moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wrak TU-154 będzie badany w bazie lotniczej

Wrak prezydenckiego „Tupolewa”, który zostanie sprowadzony ze Smoleńska, będzie złożony w hangarze odpornym na korozję i promienie UV. Budowla stoi na wojskowym lotnisku w Mińsku Mazowieckim i kosztowała prawie 6 mln zł  – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl.

Hangar zbudowano w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Prace nad nim trwały cztery miesiące. Szczątki Tu-154 są dowodem rzeczowym w śledztwie dotyczącym katastrofy pod Smoleńskiem, muszą więc być dobrze zabezpieczone. W bazie zapewniają, że obiekt spełnia wszystkie wymagania.

– Hangar został wykonany z konstrukcji stalowej z lekkich profili wysoko-wytrzymałościowych z systemem antykorozyjnym, powlekanych warstwami cynku, chromu i przeźroczystą powłoką organiczną –  wyjaśnia major Marek Skiba, szef infrastruktury w 23 bazie – Pokrycie dachu wykonane jest ze sztucznych ciężkich tworzyw polietylenowych o niskiej gęstości, które są bardzo wytrzymałe na rozciąganie. Pokrycie jest odporne na korozję, promieniowanie UV oraz szkodliwe działanie warunków atmosferycznych.

Pomieszczenie będzie zabezpieczało wrak „Tupolewa” przed działaniem czynników atmosferycznych. Gdy będzie zimno, w ruch pójdą zamontowane wewnątrz hangaru nagrzewnice, które pomogą utrzymać odpowiednią temperaturę. 

Wymiary budowli –  40 metrów na 50 pozwalają rozłożyć pozostałości po samolocie tak, by oddać jego realny kształt. Poza tym hangar został wyposażony w zamykane automatycznie bramy a nawierzchnia została wyprofilowana w taki sposób, by do środka nie napływała woda deszczowa.



Wykonawcą była firma SUMMIT Polska. - Całkowity koszt budowy hangaru wraz z posadowieniem wyniósł 5,8 miliona złotych –  mówi podpułkownik Marek Chmiel, rzecznik prasowy, szef Wydziału Prasowego Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Nie wiadomo jeszcze kiedy wrak prezydenckiego samolotu trafi do mińskiej bazy lotniczej. Uzależnione jest to od zakończenia rosyjskiego śledztwa. Na razie między stronami polską i rosyjską ustalane są szczegóły przetransportowania szczątków samolotu do Polski. Polscy prokuratorzy liczą, że wrak trafi do kraju jeszcze w tym roku. Wtedy będzie można rozpocząć jego badania na potrzeby polskiego śledztwa.

Po jego zakończeniu hangar w Mińsku Mazowieckim najprawdopodobniej będzie wykorzystany przez 23 Bazę do obsługi statków powietrznych lub pojazdów i sprzętu wojskowego. Miński hangar jest bowiem przystosowany także dla samolotów Hercules C-130, które eksploatuje m.in. 33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Paulina Glińska

dodaj komentarz

komentarze


„Baltops” także na lądzie
 
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Ewakuacja Polaków z Izraela
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Misja PKW „Olimp” doceniona
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
DNA GROM-u
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Umarł król, niech żyje król!
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Droga do zespołu bojowego GROM
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Podróż w ciemność
Lekcje na poligonie
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Nasi czołgiści najlepsi
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Gen. Sosabowski upamiętniony
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Film o Feniksie i terytorialsach
Wykuwanie interoperacyjności
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Dzień, który zmienił bieg wojny
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Podejrzane manewry na Bałtyku
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wyższe stawki dla niezawodowych
Apache’e z szachownicą
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Nowy rozdział w historii Mesko
Śmierć gorsza niż wszystkie
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Letni wypoczynek z MON-em
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO