moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polowy warsztat dla samolotów

Lotnicy, aby naprawić samoloty bądź śmigłowce, potrzebują nie tylko specjalistycznych narzędzi. Z racji wrażliwości lotniczych podzespołów elektronicznych, naprawy mogą być wykonywane wyłącznie w ściśle określonych warunkach klimatycznych. Mobilne kontenerowe warsztaty lotnicze KWL.SX-02 umożliwiają zbudowanie polowej bazy serwisowej wszędzie tam, gdzie przyjdzie działać pilotom.


Na pierwszy rzut oka kontenery wchodzące w skład KWL.SX-02, czyli „Zestawu kontenerowych warsztatów lotniczych do obsługi samolotów i śmigłowców” niczym nie różnią się od zwykłych, dwudziestostopowych kontenerów, którymi codziennie po całym kraju rozwożone są tysiące ton towarów. Fakt, że w ich wnętrzu znajduje się specjalistyczne wojskowe wyposażenie, zdradza jedynie militarne maskowanie.

Jak podkreśla Bogdan Berent, członek zarządu firmy Armpol z Sulejówka, producenta KWL.SX-02, umieszczenie warsztatu w standardowym kontenerze nie tylko utrudnia jego identyfikację jako „wojskowego”, ale przede wszystkim znacznie ułatwia jego transport.

– Warsztaty możemy łatwo przewieźć nie tylko transportem samochodowym, ale również kolejowym lub morskim. Użycie 20-stopowego kontenera gwarantuje, że wojsko, które dysponuje szeregiem pojazdów z systemem samozaładowczym i samorozładowczym błyskawicznie, w kilkanaście minut, jest w stanie przygotować go do działania – wyjaśniał Berent.

Każdy z kontenerowych warsztatów składa się z dwóch części. Pierwszej – technicznej, w której znajdują się urządzenia zapewniające warunki klimatyczne wymagane do naprawy skomplikowanej lotniczej elektroniki – nie tylko odpowiednią temperaturę i poziom wilgotności, ale również oczyszczone z zanieczyszczeń powietrze. W drugiej części warsztatu znajdują się
specjalistyczne narzędzia i części zamienne.

Ponieważ polska armia użytkuje kilkanaście typów śmigłowców i samolotów, producent przygotował sześć wersji wyposażenia warsztatów KWL.SX-02: S1 – klucza remontu płatowca; S2 – klucza remontu silników; S3 – klucza remontu uzbrojenia, S4 – klucza remontu osprzętu – urządzeń elektrycznych; S5 – klucza remontu osprzętu – przyrządów pokładowych oraz S6 – klucza remontu urządzeń radioelektronicznych.

Innowacyjność warsztatów doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach przyznając firmie Armpol nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Husarz z polskim instruktorem
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Black Hawki nad Warszawą
Największy transport Abramsów w tym roku
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
„Saber Junction” – gotowi do obrony
17 września 1939. Nigdy więcej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Z najlepszymi na planszy
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Hekatomba na Woli
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pożegnanie z Columbią
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Rekompensaty na nowych zasadach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Czołgiści w ogniu
Święto Wojsk Lądowych
Debiut polskich Patriotów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Defendery skompletowane
Cios w plecy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żandarmeria skontroluje także cywilów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
NATO – jesteśmy z Polską
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
„Road Runner” w Libanie
Zwycięska batalia o stolicę
Kurs dla najlepszych w SERE
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Dwie agresje, dwie okupacje
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Krok ku niezależności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wielkie zbrojenia za Odrą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W poszukiwaniu majora Serafina

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO