moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polowy warsztat dla samolotów

Lotnicy, aby naprawić samoloty bądź śmigłowce, potrzebują nie tylko specjalistycznych narzędzi. Z racji wrażliwości lotniczych podzespołów elektronicznych, naprawy mogą być wykonywane wyłącznie w ściśle określonych warunkach klimatycznych. Mobilne kontenerowe warsztaty lotnicze KWL.SX-02 umożliwiają zbudowanie polowej bazy serwisowej wszędzie tam, gdzie przyjdzie działać pilotom.


Na pierwszy rzut oka kontenery wchodzące w skład KWL.SX-02, czyli „Zestawu kontenerowych warsztatów lotniczych do obsługi samolotów i śmigłowców” niczym nie różnią się od zwykłych, dwudziestostopowych kontenerów, którymi codziennie po całym kraju rozwożone są tysiące ton towarów. Fakt, że w ich wnętrzu znajduje się specjalistyczne wojskowe wyposażenie, zdradza jedynie militarne maskowanie.

Jak podkreśla Bogdan Berent, członek zarządu firmy Armpol z Sulejówka, producenta KWL.SX-02, umieszczenie warsztatu w standardowym kontenerze nie tylko utrudnia jego identyfikację jako „wojskowego”, ale przede wszystkim znacznie ułatwia jego transport.

– Warsztaty możemy łatwo przewieźć nie tylko transportem samochodowym, ale również kolejowym lub morskim. Użycie 20-stopowego kontenera gwarantuje, że wojsko, które dysponuje szeregiem pojazdów z systemem samozaładowczym i samorozładowczym błyskawicznie, w kilkanaście minut, jest w stanie przygotować go do działania – wyjaśniał Berent.

Każdy z kontenerowych warsztatów składa się z dwóch części. Pierwszej – technicznej, w której znajdują się urządzenia zapewniające warunki klimatyczne wymagane do naprawy skomplikowanej lotniczej elektroniki – nie tylko odpowiednią temperaturę i poziom wilgotności, ale również oczyszczone z zanieczyszczeń powietrze. W drugiej części warsztatu znajdują się
specjalistyczne narzędzia i części zamienne.

Ponieważ polska armia użytkuje kilkanaście typów śmigłowców i samolotów, producent przygotował sześć wersji wyposażenia warsztatów KWL.SX-02: S1 – klucza remontu płatowca; S2 – klucza remontu silników; S3 – klucza remontu uzbrojenia, S4 – klucza remontu osprzętu – urządzeń elektrycznych; S5 – klucza remontu osprzętu – przyrządów pokładowych oraz S6 – klucza remontu urządzeń radioelektronicznych.

Innowacyjność warsztatów doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach przyznając firmie Armpol nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
 
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Żołnierz influencer?
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Nasi czołgiści najlepsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
PGZ na nowo
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Dziękujemy wam, weterani!
Nowa mapa garnizonów
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Amunicja dla czołgów
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Bałtycka tarcza
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Pamiętają o powstańcach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Nowe cele obronne NATO
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Drony Wizjer rozpoznają cel
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyzwanie, które integruje
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Unijni ministrowie podpisali SAFE
K2 ze słowacką tarczą
Szlachetny gest generała
WOT z pomocą tonącym
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Siła zaplecza
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Nowe możliwości spółki Mesko
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Podejrzane manewry na Bałtyku
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Fire from Coast
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
ZMU dla marynarzy
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Wyzwanie, które integruje
Trudny los zwycięzców
AW149 to przygoda życia
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od chaosu do wiktorii
Letni wypoczynek z MON-em

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO