moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wrak TU-154 będzie badany w bazie lotniczej

Wrak prezydenckiego „Tupolewa”, który zostanie sprowadzony ze Smoleńska, będzie złożony w hangarze odpornym na korozję i promienie UV. Budowla stoi na wojskowym lotnisku w Mińsku Mazowieckim i kosztowała prawie 6 mln zł  – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl.

Hangar zbudowano w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Prace nad nim trwały cztery miesiące. Szczątki Tu-154 są dowodem rzeczowym w śledztwie dotyczącym katastrofy pod Smoleńskiem, muszą więc być dobrze zabezpieczone. W bazie zapewniają, że obiekt spełnia wszystkie wymagania.

– Hangar został wykonany z konstrukcji stalowej z lekkich profili wysoko-wytrzymałościowych z systemem antykorozyjnym, powlekanych warstwami cynku, chromu i przeźroczystą powłoką organiczną –  wyjaśnia major Marek Skiba, szef infrastruktury w 23 bazie – Pokrycie dachu wykonane jest ze sztucznych ciężkich tworzyw polietylenowych o niskiej gęstości, które są bardzo wytrzymałe na rozciąganie. Pokrycie jest odporne na korozję, promieniowanie UV oraz szkodliwe działanie warunków atmosferycznych.

Pomieszczenie będzie zabezpieczało wrak „Tupolewa” przed działaniem czynników atmosferycznych. Gdy będzie zimno, w ruch pójdą zamontowane wewnątrz hangaru nagrzewnice, które pomogą utrzymać odpowiednią temperaturę. 

Wymiary budowli –  40 metrów na 50 pozwalają rozłożyć pozostałości po samolocie tak, by oddać jego realny kształt. Poza tym hangar został wyposażony w zamykane automatycznie bramy a nawierzchnia została wyprofilowana w taki sposób, by do środka nie napływała woda deszczowa.



Wykonawcą była firma SUMMIT Polska. - Całkowity koszt budowy hangaru wraz z posadowieniem wyniósł 5,8 miliona złotych –  mówi podpułkownik Marek Chmiel, rzecznik prasowy, szef Wydziału Prasowego Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Nie wiadomo jeszcze kiedy wrak prezydenckiego samolotu trafi do mińskiej bazy lotniczej. Uzależnione jest to od zakończenia rosyjskiego śledztwa. Na razie między stronami polską i rosyjską ustalane są szczegóły przetransportowania szczątków samolotu do Polski. Polscy prokuratorzy liczą, że wrak trafi do kraju jeszcze w tym roku. Wtedy będzie można rozpocząć jego badania na potrzeby polskiego śledztwa.

Po jego zakończeniu hangar w Mińsku Mazowieckim najprawdopodobniej będzie wykorzystany przez 23 Bazę do obsługi statków powietrznych lub pojazdów i sprzętu wojskowego. Miński hangar jest bowiem przystosowany także dla samolotów Hercules C-130, które eksploatuje m.in. 33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Paulina Glińska

dodaj komentarz

komentarze


Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
 
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Posłowie dyskutowali o WOT
Zmiany w dodatkach stażowych
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, epilog
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polki pobiegły po srebro!
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Ameryka daje wsparcie
Husarz na straży nieba
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czarne oliwki dla sojuszników
Pilecki ucieka z Auschwitz
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
W obronie wschodniej flanki NATO
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Awanse na Trzeciego Maja
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pierwsi na oceanie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pierwszy polski technik AH-64
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pływacy i maratończycy na medal
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wiedza na czas kryzysu
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Odliczanie do misji na Łotwie
Pytania o europejską tarczę
Więcej hełmów dla żołnierzy
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Medyczne wnioski z pola walki
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Daglezje poszukiwane
NATO na północnym szlaku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO