moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mija pięć lat od katastrofy CASY

23 stycznia 2008 roku. Mroźny wieczór, kilka minut po 19. Na lotnisku w Mirosławcu ma wylądować CASA. Na pokładzie 20 osób – elita Sił Powietrznych. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Wszyscy zginęli. Wojsko długo nie mogło otrząsnąć się z tragedii. Dziś jednak w armii lata się bezpiecznej.


Na pokładzie wojskowej CASY byli m.in. gen. Andrzej Andrzejewski, płk Jerzy Piłat, ppłk Zdzisław Cieślik i mjr Robert Maj. Wracali z Konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Za sterami C-295 siedzieli doświadczeni piloci. Dowódca kpt. pil. Robert Kuźma w powietrzu spędził 2,5 tys. godzin. CASA była jednym z najnowszych samolotów transportowych w swojej klasie. Maszyna została wyprodukowana zaledwie rok przed katastrofą.

Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu przez trzy lata badała przyczyny wypadku. Śledztwo wykazało, że samolot był sprawny. Warunki pogodowe były odpowiednie do tego, by ten lot się odbył. Piloci zaś byli przekonani, że zniżają się we właściwy sposób na prawidłowej ścieżce. Nie odczuli zbyt dużego przechylenia samolotu w lewą stronę. Według śledczych zawinił brak właściwej współpracy między załogą CASY a kontrolerem zbliżania i precyzyjnego podejścia.

W piątą rocznicę katastrofy minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak złożył wieniec i zapalił znicz przed Pomnikiem Lotników Polskich w Warszawie. Pamięć lotników uczcili także gen. Mieczysław Cieniuch, szef Sztabu Generalnego WP,  gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych oraz gen. bryg. Wiesław Grudziński, dowódca Garnizonu Warszawa.

W Mirosławcu uroczystości odbywały się w miejscu tragedii, gdzie stoi pomnik ofiar katastrofy. Uczestniczyły w nich rodziny poległych żołnierzy, wiceminister obrony narodowej Robert Kupiecki, zastępca szefa Sztabu Generalnego WP gen. dyw. Anatol Wojtan, delegacja Sił Powietrznych oraz przyjaciele i koledzy lotników.

Po katastrofie wprowadzono instrukcje dla lotów o statusie HEAD. To przepisy dotyczące lotów wojskowym samolotem i śmigłowcem, kiedy na pokładzie jest prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Od 1 lutego 2013 piloci przewożący najważniejsze osoby w państwie będą musieli mieć doświadczenie w lotach bojowych i przynajmniej 1000 godzin za sterami samolotu i śmigłowca.

Zmieniły się też przepisy. Zostały one dostosowane do standardów określonych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego ICAO. Zawarto je w dwóch dokumentach: Regulamin Lotów i Instrukcja Organizacji Lotów. Określają one m.in. zasady szkolenia, weryfikowania, zakresu kompetencji oraz zawieszania uprawnień personelu służb ruchu lotniczego.

Wojsko usprawniło też system nawigacyjny ILS na lotnisku w Mirosławcu i dba o sprawność przyrządów nawigacyjnych na wszystkich lotniskach wojskowych w kraju.

Szkolenie w Siłach Powietrznych stało się priorytetem. Piloci ćwiczą na trenażerach i symulatorach w kraju i Europie (m.in. w Hiszpanii).

Lotnicy coraz więcej czasu spędzają w powietrzu. W 2007 roku nalot roczny wyniósł nieco ponad 35,5 tysiąca godzin. W ubiegłym roku – ponad 42 tysiące godzin, a w 2013 roku piloci Sił Powietrznych za sterami swoich maszyn spędzą łącznie nawet 46 tysięcy godzin.


 

Przemówienie gen. Lecha Majewskiego, dowódcy Sił Powietrznych, wygłoszone 23 stycznia 2013 roku pod pomnikiem upamiętniającym żołnierzy, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu:

 

„Nasza pamięć o kolegach nie wystarcza”

„Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej – mówił przed pomnikiem pilotów, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu, gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

 

Inwestycje w ludzi i sprzęt, zmiany przepisów i wyciąganie odpowiednich wniosków z analizy przyczyn wcześniejszych katastrof lotniczych – te działania przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa lotów – przeczytaj o tym na portalu polska-zbrojna.pl.

 
Nowe przepisy dla lotów z VIP-ami   Wojsko wdraża wnioski z raportu Millera
     
 
Polskie lotniska będą bezpieczniejsze   Metodycznie o lotach HEAD
mks, ek

autor zdjęć: arch. DPI MON

dodaj komentarz

komentarze


Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
 
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Walczmy mądrze
Robotyka to przyszłość medycyny
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Nowe cele obronne NATO
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierz influencer?
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
ASzWoj na warcie od pokoleń
Misja PKW „Olimp” doceniona
Droga do zespołu bojowego GROM
Dezamet rośnie w siłę
Badania z WAT-u na misji AX-4
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Od chaosu do wiktorii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Uczelnia wysokich lotów
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
100 lat historii Szkoły Orląt
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
DNA GROM-u
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Trzy okręty, jeden zespół
Nowy rozdział w historii Mesko
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Unijni ministrowie podpisali SAFE
W wakacje wstąp do WOT-u!
Tak uczyły się latać orlęta
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Nasi czołgiści najlepsi
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Droga pełna emocji
Ogniem i tarczą
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Piloci na straży bezpieczeństwa
W Dęblinie tylko do przodu
ZMU dla marynarzy
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Zmagania sześcioosobowych armii
Film o Feniksie i terytorialsach
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Dzień, który zmienił bieg wojny
PGZ na nowo
Wyzwanie, które integruje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Letni wypoczynek z MON-em
Kierunek Karkonosze

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO