moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rewolucja bis?

Usunięcie Mursiego jest ruchem niedemokratycznej armii przeciw demokratycznie wybranym instytucjom. Egipt jest pierwszym państwem „arabskiej wiosny”, w którym islamiści nie poradzili sobie z przejęciem władzy po dyktatorze – ocenia Patrycja Sasnal z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

W telewizyjnym orędziu do Egipcjan zwierzchnik egipskich sił zbrojnych gen. Abd al-Fattah as-Sisi ogłosił, że przyjęta w grudniu 2012 r. konstytucja zostaje zawieszona, a wywodzący się z Bractwa Muzułmańskiego prezydent Muhammad Mursi przestał pełnić swoją funkcję. Obowiązki związane z kierowaniem państwem przejął przewodniczący Najwyższego Sądu Konstytucyjnego, Adli Mansur.

Obalenie prezydenta Mursiego nastąpiło po rozmowach z opozycją i muzułmańskimi oraz koptyjskimi duchownymi. Zostało przyjęte z radością przez większość demonstrujących od 30 czerwca Egipcjan. Decyzja armii jest kolejnym etapem przemian zapoczątkowanych obaleniem prezydenta Hosniego Mubaraka w 2011 r., budzi jednak wątpliwości natury prawno-politycznej.  

Po pierwsze, usunięcie Mursiego jest ruchem niedemokratycznej armii przeciw demokratycznie wybranym instytucjom. Prezydent Muhammad Mursi z założonej przez Bractwo Muzułmańskie partii „Wolność i Sprawiedliwość” został wybrany w pierwszych demokratycznych wyborach prezydenckich w Egipcie w 2012 r. Kilka miesięcy wcześniej jego partia zdobyła bezwzględną większość miejsc w pierwszych demokratycznych wyborach parlamentarnych. Armia nie posiada natomiast cywilnego zwierzchnictwa: jej budżet pozostaje de facto poza państwową kontrolą. Mimo że stabilizacyjna funkcja armii w momentach społecznego niepokoju i zamieszek okazuje się przydatna, to jednak szybkość, z jaką władze wojskowe zainterweniowały przeciwko prezydentowi – a wcześniej zdominowanemu przez islamistów parlamentowi – budzi obawy o możliwość wyjścia przez wojsko poza jego społecznie usankcjonowaną rolę.

Po drugie, zarówno zwolennicy Bractwa Muzułmańskiego, jak i opozycja wykazali się brakiem odpowiedzialności za państwo, które po raz pierwszy od obalenia Mubaraka jest tak wyraźnie podzielone na dwa obozy: zwolenników i przeciwników Bractwa Muzułmańskiego czy islamistów i anty-islamistów. Prezydent Mursi potwierdził brak woli współpracy, odmawiając wykonania jakiegokolwiek gestu pojednania (np. w postaci zmiany na stanowisku premiera lub otwarcia debaty na temat konstytucji) wobec przeciwników politycznych. Natomiast opozycja, zjednoczona jako Front Ocalenia Narodowego i w ruchu „Bunt”, wolała wywołać uliczne zamieszki niż dłużej akceptować rządy Mursiego. Postawa obu stron utrudnia egipskie pojednanie narodowe.

Po trzecie, Egipt jest pierwszym państwem „arabskiej wiosny”, w którym islamiści nie poradzili sobie z przejęciem władzy po dyktatorze. Obejmując w 2012 r. władzę, Bractwo Muzułmańskie straciło przywilej pozostawania w opozycji, a wzięło odpowiedzialność za kierowanie państwem. Zgodnie z przewidywaniami islamiści nie podołali temu zadaniu, ani w zakresie wyprowadzenia państwa z kryzysu gospodarczego (odpływ inwestycji, zmniejszenie rezerw walutowych, wzrost bezrobocia i zadłużenia), ani w odczuciu społecznym (brak bezpieczeństwa, poczucie krzywdy i niesprawiedliwości). Może mieć to implikacje regionalne, ponieważ egipskie Bractwo Muzułmańskie jest prekursorem pewnego modelu religijnej partii politycznej, kopiowanego w innych państwach – Tunezji, Syrii, Libii i na terytoriach palestyńskich. Utrata przez Bractwo władzy w Egipcie stanowi w regionie przykład możliwych scenariuszy rozwoju wydarzeń w innych państwach, które przeszły lub przechodzą „arabską wiosnę”.

Po czwarte, następca Mursiego przejmie jego problemy. Odebranie władzy Bractwu Muzułmańskiemu nie zmniejsza gospodarczych, politycznych i społecznych problemów państwa. Według prawdopodobnego scenariusza zostanie teraz powołany rząd technokratów lub rząd jedności narodowej. Będzie on musiał podjąć najpilniejsze, ale także niepopularne społecznie wyzwanie reform gospodarczych. Po doświadczeniach Bractwa Muzułmańskiego związanych z rządzeniem państwem najpoważniejsi i najbardziej szanowani kandydaci do członkostwa w nowym rządzie nie będą skłonni wziąć na siebie tak dużej odpowiedzialności. Ponadto zwolennicy Bractwa Muzułmańskiego (według sondaży nadal stanowiący blisko 40% społeczeństwa) nie zrezygnują z uczestnictwa w życiu polityczno-społecznym, a odebranie władzy ich kandydatowi jedynie pogłębia podziały społeczne.

Patrycja Sasnal
ekspert Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych

dodaj komentarz

komentarze


Olimp gotowy na igrzyska!
 
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
RBN przed szczytem NATO
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Biało-czerwona nad Wilnem
Szpital u „Troski”
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Wsparcie MON-u dla studentów
Walka – tak, ale tylko polityczna
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spadochroniarze na warcie w UE
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Za zdrowie utracone na służbie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Strzelnice dla specjalsów
Czujemy się tu jak w rodzinie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Lato pod wodą
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Oczy na Kijów
Spędź wakacje z wojskiem!
Jak usprawnić działania służb na granicy
Pancerny sznyt
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Prezydent Zełenski w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Polsko-litewskie konsultacje
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Szkolenie do walk w mieście
Roczny dyżur spadochroniarzy
Mark Rutte pokieruje NATO
Ostatnia niedziela…
Szkolenie na miarę czasów
Serwis bliżej domu
Pancerniacy trenują cywilów
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Śmierć przyszła po wojnie
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO