moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mija pięć lat od katastrofy CASY

23 stycznia 2008 roku. Mroźny wieczór, kilka minut po 19. Na lotnisku w Mirosławcu ma wylądować CASA. Na pokładzie 20 osób – elita Sił Powietrznych. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Wszyscy zginęli. Wojsko długo nie mogło otrząsnąć się z tragedii. Dziś jednak w armii lata się bezpiecznej.


Na pokładzie wojskowej CASY byli m.in. gen. Andrzej Andrzejewski, płk Jerzy Piłat, ppłk Zdzisław Cieślik i mjr Robert Maj. Wracali z Konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Za sterami C-295 siedzieli doświadczeni piloci. Dowódca kpt. pil. Robert Kuźma w powietrzu spędził 2,5 tys. godzin. CASA była jednym z najnowszych samolotów transportowych w swojej klasie. Maszyna została wyprodukowana zaledwie rok przed katastrofą.

Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu przez trzy lata badała przyczyny wypadku. Śledztwo wykazało, że samolot był sprawny. Warunki pogodowe były odpowiednie do tego, by ten lot się odbył. Piloci zaś byli przekonani, że zniżają się we właściwy sposób na prawidłowej ścieżce. Nie odczuli zbyt dużego przechylenia samolotu w lewą stronę. Według śledczych zawinił brak właściwej współpracy między załogą CASY a kontrolerem zbliżania i precyzyjnego podejścia.

W piątą rocznicę katastrofy minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak złożył wieniec i zapalił znicz przed Pomnikiem Lotników Polskich w Warszawie. Pamięć lotników uczcili także gen. Mieczysław Cieniuch, szef Sztabu Generalnego WP,  gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych oraz gen. bryg. Wiesław Grudziński, dowódca Garnizonu Warszawa.

W Mirosławcu uroczystości odbywały się w miejscu tragedii, gdzie stoi pomnik ofiar katastrofy. Uczestniczyły w nich rodziny poległych żołnierzy, wiceminister obrony narodowej Robert Kupiecki, zastępca szefa Sztabu Generalnego WP gen. dyw. Anatol Wojtan, delegacja Sił Powietrznych oraz przyjaciele i koledzy lotników.

Po katastrofie wprowadzono instrukcje dla lotów o statusie HEAD. To przepisy dotyczące lotów wojskowym samolotem i śmigłowcem, kiedy na pokładzie jest prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Od 1 lutego 2013 piloci przewożący najważniejsze osoby w państwie będą musieli mieć doświadczenie w lotach bojowych i przynajmniej 1000 godzin za sterami samolotu i śmigłowca.

Zmieniły się też przepisy. Zostały one dostosowane do standardów określonych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego ICAO. Zawarto je w dwóch dokumentach: Regulamin Lotów i Instrukcja Organizacji Lotów. Określają one m.in. zasady szkolenia, weryfikowania, zakresu kompetencji oraz zawieszania uprawnień personelu służb ruchu lotniczego.

Wojsko usprawniło też system nawigacyjny ILS na lotnisku w Mirosławcu i dba o sprawność przyrządów nawigacyjnych na wszystkich lotniskach wojskowych w kraju.

Szkolenie w Siłach Powietrznych stało się priorytetem. Piloci ćwiczą na trenażerach i symulatorach w kraju i Europie (m.in. w Hiszpanii).

Lotnicy coraz więcej czasu spędzają w powietrzu. W 2007 roku nalot roczny wyniósł nieco ponad 35,5 tysiąca godzin. W ubiegłym roku – ponad 42 tysiące godzin, a w 2013 roku piloci Sił Powietrznych za sterami swoich maszyn spędzą łącznie nawet 46 tysięcy godzin.


 

Przemówienie gen. Lecha Majewskiego, dowódcy Sił Powietrznych, wygłoszone 23 stycznia 2013 roku pod pomnikiem upamiętniającym żołnierzy, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu:

 

„Nasza pamięć o kolegach nie wystarcza”

„Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej – mówił przed pomnikiem pilotów, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu, gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

 

Inwestycje w ludzi i sprzęt, zmiany przepisów i wyciąganie odpowiednich wniosków z analizy przyczyn wcześniejszych katastrof lotniczych – te działania przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa lotów – przeczytaj o tym na portalu polska-zbrojna.pl.

 
Nowe przepisy dla lotów z VIP-ami   Wojsko wdraża wnioski z raportu Millera
     
 
Polskie lotniska będą bezpieczniejsze   Metodycznie o lotach HEAD
mks, ek

autor zdjęć: arch. DPI MON

dodaj komentarz

komentarze


Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
 
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
„Czajka” na stępce
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie o modernizacji armii
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Olimp w Paryżu
Wybiła godzina zemsty
Zmiana warty w PKW Liban
„Szczury Tobruku” atakują
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Kluczowa rola Polaków
Wiązką w przeciwnika
Olympus in Paris
„Niedźwiadek” na czele AK
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Rosomaki i Piranie
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Ryngrafy za „Feniksa”
Determinacja i wola walki to podstawa
Trzecia umowa na ZSSW-30
W drodze na szczyt
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Kadeci na medal
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Awanse dla medalistów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medycyna „pancerna”
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polskie Pioruny bronią Estonii
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Chirurg za konsolą
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wszystkie oczy na Bałtyk
Rekord w „Akcji Serce”
Bohaterowie z Alzacji
Czworonożny żandarm w Paryżu
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Kluczowy partner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO