moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będzie więcej specjalistów z prawem jazdy C i C+E

Nawet stu kierowców ciężarówek rocznie przygotuje do służby nowy ośrodek, który powstał przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. To dopiero druga tego typu placówka w polskiej armii. Do tej pory kurs na prawo jazdy kategorii C oraz C+E prowadził jedynie podlegający Inspektoratowi Wsparcia ośrodek w Grudziądzu.

Jelcze, Stary, Iveco, Mercedesy – ciężarówki można znaleźć praktycznie w każdej jednostce wojskowej. Zwykle pozostają w cieniu czołgów, haubic, transporterów opancerzonych, okrętów i samolotów. A jednak bez nich trudno wyobrazić sobie sprawnie funkcjonującą armię. Każdego dnia ciężarówki przewożą z miejsca na miejsce tony wyposażenia i setki żołnierzy. Słowem: to właśnie na nich opiera się logistyka. Tymczasem kierowców, którzy mają uprawnienia do ich prowadzenia, jest w wojsku ciągle zbyt mało. – Wojsko się rozrasta, kupuje nowe pojazdy, do tego wśród samych żołnierzy mamy sporą rotację – przyznaje st. chor. sztab. Seweryn Stańczak z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Kandydaci do prowadzenia ciężarówek pozyskiwani są bezpośrednio z cywila. Wojsko szkoli też ich samo. Do tej pory specjalistyczne kursy na prawo jazdy kategorii C oraz C+E prowadzone były w Centrum Szkolenia Logistyki, które mieści się w Grudziądzu i podlega Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych. W ostatnich dniach armii przybył jednak kolejny ośrodek. Został otwarty w poznańskim CSWL-u.

– Do dyspozycji mamy pomieszczenia dydaktyczne, niezbędne oprogramowanie i plac z torami do nauki jazdy, który mieści się w pobliskim Radojewie – wylicza st. chor. sztab. Stańczak, który został kierownikiem nowo otwartej placówki. Kadrę ośrodka tworzy siedmiu instruktorów. W poniedziałek rozpoczął się pierwszy kurs. Bierze w nim udział 15 osób. – Pierwsze trzy dni przeznaczyliśmy na teorię. A już w czwartek kursanci po raz pierwszy zameldowali się na placu manewrowym – informuje podoficer. Żołnierze w towarzystwie instruktorów zasiadają za kierownicą ciężarówek Iveco. – Niebawem zielone auta z charakterystyczną „elką” pojawią się na ulicach Poznania. Zakładam, że dla mieszkańców może to być pewne zaskoczenie, bo chyba niewielu z nich takie zestawienie widziało. A jeśli nawet, to od tamtej chwili musiało upłynąć sporo czasu... – zaznacza st. chor. sztab. Stańczak. Kilka dekad temu wojskowe ośrodki nauki jazdy funkcjonowały choćby w Pile, Koszalinie czy Ostródzie, które kilka lat temu zostały jednak zlikwidowane.

Na kurs zgłosili się żołnierze z różnych stron Polski. – Przyjechałem z Łodzi, bo bardzo zależy mi na podwyższeniu kwalifikacji. Im więcej umiesz, tym masz więcej możliwości, jeśli chodzi o przyszłą służbę – podkreśla plut. Arkadiusz Studziński z Wojskowego Centrum Kształcenia Medycznego. – Wcześniej oczywiście musiałem uzyskać zgodę dowódcy, ale z tym nie było problemu. Trema? Jasne, że jest. W końcu jazda ciężarówką po mieście to dla mnie nowość. Myślę jednak, że zostaniemy do tego dobrze przygotowani i... damy radę – dodaje.

Zajęcia zostały rozpisane na 33 dni kalendarzowe. Przez 20 godzin kursanci będą przyswajać wiedzę teoretyczną, z kolei szkolenie praktyczne zajmie ponad 30 godzin. – Po ukończeniu kursu uczestnicy będą musieli jeszcze zdać egzamin. Przeprowadzi go wskazany przez nich Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego – tłumaczy st. chor. sztab. Stańczak i dodaje, że CSWL jest w stanie przeszkolić od kilkudziesięciu do nawet stu przyszłych kierowców ciężarówek. Dzięki prawu jazdy kategorii C będą oni mogli prowadzić samochód o wadze powyżej 3,5 t. Prawo jazdy C+E pozwoli im na prowadzenie auta ciężarowego z naczepą. Na tym jednak nie koniec. – Posiadanie kategorii C otwiera drogę do kolejnych kursów, dzięki którym można zdobyć uprawnienia do prowadzenia choćby transporterów KTO Rosomak – zaznacza szef nowo otwartego ośrodka. Tego rodzaju szkolenia również prowadzi CSWL.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PGZ, CSWL Poznań

dodaj komentarz

komentarze


Podróż w ciemność
 
W Dęblinie tylko do przodu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Walczmy mądrze
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Nasi czołgiści najlepsi
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Dezamet rośnie w siłę
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Piloci na straży bezpieczeństwa
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Badania z WAT-u na misji AX-4
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Film o Feniksie i terytorialsach
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Wyzwanie, które integruje
Nowy rozdział w historii Mesko
W wakacje wstąp do WOT-u!
Ogniem i tarczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmagania sześcioosobowych armii
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
PGZ na nowo
Dzień, który zmienił bieg wojny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
ASzWoj na warcie od pokoleń
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Żołnierz influencer?
Robotyka to przyszłość medycyny
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
100 lat historii Szkoły Orląt
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Letni wypoczynek z MON-em
Od chaosu do wiktorii
Tak uczyły się latać orlęta
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
DNA GROM-u
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Droga do zespołu bojowego GROM
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Nowe cele obronne NATO
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Kierunek Karkonosze
Uczelnia wysokich lotów
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
ZMU dla marynarzy
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Droga pełna emocji
Podejrzane manewry na Bałtyku
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Trzy okręty, jeden zespół
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO