moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Broń masowego rażenia na celowniku

Czy powołana 10 lat temu Inicjatywa Krakowska, mająca walczyć z rozprzestrzenianiem broni masowego rażenia, jest rzeczywiście skuteczna? I czy w ogóle jest jeszcze potrzebna? – zastanawia się Jacek Durkalec, analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

Inicjatywa, powołana w Krakowie w maju 2003 roku, obchodzi w tym roku 10. rocznicę swojego istnienia. Jest nieformalną siecią państw, które zobowiązały się do przeciwdziałania przemytowi broni masowego rażenia, środków jej przenoszenia oraz materiałów i technologii służących do jej produkcji. Jej głównym celem jest wzmocnienie indywidualnych i zbiorowych zdolności do przechwytywania podejrzanych ładunków, które opuściły już kraj pochodzenia i są transportowane drogą morską, lądową lub powietrzną. PSI (ang. nazwa Inicjatywy Krakowskiej, Proliferation Security Initiative, czyli Inicjatywa Bezpieczeństwa od Proliferacji – przyp. red.) pomaga jej uczestnikom wykryć i uzupełnić braki w ich prawie oraz staraniach dyplomatycznych i wywiadowczych, niezbędnych do przechwytywania tego rodzaju broni.

Dekada działania PSI nasuwa wiele istotnych pytań: Czy funkcjonuje ona prawidłowo? Czy jest nadal potrzebna? Czy jej uczestnicy wywiązują się ze swoich zobowiązań? Czy i jak można wzmocnić jej skuteczność? Od odpowiedzi na te pytania zależy, czy PSI będzie skutecznym narzędziem w walce z rozprzestrzenianiem się broni masowego rażenia.

Cel, który przyświecał powstaniu PSI, pozostaje aktualny – wciąż konieczne jest wzmacnianie zdolności państw do prowadzenia operacji przechwytywania. Iran i Korea Północna wciąż wynajdują nowe sposoby omijania sankcji międzynarodowych mających ograniczyć im dostęp do materiałów i technologii związanych z ich programami rakietowymi i nuklearnymi.

Jednym z głównych wyzwań dla PSI jest jednak budowa jej wizerunku jako efektywnego środka nieproliferacji. Problem tkwi w tym, że uczestnicy Inicjatywy Krakowskiej ze względu na ochronę danych wywiadowczych nie muszą udostępniać statystyk dotyczących liczby przechwyceń. Dlatego informacje na ten temat są bardzo ograniczone. Ostatnie upublicznione dane pochodzą z 2009 r. i mówią o ok. 50 operacjach. Podanie, nawet bardzo ogólnej, ale aktualnej liczby przeprowadzonych akcji mogłoby udowodnić, że konieczne jest istnienie forum współpracy nastawionego na operacje przechwytywania.

Od momentu powołania podkreślano konieczność uczestnictwa w PSI wielu państw, co miało zapewnić jej większą skuteczność. W ciągu dekady liczba uczestników PSI wzrosła z 11 do 102. (…) W sieci PSI nadal są jednak spore luki. Poza Inicjatywą z różnych powodów pozostaje wiele państw, które odgrywają dużą rolę w handlu międzynarodowym lub kontrolują ważne szlaki komunikacyjne i porty przeładunkowe. Jest to szczególnie widoczne w przypadku Azji – w PSI nie uczestniczą Chiny, Indie, Pakistan, Indonezja, Malezja, Tajwan i Wietnam. W Ameryce Łacińskiej poza Inicjatywą są Brazylia i Meksyk, a sieć afrykańskich uczestników PSI ogranicza się do sześciu państw.

(…) Co więcej, zaangażowanie państw należących do Inicjatywy we wzmacnianie norm przeciwko proliferacji broni masowego rażenia również nie było wystarczające. Do tej pory jedynie 11 państw PSI ratyfikowało protokół z 2005 r. do konwencji o przeciwdziałaniu bezprawnym aktom przeciwko bezpieczeństwu żeglugi (protokół SUA), a zaledwie 10 podpisało konwencję pekińską z 2010 r., która z kolei wzmacnia normy międzynarodowe dotyczące przemytu broni masowego rażenia drogą powietrzną. (…)

Spotkanie w Warszawie (odbyło się 28 maja, wzięli w nim udział dyplomaci z 75 państw) udowodniło, że uczestnicy Inicjatywy zdają sobie sprawę z jej niedostatków. Zamiast podkreślać dotychczasowe osiągnięcia, skupili się na sposobach ulepszenia PSI. Po raz pierwszy w historii PSI opracowano plan działań. Ustalono plan działania w Azji i Pacyfiku oraz aktywności w regionie Morza Śródziemnego. Mają one służyć powstaniu długofalowych programów wsparcia i promocji PSI. (…) Złożone przez państwa członkowskie deklaracje będą jednak miały wartość tylko wtedy, gdy zostaną wprowadzone w życie.

Polska potwierdziła rolę regionalnego lidera PSI i swoje zaangażowanie w jej dalszy rozwój. Do tej pory zorganizowała m.in. trzy z czterech spotkań wysokiego szczebla, spotkania promujące PSI, dwa ćwiczenia oraz pierwsze i, jak do tej pory, jedyne warsztaty CCP (Critical Capabilities and Practices – projekt zdolności i praktyk kluczowych dla przechwytywania). Aby wzmocnić swój wkład do PSI powinna jednak rozważyć szybką ratyfikację protokołu SUA z 2005 r. i konwencji pekińskiej.

Pełny tekst analizy znajduje się na stronie PISM.

Jacek Durkalec
ekspert projektu „Nieproliferacja i kontrola zbrojeń” Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, wcześniej pracował w Ministerstwie Obrony Narodowej, był stażystą w Organizacji Narodów Zjednoczonych. Specjalizuje się w zagadnieniach kontroli zbrojeń, rozbrojenia jądrowego, proliferacji broni masowego rażenia, obrony przeciwrakietowej, polityki obrony i odstraszania NATO oraz polskiej polityki bezpieczeństwa.

dodaj komentarz

komentarze


W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
 
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Tragiczne zdarzenie na służbie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W obronie wschodniej flanki NATO
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Sprawa katyńska à la española
Zachować właściwą kolejność działań
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ameryka daje wsparcie
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Na straży wschodniej flanki NATO
SOR w Legionowie
Kadisz za bohaterów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekordziści z WAT
NATO na północnym szlaku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Szybki marsz, trudny odwrót
Pod skrzydłami Kormoranów
W Italii, za wolność waszą i naszą
25 lat w NATO – serwis specjalny
Posłowie dyskutowali o WOT
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO on Northern Track
Gunner, nie runner
Sandhurst: końcowe odliczanie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Metoda małych kroków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Zmiany w dodatkach stażowych
Pytania o europejską tarczę
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, epilog
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO