moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi chemicy dostaną nowe wozy

Żołnierzom z oddziałów chemicznych łatwiej będzie walczyć ze skażeniami. Armia chce kupić 50 nowych pojazdów do dezynfekcji. Dzięki nim bez trudu będzie można usunąć skażenia na przykładu z dużego czołgu, a żołnierze będą czuć się bezpieczniej dzięki wyposażeniu pojazdów w kuloodporną kabinę.

Wojskowi chemicy podczas pracy używają instalacji IRS-2 zamontowanych na podwoziu Star 266

– Dziś, aby oczyścić duży pojazd taki jak czołg czy transporter, żołnierz musi wejść na aluminiową drabinę. Tylko wtedy z odpowiedniej wysokości może nanieść środki odkażające – opowiada kpt. Krzysztof Jeleniewski, dowódca 1 Kompanii Likwidacji Skażeń 4 Pułku Chemicznego w Brodnicy.

Wojskowi chemicy podczas pracy używają instalacji IRS-2 zamontowanych na podwoziu Star 266. Ale konstrukcja trzydziestoletnich pojazdów nie jest przystosowana do oczyszczania dużych obiektów.

Dlatego wojsku najbardziej zależy na tym, by nowe wozy były wyposażone w wysięgnik z koszem. – Dezynfekcję będziemy mogli przeprowadzać wówczas nie tylko szybciej, lecz także bezpieczniej – dodaje kpt. Krzysztof Jeleniewski.

Zakup nowych pojazdów dla chemików to część wieloletniego planu wyposażania armii w nowe ciężarówki.

Wojsko chce także zadbać o ochronę i wygodę żołnierzy. Kabina pojazdów ma być odporna na ostrzał karabinowy oraz wyposażona w środki łączności i GPS. W środku musi być tyle miejsca, by w razie potrzeby mogła w niej przenocować obsługa wozu.


Chemicy Wojsk Lądowych pomagają powodzianom. Źródło: Zespół prasowy DWL

Pierwsze pojazdy mają trafić do oddziałów chemicznych w przyszłym roku. Do 2022 roku armia zakupi 50 egzemplarzy. MON będzie musiało za nie zapłacić kilkanaście milionów złotych.

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął już analizę rynku, by ustalić, które firmy są zainteresowane wojskowym kontraktem. Do 25 lutego ewentualni kontrahenci muszą przedstawić szczegóły swojej oferty.

Muszą także zadeklarować, czy produkowany przez nich sprzęt może być zintegrowany z Jelczem S662D.43 – trzyosiowym podwoziem. Na tym szczególnie zależy wojsku, ponieważ Jelcz ma być podstawową ciężarówką polskiej armii.

W budowie samej instalacji do dezynfekcji nie oczekuje się dużych zmian. – To musi być sprzęt prosty w obsłudze i łatwy do naprawy – mówi płk Krzysztof Leśniak z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. – Będzie więc składał się tylko z tego, co niezbędne, czyli zbiornika, pompy oraz prądownic do nakładania środków chemicznych.



W listopadzie ubiegłego roku na szkoleniu pod kryptonimem „Błysk-12” chemicy testowali informatyczny system „Promień”, dzięki któremu walka ze skażeniami będzie skuteczniejsza. Więcej czytaj w materiale na portalu polska-zbrojna.pl.

  Promień pomoże w walce ze skażeniami

Cywilni specjaliści z centrów zarządzania kryzysowego razem z wojskowymi ekspertami ćwiczą scenariusze na wypadek zagrożenia skażeniami chemicznymi. Podczas kilkudniowego szkolenia pod kryptonimem „Błysk-12” testują informatyczny system Promień oraz procedury przeprowadzania kryzysowych operacji.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
13.02.2013, godz. 16:11
" Opowiadacz " Pan kapitan jak również " marzyciel " Pan pułkownik bujają chyba w obłokach.Tak specjalistyczny pojazd wersja strażacka ( przestronna kabina ,zbiornik,autopompa,zraszacze i podnośnik z koszem z instalacją wodno-pianową ) produkuje tylko jeden wytwórca niemiecki MAGIRUS " MULTISTAR " i kosztuje ok 2,5 mln zł.x 50szt=125mlnzł. do tego jeszcze adaptacja na Jelcza ( nie wchodzi w grę )+ osprzęt,certyfikaty,bajery kuloodporne itd = 200 mln zł. a nie kilkanaście.Ale to nie koniec,coroczny przegląd UDT,kursy operatorów,skomplikowany i drogi serwis.Pamiętać należy również KTO będzie obsługiwał ten sprzęt i ile lat wytrzyma w wojsku zasuwając po poligonach ( w strażach ok 30 lat będąc " pieszczony" i obsługiwany najwyżej przez trzech bardzo doświadczonych kierowców ) a wojsku ? Należy zadać sobie pytanie czy warto wydawać tyle kasy, ale widocznie jest jej za dużo jak myśli się o kupowaniu zbędnych zabawek......
D4-58-49-16

Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Czterej pancerni przeciw wyklętym
100 lat historii Szkoły Orląt
Kierunek Karkonosze
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Droga pełna emocji
Dezamet rośnie w siłę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wyzwanie, które integruje
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
ASzWoj na warcie od pokoleń
Od chaosu do wiktorii
Walczmy mądrze
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Nasi czołgiści najlepsi
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Żołnierz influencer?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Badania z WAT-u na misji AX-4
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Droga do zespołu bojowego GROM
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Siła zaplecza
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Podejrzane manewry na Bałtyku
Zmagania sześcioosobowych armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ogniem i tarczą
Letni wypoczynek z MON-em
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Wyzwanie, które integruje
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Piloci na straży bezpieczeństwa
W Dęblinie tylko do przodu
ZMU dla marynarzy
DNA GROM-u
Nowe cele obronne NATO
Specjalsi opanowali amerykański okręt
PGZ na nowo
W wakacje wstąp do WOT-u!
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Tak uczyły się latać orlęta
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Film o Feniksie i terytorialsach
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Trzy okręty, jeden zespół
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Robotyka to przyszłość medycyny
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Dzień, który zmienił bieg wojny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Uczelnia wysokich lotów
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO