PGZ na nowo
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Podróż w ciemność
Droga do zespołu bojowego GROM
Apache. Zabójczy dla czołgów
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
100 lat historii Szkoły Orląt
Nowy rozdział w historii Mesko
Lekcje na poligonie
Od chaosu do wiktorii
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO