moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będzie więcej specjalistów z prawem jazdy C i C+E

Nawet stu kierowców ciężarówek rocznie przygotuje do służby nowy ośrodek, który powstał przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. To dopiero druga tego typu placówka w polskiej armii. Do tej pory kurs na prawo jazdy kategorii C oraz C+E prowadził jedynie podlegający Inspektoratowi Wsparcia ośrodek w Grudziądzu.

Jelcze, Stary, Iveco, Mercedesy – ciężarówki można znaleźć praktycznie w każdej jednostce wojskowej. Zwykle pozostają w cieniu czołgów, haubic, transporterów opancerzonych, okrętów i samolotów. A jednak bez nich trudno wyobrazić sobie sprawnie funkcjonującą armię. Każdego dnia ciężarówki przewożą z miejsca na miejsce tony wyposażenia i setki żołnierzy. Słowem: to właśnie na nich opiera się logistyka. Tymczasem kierowców, którzy mają uprawnienia do ich prowadzenia, jest w wojsku ciągle zbyt mało. – Wojsko się rozrasta, kupuje nowe pojazdy, do tego wśród samych żołnierzy mamy sporą rotację – przyznaje st. chor. sztab. Seweryn Stańczak z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Kandydaci do prowadzenia ciężarówek pozyskiwani są bezpośrednio z cywila. Wojsko szkoli też ich samo. Do tej pory specjalistyczne kursy na prawo jazdy kategorii C oraz C+E prowadzone były w Centrum Szkolenia Logistyki, które mieści się w Grudziądzu i podlega Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych. W ostatnich dniach armii przybył jednak kolejny ośrodek. Został otwarty w poznańskim CSWL-u.

– Do dyspozycji mamy pomieszczenia dydaktyczne, niezbędne oprogramowanie i plac z torami do nauki jazdy, który mieści się w pobliskim Radojewie – wylicza st. chor. sztab. Stańczak, który został kierownikiem nowo otwartej placówki. Kadrę ośrodka tworzy siedmiu instruktorów. W poniedziałek rozpoczął się pierwszy kurs. Bierze w nim udział 15 osób. – Pierwsze trzy dni przeznaczyliśmy na teorię. A już w czwartek kursanci po raz pierwszy zameldowali się na placu manewrowym – informuje podoficer. Żołnierze w towarzystwie instruktorów zasiadają za kierownicą ciężarówek Iveco. – Niebawem zielone auta z charakterystyczną „elką” pojawią się na ulicach Poznania. Zakładam, że dla mieszkańców może to być pewne zaskoczenie, bo chyba niewielu z nich takie zestawienie widziało. A jeśli nawet, to od tamtej chwili musiało upłynąć sporo czasu... – zaznacza st. chor. sztab. Stańczak. Kilka dekad temu wojskowe ośrodki nauki jazdy funkcjonowały choćby w Pile, Koszalinie czy Ostródzie, które kilka lat temu zostały jednak zlikwidowane.

Na kurs zgłosili się żołnierze z różnych stron Polski. – Przyjechałem z Łodzi, bo bardzo zależy mi na podwyższeniu kwalifikacji. Im więcej umiesz, tym masz więcej możliwości, jeśli chodzi o przyszłą służbę – podkreśla plut. Arkadiusz Studziński z Wojskowego Centrum Kształcenia Medycznego. – Wcześniej oczywiście musiałem uzyskać zgodę dowódcy, ale z tym nie było problemu. Trema? Jasne, że jest. W końcu jazda ciężarówką po mieście to dla mnie nowość. Myślę jednak, że zostaniemy do tego dobrze przygotowani i... damy radę – dodaje.

Zajęcia zostały rozpisane na 33 dni kalendarzowe. Przez 20 godzin kursanci będą przyswajać wiedzę teoretyczną, z kolei szkolenie praktyczne zajmie ponad 30 godzin. – Po ukończeniu kursu uczestnicy będą musieli jeszcze zdać egzamin. Przeprowadzi go wskazany przez nich Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego – tłumaczy st. chor. sztab. Stańczak i dodaje, że CSWL jest w stanie przeszkolić od kilkudziesięciu do nawet stu przyszłych kierowców ciężarówek. Dzięki prawu jazdy kategorii C będą oni mogli prowadzić samochód o wadze powyżej 3,5 t. Prawo jazdy C+E pozwoli im na prowadzenie auta ciężarowego z naczepą. Na tym jednak nie koniec. – Posiadanie kategorii C otwiera drogę do kolejnych kursów, dzięki którym można zdobyć uprawnienia do prowadzenia choćby transporterów KTO Rosomak – zaznacza szef nowo otwartego ośrodka. Tego rodzaju szkolenia również prowadzi CSWL.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PGZ, CSWL Poznań

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Generalskie awanse
Najważniejszy jest żołnierz
Ważna współpraca
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Coraz więcej Panter w Polsce
Polska odpowiedź na ataki w sieci
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Cisza przed wojną
Logistyczna rewolucja
Amunicja dla FA-50 kupiona
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Nowi generałowie na 15 sierpnia
„Road Runner” w Libanie
Kamień milowy
Pancerniacy ze Świętoszowa po długim marszu
Terytorialsi zawitają do Płocka
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Terytorialsi i czarna taktyka
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Strzelanina w bazie US Army
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Służę w elitarnej jednostce
Warszawo, do broni!
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Jak dojechać na defiladę?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Hekatomba na Woli
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Orlik na Alfę
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Sztab Generalny Wojska Polskiego świętuje. Wyruszył 6. rajd motocyklowy
Świetne występy polskich żołnierzy
Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Turnusy rehabilitacyjne dla polskich i ukraińskich weteranów
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego na finiszu
Jak zostać kapralem rezerwy
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Nagrodzeni za wybitną służbę
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
Czternastka – pożegnanie z legendą
Na niebo patrz!
Beret „na rekinka” lub koguta
„Dziękujemy za waszą służbę”. Próby przed wielkim świętem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Próba generalna przed Świętem Wojska Polskiego
Na rosyjskim pasku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO