moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polowy warsztat dla samolotów

Lotnicy, aby naprawić samoloty bądź śmigłowce, potrzebują nie tylko specjalistycznych narzędzi. Z racji wrażliwości lotniczych podzespołów elektronicznych, naprawy mogą być wykonywane wyłącznie w ściśle określonych warunkach klimatycznych. Mobilne kontenerowe warsztaty lotnicze KWL.SX-02 umożliwiają zbudowanie polowej bazy serwisowej wszędzie tam, gdzie przyjdzie działać pilotom.


Na pierwszy rzut oka kontenery wchodzące w skład KWL.SX-02, czyli „Zestawu kontenerowych warsztatów lotniczych do obsługi samolotów i śmigłowców” niczym nie różnią się od zwykłych, dwudziestostopowych kontenerów, którymi codziennie po całym kraju rozwożone są tysiące ton towarów. Fakt, że w ich wnętrzu znajduje się specjalistyczne wojskowe wyposażenie, zdradza jedynie militarne maskowanie.

Jak podkreśla Bogdan Berent, członek zarządu firmy Armpol z Sulejówka, producenta KWL.SX-02, umieszczenie warsztatu w standardowym kontenerze nie tylko utrudnia jego identyfikację jako „wojskowego”, ale przede wszystkim znacznie ułatwia jego transport.

– Warsztaty możemy łatwo przewieźć nie tylko transportem samochodowym, ale również kolejowym lub morskim. Użycie 20-stopowego kontenera gwarantuje, że wojsko, które dysponuje szeregiem pojazdów z systemem samozaładowczym i samorozładowczym błyskawicznie, w kilkanaście minut, jest w stanie przygotować go do działania – wyjaśniał Berent.

Każdy z kontenerowych warsztatów składa się z dwóch części. Pierwszej – technicznej, w której znajdują się urządzenia zapewniające warunki klimatyczne wymagane do naprawy skomplikowanej lotniczej elektroniki – nie tylko odpowiednią temperaturę i poziom wilgotności, ale również oczyszczone z zanieczyszczeń powietrze. W drugiej części warsztatu znajdują się
specjalistyczne narzędzia i części zamienne.

Ponieważ polska armia użytkuje kilkanaście typów śmigłowców i samolotów, producent przygotował sześć wersji wyposażenia warsztatów KWL.SX-02: S1 – klucza remontu płatowca; S2 – klucza remontu silników; S3 – klucza remontu uzbrojenia, S4 – klucza remontu osprzętu – urządzeń elektrycznych; S5 – klucza remontu osprzętu – przyrządów pokładowych oraz S6 – klucza remontu urządzeń radioelektronicznych.

Innowacyjność warsztatów doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach przyznając firmie Armpol nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Pucharowe zmagania Polaków
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pilot F-16 doceniony przez widzów
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Czas próby
Cisza przed wojną
Las Pamięci uczci poległych
Zmodernizowany Leopard 2PL
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
K2 będą produkowane w Polsce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Terytorialsi zawitają do Płocka
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Inwestycje w mobilność wojska
Warszawo, do broni!
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
BWR-1 – weteran po liftingu
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Tłumy na zawodach w Krakowie
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
7TP – czołg kompromisu
W drodze po młodszego nurka
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Cześć bohaterom naszej wolności
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Na rosyjskim pasku
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Czołg K2 made in Poland
Orlik na Alfę
Zmiana warty na wschodniej granicy
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Na ratunek pancerniakom
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Kolarskie święto w stolicy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Pieta Michniowska
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Ostatnia niedziela…
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Stańcie do apelu!
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Rekompensaty na ostatniej prostej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO