moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

M-ATV po polsku

Polskie siły zbrojne w ramach programu EDA otrzymały nieodpłatnie 79 pojazdów opancerzonych M-ATV. Zanim wozy zostaną przekazane żołnierzom, muszą zostać dostosowane do wymogów polskiej armii oraz krajowych przepisów drogowych. Zostaną także pomalowane, wymienione w nich będzie m.in. oświetlenie. Wojskowi logistycy już rozpoczęli prace.

Polska armia otrzymała 79 minoodpornych pojazdów M-ATV. Wozy trafiły do Polski na mocy programu EDA (Excess Defence Articles), którego celem jest wsparcie militarne sojuszników USA. Waszyngton przekazuje nieodpłatnie lub po obniżonych koszach sprzęt z nadwyżek armii Stanów Zjednoczonych. Opancerzone pojazdy trafią najpewniej do wojsk lądowych. Polscy żołnierze dobrze znają już M-ATV. W 2015 roku specjalsi otrzymali je od Amerykanów, którzy korzystali z nich m.in. na misji w Afganistanie.

Jak podaje rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Grzegorz Polak, umowa na dostawę pojazdów firmy Oshkosh została zawarta między rządami Polski a Stanów Zjednoczonych w połowie ubiegłego roku, ale wozy dostarczono niedawno. Zgodnie z zapisem kontraktu Polska otrzymała je bezpłatnie, musiała jedynie pokryć koszt transportu pojazdów. Jeszcze w Stanach Zjednoczonych M-ATV zostały dokładnie sprawdzone pod względem technicznym. Oceniono, że nie wymagają one żadnych inwestycji i remontów.

REKLAMA

To nie oznacza jednak, że od razu mogą trafić do użytkowników. Wozy muszą zostać odpowiednio doposażone i dostosowane do polskich przepisów prawa drogowego. Zajmą się tym wojskowi logistycy z Bydgoszczy i Opola. „1 Brygada Logistyczna i 10 Brygada Logistyczna dostosują pojazdy opancerzone Oshkosh M-ATV do wymogów Sił Zbrojnych RP oraz przepisów ruchu drogowego obowiązującego w Polsce i na terenie Unii Europejskiej” – poinformował w mediach społecznościowych Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych. Za przygotowanie 59 wozów odpowiada 1 BLog, a konkretnie – 52 Batalion Remontowy. O następne 20 pojazdów zadba należący do 10 BLog 55 Batalion Remontowy.

– W tym tygodniu rozpoczęliśmy pierwsze prace – informuje kpt. Justyna Kwiatkowska, oficer prasowa 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. – Najpierw każdy z dostarczonych do nas wozów przechodzi dokładną ocenę stanu technicznego. Następnie demontujemy niektóre elementy ruchome i przygotowujemy wozy do malowania. Pojazdy będą malowane na kolor khaki – dodaje rzeczniczka. Płk Witold Bartoszek, dowódca 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, przypomina, że jego żołnierze mają duże doświadczenie w tego typu pracach. Dwa lata temu w 52 Batalionie Remontowym podobny proces przechodziły pojazdy MRAP Cougar 4x4. – Tak jak przy Cougarach, tak i teraz przy wozach M-ATV nie będziemy ingerować w konstrukcję i parametry techniczne – zaznacza dowódca. – Zamontujemy w nich np. kierunkowskazy zgodne z polskimi normami oraz światła mijania – dodaje płk Bartoszek. Dodatkowo logistycy wymieniają także wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne. Następnie wozy przejdą badania diagnostyczne i będą rejestrowane.

Wozy M-ATV produkowane są w kilku wersjach, ale ich wspólną cechą jest zwiększona odporność na wybuchy min oraz umiejętność doskonałego radzenia sobie nawet w najtrudniejszym terenie. Bezpieczeństwo załodze gwarantują m.in. specjalnie skonstruowana kabina i kadłub, którego opancerzone podwozie jest ułożone w kształcie litery „V”. W wozie zamontowano fotele przeciwwybuchowe dla załogi, każdy żołnierz ma też pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy, obejmujący wnętrze kabiny, komorę silnika, koła oraz zbiornik paliwa.

Wozy sprawdzają się podczas patroli, działań rozpoznawczych, a nawet pościgowych. M-ATV bez wyposażenia i załogi waży ponad 12 t, ale jego ciężar można zwiększyć o kolejne 4 t. Ma ponad 6 m długości, około 2,5 m szerokości, a jego wysokość wynosi ponad 3 m. Po utwardzonej nawierzchni może poruszać się z prędkością przekraczającą 110 km/h.
Załogę wozu tworzy pięć osób: kierowca, dowódca i trzech operatorów. Za kabiną wozu znajduje się część bagażowa, w której można przewozić sprzęt wojskowy lub stworzyć dodatkowe miejsce dla kolejnych dwóch operatorów. Uzbrojenie M-ATV stanowią: wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1718812440
M-ATV dotarly do Polski 9 stycznia, a dopierop w tym tygodniu rozpoczeto pierwsze prace? Po 5 miesiacach? Nie spieszy sie nikomu chyba?
85-FD-57-96

Jak usprawnić działania służb na granicy
 
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Mark Rutte pokieruje NATO
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
W hołdzie żołnierzom gen. Andersa
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
The Suwałki Gap in the Game
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
RBN przed szczytem NATO
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Serwis bliżej domu
Szpital u „Troski”
Terytorialsi w gotowości do pomocy
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Wracajcie z medalami!
Spadochroniarze na warcie w UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z parlamentu do wojska
Pancerniacy trenują cywilów
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szkolenie na miarę czasów
Lato pod wodą
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Czujemy się tu jak w rodzinie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
„Operacja borelioza”
Olimp gotowy na igrzyska!
Śmierć przyszła po wojnie
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Włoski Centauro na paryskim salonie
Formoza. Za kulisami
Roczny dyżur spadochroniarzy
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Walka – tak, ale tylko polityczna
Polsko-litewskie konsultacje
Feniks – następca Mangusty?
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Oczy na Kijów
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Za zdrowie utracone na służbie
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Pancerny sznyt
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Prezydent Zełenski w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na ratunek… komandos

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO