Zgodnie z rozkazem Dowódcy Sił Powietrznych w dowództwie SP odbyło się 16 stycznia szkolenie metodyczne zapoznające personel wojskowy oraz przedstawicieli instytucji organizujących przeloty VIP ze szczegółami nowo wprowadzonej do użytku „Instrukcji organizacji lotów oznaczonych statusem HEAD w lotnictwie SZ RP”.
Dokument, wdrożony na mocy decyzji Ministra Obrony Narodowej, zacznie obowiązywać 1 lutego.
Szkolenie zainaugurował generał broni pilot Lech Majewski. Dowódca Sił Powietrznych omówił zasadnicze ustalenia instrukcji. Po nim z prelekcjami wystąpili także zastępca dowódcy SP – szef szkolenia generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński, przedstawiciele Dowództwa Operacyjnego SZ, Centrum Operacji Powietrznych, Inspektoratu Wsparcia SZ oraz Szefostwa Wojsk Lotniczych. Przedstawili między innymi nowe zasady organizacji lotów o statusie HEAD w rejonie działania polskich kontyngentów wojskowych, obowiązki stanowisk dowodzenia, służb i osób funkcyjnych zaangażowanych w organizację lotów o statusie HEAD oraz wymagania stawiane statkom powietrznym wytypowanym do przewozów najważniejszych osób w państwie.
Na szkolenie stawił się kierowniczy personel SP od szczebla bazy w górę oraz reprezentacje Centrum Operacji Powietrznych, Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego SZ RP, Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej SZ RP, a także przedstawiciele jednostek lotnictwa Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej, których statki powietrzne mogą być zaangażowane w transport VIP-ów. Przedsięwzięcie zakończył egzamin ze znajomości instrukcji HEAD oraz stałych procedur operacyjnych związanych z lotami HEAD. Jego wyniki zostaną wpisane pilotom do ich osobistych dzienników lotów.
Szkoleniu przysłuchiwali się przedstawiciele Biura Ochrony Rządu i kancelarii najważniejszych osób w państwie organizujących przeloty o statusie HEAD.
Po tym przedsięwzięciu w Dowództwie SP w osobnym trybie odbyła się odprawa rozliczeniowo-zadaniowa szefów szkolenia z wszystkich czterech skrzydeł oraz 1 Bazy Lotnictwa Transportowego. Jej uczestnicy ocenili rytmikę i metodykę szkolenia lotniczego prowadzonego w 2012 roku oraz główne zamierzenia szkoleniowe zaplanowane na rok 2013. Piloci dyskutowali także o kursach instruktorsko-metodycznych, z medycyny lotniczej oraz współpracy w załodze wieloosobowej. Omówione zostały także postępy w szkoleniu lotniczej młodzieży, podporuczników i poruczników promowanych w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w latach 2008-2011.
Źródło: ppłk Artur Goławski/ DSP
autor zdjęć: Anna Rudnicka
komentarze