moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 nad Półwyspem Iberyjskim

Piloci myśliwców i samolotów transportowych CASA szkolą się w hiszpańskim Albacete razem z żołnierzami z dziesięciu krajów NATO . Przez miesiąc będą się uczyć m.in. walki powietrznej, atakowania celów naziemnych i planowania międzynarodowych operacji lotniczych z udziałem różnych samolotów.


W kursie Tactical Leadership Programme (TLP) bierze udział pięciu naszych pilotów F-16 oraz 48 żołnierzy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Techników, oficerów operacyjnych oraz sprzęt do hiszpańskiej bazy sił powietrznych w Albacete przewiozły transportowce C-295 i C-130. Żołnierzami dowodzi kpt. pil. Grzegorz Gawluk.

Poza polskimi pilotami w manewrach uczestniczą lotnicy z dziesięciu krajów NATO, m.in. z Belgii, Danii, Francji, USA i Wielkiej Brytanii. Dzięki temu nasi lotnicy mają okazję ćwiczyć wspólne akcje z żołnierzami latającymi na Mirage F-1 czy Tornado.

– Większość zadań polega na niszczeniu ważnych dla przeciwnika obiektów naziemnych. Jednocześnie w czasie uderzenia żołnierze muszą utrzymać przewagę w powietrzu – tłumaczy mjr pil. Jakub Block z Wydziału Prasowego Dowództwa Sił Powietrznych.

Kolejne zadanie lotników biorących udział w ćwiczeniach w Hiszpanii polega na  planowaniu operacji międzynarodowych. Sprawdzają się też w roli tzw. mission commandera, czyli dowódcy wielosamolotowych i śmigłowcowych ugrupowań powietrznych. – Planując misję, dowódcy muszą uwzględnić trasę i czas lotów, różnorodne uzbrojenie, które przenoszą inne typy samolotów, oraz potencjał obronny przeciwnika. Cykl planowania zredukowany jest do minimum, bo zamiast standardowego dwudziestoczterogodzinnego, na TLP obowiązuje cykl trzygodzinny – mówi mjr Block.

W hiszpańskim Tactical Leadership Programme po raz pierwszy bierze udział samolot transportowy CASA. Dwie załogi z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego za tydzień rozpoczną wspólne szkolenie z lotnictwem myśliwskim. Polska CASA będzie latać w połączonych operacjach powietrznych COMAO (Composite Air Operation) jako samolot szczególnego znaczenia (High Value Asset).

Nasi żołnierze biorą udział w TLP od 2009 r. Pierwsze ćwiczenia odbyły się we Florennes w Belgii. Natomiast następne po przeniesieniu ośrodka szkoleniowego do Hiszpanii w bazie lotniczej w Albacete. Dotychczas w kursach praktycznych TLP uczestniczyło około 30 pilotów F-16 i MiG-29.

W 2013 r. Siły Powietrzne zamierzają wysłać na TLP załogi MiG-29 i F-16 oraz C-295 lub C-130.

* * * * *

Tactical Leadership Programme to międzynarodowa organizacja powołana, by doskonalić umiejętności taktyki NATO w międzynarodowych operacjach. Została założona w 1978 r. przez Belgię, Kanadę, Niemcy, Holandię, USA i Wielką Brytanię. Obecnie tworzy ją i finansuje 10 państw członkowskich. TLP wykorzystuje doktrynę NATO, ale formalnie nie należy do struktur Sojuszu.

PG

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1353256680
tks co Ty za głupoty wypisujesz jakie ryzyko?Ponoć F 16 to najnowsza maszyna w europie której zazdroszczą nam wszyscy i nie może wystartować bo jest przy ziemi mgła a na wys.10km też jest mgła? acha chmury przeszkadzają albo za rzadkie powietrze co? to jak nas ktoś będzie chciał napaść to będzie czekać na super pogodę i może jeszcze powie gdzie i co nam zrobi i o której godzinie a I....ą jesteś Ty bo wierzysz w płytką propagandę sukcesu garstki cwaniaków, wielkość i siłę polskiego lotnictwa oraz armii
D7-77-5F-57
~tks
1353235800
Do~GJ: Latanie pięciu samolotów w szyku w takich warunkach meteo to już nie ryzyko, to prośba o wypadek... Zgadzam się z decyzją o nie wysyłaniu eskorty F-16 tylko dla medialnej szopki, ktoś okazał rozsądny. Szkoda tylko że natychmiast pojawiają się teksty o złomach i tym podobne idiotyzmy rodem z Faktu i Superexpressu
13-68-18-6A
~GJ
1353064980
I gdzie była eskorta Dreamlinera? nie wystartowała bo była mgła? to co to za nowoczesny samolot bojowy jak z powodu takiej błahostki jest uziemiony.I co teraz powiedzą ci co go tak chwalili i nie dawali sobie powiedzieć że to złom i ruina.Natychmiast powinni być rozliczeni ci co kupowali te graty po blisko 100 mln $ za sztukę bez offsetu i dokumentacji niech zwracają kasę. Jeszcze jedno ile LOT dostanie odszkodowania za 5-cio letni poślizg w dostawie
D5-F5-41-4B
~GJ
1352730780
Co chwila gdzieś latają ,ile to kosztuje a co nie mogą szkolić się u nas
65-6B-15-70

Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
 
Film o Feniksie i terytorialsach
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Ogniem i tarczą
Letni wypoczynek z MON-em
Od chaosu do wiktorii
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Nasi czołgiści najlepsi
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Umarł król, niech żyje król!
Nowy rozdział w historii Mesko
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Śmierć gorsza niż wszystkie
Dzień, który zmienił bieg wojny
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Podejrzane manewry na Bałtyku
Lekcje na poligonie
„Baltops” także na lądzie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nie żyje żołnierz PKW Irak
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Droga do zespołu bojowego GROM
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Specjalsi opanowali amerykański okręt
PGZ na nowo
Gen. Sosabowski upamiętniony
DNA GROM-u
Wyzwanie, które integruje
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
100 lat historii Szkoły Orląt
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wyższe stawki dla niezawodowych
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Ewakuacja Polaków z Izraela
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Zmagania sześcioosobowych armii
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Apache’e z szachownicą
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Nowe cele obronne NATO
Trzy okręty, jeden zespół
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Podróż w ciemność
Apache. Zabójczy dla czołgów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO