moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cywilne samoloty na wojskowych lotniskach

MON przygotował zmiany w prawie lotniczym, dzięki którym cywilne samoloty będą lądować na wojskowych lotniskach. Z nowych przepisów skorzystają na przykład wynajęte przez armię ukraińskie Rusłany przewożące sprzęt do Afganistanu czy maszyna, która z Rosji przetransportuje wrak Tu-154M.

Do transportu sprzętu polska armia wykorzystuje m.in. ukraińskie Rusłany.

Wojsko sprzęt przewozi nie tylko swoimi samolotami transportowymi: C-295M i C-130 Hercules, lecz korzysta też z czarteru cywilnych maszyn. Na przykład transport dużych ładunków do Afganistanu zapewniają wynajęte Rusłany – jedne z największych transportowców świata. Ukraińskie maszyny wpisane są jednak do cywilnego rejestru statków powietrznych. Zgodnie z polskim prawem mogą korzystać więc wyłącznie z lotnisk cywilnych. To ma się zmienić. Nowe przepisy zakładają, że ważny stanie się cel lotu, a nie to, czy samolot jest cywilny czy wojskowy.

– Chcemy wprowadzić do ustawy definicję cywilnego statku powietrznego o statusie państwowym. Otrzymywałyby je cywilne maszyny wynajęte przez resort obrony do wykonywania zadań na rzecz wojska lub służb porządku publicznego – mówi płk pil. Cezary Wasser, szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.

Podobne rozwiązania stosowane są w wielu krajach NATO. – Ułatwia to nie tylko organizację transportów, ale przynosi też korzyści finansowe – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych.

Nowe przepisy, według szacunków resortu obrony, mają przynieść spore oszczędności – rocznie nawet do 36 milionów złotych. Armia zaoszczędzi m.in. na kosztach opłat lotniskowych i terminalowych oraz kosztach zabezpieczenia operacji transportu ludzi i sprzętu na lotniska cywilne.

Jak wygląda obecnie transport dużych ładunków do Afganistanu? Potrzebny w Polskim Kontyngencie Wojskowym sprzęt wojsko musi przewozić z jego macierzystej bazy drogą lądową najczęściej do Wrocławia. Dopiero tam jest on ładowany na pokład np. Rusłana lecącego do Afganistanu. Zmiana przepisów oznacza, że Rusłan mógłby wylądować na znajdującym się bliżej bazy lotnisku wojskowym i stamtąd bezpośrednio odlecieć do Afganistanu.

Dla wojska propozycje zmian są ważne także ze względów bezpieczeństwa. – Niektóre ładunki są chronione. Nie powinniśmy afiszować się tym, co akurat transportujemy. W takich sytuacjach lepszym rozwiązaniem byłby wylot z wojskowych lotnisk – mówi płk Wasser.

Z nowych uprawnień skorzystają też cywilne samoloty, które będą przywozić sprzęt z kończącej się misji w Afganistanie. Albo maszyna, która z Rosji przetransportuje na wojskowe lotnisko w Mińsku Mazowieckim wrak prezydenckiego Tupolewa.

Projekt nowych założeń do ustawy prawo lotnicze został przygotowany przez resort obrony i wysłany do uzgodnień międzyresortowych. Nowe rozwiązania mają wejść w życie w lutym 2014 roku.

PG

autor zdjęć: Andrzej Pindor

dodaj komentarz

komentarze

~krzysztof
1382107560
A czy mamy tak "długie" wojskowe lotniska aby Rusłan wylądował ? Poza tym sprzęt dostarczają jednostki logistyczne - z Opola dojazd do Wrocławia to przejazd aytostradą niemalże bezposrednio na pas startowy. Może wojsko pomtslałoby o stworzeniu w takim miejscu jednego z prawdziwego zdarzenia Wojskowego Portu Lotniczego - warunki są, sieć komunikacyjna jest.....
15-BB-26-74

Test wytrzymałości
 
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Viva Polaki! Viva liberatori!
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Kadisz za bohaterów
Wielkie czyszczenie poligonów
Pierwsza misja Gripenów
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Sport kształtuje mentalność
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Pani oficer za sterami Jastrzębia
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Power is Here
Razem w walce ze skażeniami
GROM pod ostrzałem
Wyrok za tragiczny wypadek
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Spokojnych świąt na granicy!
Walka z ogniem trwa
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Kolejowy sabotaż udaremniony
Wielka lekcja
Pracowity dyżur Typhoonów
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Trzy dekady DGW
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Strażnik nieba
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Podniebne wsparcie sojuszników
Motocykliści na weterańskim szlaku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
„Pułaski” na Atlantyku
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Medycyna na morzu
Priorytety dla Tarczy Wschód
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamięć ofiar
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Rodzina na wagę złota
Więcej na mieszkanie za granicą
Bliżej wojska
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Polskie F-16 w służbie NATO
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Powstaje armia dronów
Double Eagle – podwodny tropiciel
Zwycięstwo mordercy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO