moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

M-ATV po polsku

Polskie siły zbrojne w ramach programu EDA otrzymały nieodpłatnie 79 pojazdów opancerzonych M-ATV. Zanim wozy zostaną przekazane żołnierzom, muszą zostać dostosowane do wymogów polskiej armii oraz krajowych przepisów drogowych. Zostaną także pomalowane, wymienione w nich będzie m.in. oświetlenie. Wojskowi logistycy już rozpoczęli prace.

Polska armia otrzymała 79 minoodpornych pojazdów M-ATV. Wozy trafiły do Polski na mocy programu EDA (Excess Defence Articles), którego celem jest wsparcie militarne sojuszników USA. Waszyngton przekazuje nieodpłatnie lub po obniżonych koszach sprzęt z nadwyżek armii Stanów Zjednoczonych. Opancerzone pojazdy trafią najpewniej do wojsk lądowych. Polscy żołnierze dobrze znają już M-ATV. W 2015 roku specjalsi otrzymali je od Amerykanów, którzy korzystali z nich m.in. na misji w Afganistanie.

Jak podaje rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Grzegorz Polak, umowa na dostawę pojazdów firmy Oshkosh została zawarta między rządami Polski a Stanów Zjednoczonych w połowie ubiegłego roku, ale wozy dostarczono niedawno. Zgodnie z zapisem kontraktu Polska otrzymała je bezpłatnie, musiała jedynie pokryć koszt transportu pojazdów. Jeszcze w Stanach Zjednoczonych M-ATV zostały dokładnie sprawdzone pod względem technicznym. Oceniono, że nie wymagają one żadnych inwestycji i remontów.

REKLAMA

To nie oznacza jednak, że od razu mogą trafić do użytkowników. Wozy muszą zostać odpowiednio doposażone i dostosowane do polskich przepisów prawa drogowego. Zajmą się tym wojskowi logistycy z Bydgoszczy i Opola. „1 Brygada Logistyczna i 10 Brygada Logistyczna dostosują pojazdy opancerzone Oshkosh M-ATV do wymogów Sił Zbrojnych RP oraz przepisów ruchu drogowego obowiązującego w Polsce i na terenie Unii Europejskiej” – poinformował w mediach społecznościowych Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych. Za przygotowanie 59 wozów odpowiada 1 BLog, a konkretnie – 52 Batalion Remontowy. O następne 20 pojazdów zadba należący do 10 BLog 55 Batalion Remontowy.

– W tym tygodniu rozpoczęliśmy pierwsze prace – informuje kpt. Justyna Kwiatkowska, oficer prasowa 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. – Najpierw każdy z dostarczonych do nas wozów przechodzi dokładną ocenę stanu technicznego. Następnie demontujemy niektóre elementy ruchome i przygotowujemy wozy do malowania. Pojazdy będą malowane na kolor khaki – dodaje rzeczniczka. Płk Witold Bartoszek, dowódca 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, przypomina, że jego żołnierze mają duże doświadczenie w tego typu pracach. Dwa lata temu w 52 Batalionie Remontowym podobny proces przechodziły pojazdy MRAP Cougar 4x4. – Tak jak przy Cougarach, tak i teraz przy wozach M-ATV nie będziemy ingerować w konstrukcję i parametry techniczne – zaznacza dowódca. – Zamontujemy w nich np. kierunkowskazy zgodne z polskimi normami oraz światła mijania – dodaje płk Bartoszek. Dodatkowo logistycy wymieniają także wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne. Następnie wozy przejdą badania diagnostyczne i będą rejestrowane.

Wozy M-ATV produkowane są w kilku wersjach, ale ich wspólną cechą jest zwiększona odporność na wybuchy min oraz umiejętność doskonałego radzenia sobie nawet w najtrudniejszym terenie. Bezpieczeństwo załodze gwarantują m.in. specjalnie skonstruowana kabina i kadłub, którego opancerzone podwozie jest ułożone w kształcie litery „V”. W wozie zamontowano fotele przeciwwybuchowe dla załogi, każdy żołnierz ma też pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy, obejmujący wnętrze kabiny, komorę silnika, koła oraz zbiornik paliwa.

Wozy sprawdzają się podczas patroli, działań rozpoznawczych, a nawet pościgowych. M-ATV bez wyposażenia i załogi waży ponad 12 t, ale jego ciężar można zwiększyć o kolejne 4 t. Ma ponad 6 m długości, około 2,5 m szerokości, a jego wysokość wynosi ponad 3 m. Po utwardzonej nawierzchni może poruszać się z prędkością przekraczającą 110 km/h.
Załogę wozu tworzy pięć osób: kierowca, dowódca i trzech operatorów. Za kabiną wozu znajduje się część bagażowa, w której można przewozić sprzęt wojskowy lub stworzyć dodatkowe miejsce dla kolejnych dwóch operatorów. Uzbrojenie M-ATV stanowią: wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1718812440
M-ATV dotarly do Polski 9 stycznia, a dopierop w tym tygodniu rozpoczeto pierwsze prace? Po 5 miesiacach? Nie spieszy sie nikomu chyba?
85-FD-57-96

Olympus in Paris
 
Zajęcia z żołnierzami po raz drugi
Ćwierćwiecze Korpusu NATO w Szczecinie
Propozycja dla Polski?
Intensywny tydzień na poligonie
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Cios w plecy
Olimp w Paryżu
MSPO szansą dla polskiej zbrojeniówki
Walka z ogniem, walka z wodą
Sajna częścią zestawu Narew
Więcej zaszkodzili mi Polacy niż Anglicy
Rusza „Misja na Marsa”
Czworonożny żandarm w Paryżu
Warrior chroni lepiej
Mój ojciec, saper spod Monte Cassino
Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
Wojsko na straży granicy z Białorusią
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Zdążyć przed kulminacją
Strażnik nieba z Niemiec
Tusk: Nikt nie zostanie sam po powodzi
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Aplikacja Feniks pomoże w walce ze skutkami powodzi
Wojskowa pomoc nie ustaje
Żołnierze oczyszczają dom dziecka po powodzi
Więcej pieniędzy dla wojskowych zaangażowanych w pomoc
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Ze wsparcia wojska trzeba korzystać roztropnie
Skok dla bohaterów
Walczą z niewidzialnym zagrożeniem
17 września – pamiętamy
Jak walczyć z zaporami minowymi
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Terytorialsi wspierają mieszkańców Kotliny Kłodzkiej
Jak chronić lotnisko
Pomoc w głębinach
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
Wielkie sprzątanie
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Systemy antydronowe na MSPO ‘24
Nieustannie w akcji
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Podwyżki dla niezawodowych
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Cierpliwość strzelca
Posłowie o efektach szczytu NATO
Konspiracja na gruzach Warszawy
Więcej wojska wesprze powodzian
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Strażacy z jednostek lotniczych najlepsi w armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Follow me” generała Sosabowskiego
Szef amerykańskiej dyplomacji w Warszawie
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Bitwa o Warszawę
750 podchorążych Wojskowej Akademii Technicznej zamieszka w nowym akademiku
Odbudować po powodzi, wzmocnić na przyszłość

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO