moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Większe Daglezje

MON chce wyposażyć armię w nowy model mostów Daglezja. Obecnie używane mosty towarzyszące umożliwiają przeprawę np. przez wąwóz czy rzekę o szerokości 20 m. Inspektorat Uzbrojenia MON poszukuje firmy chętnej do wyprodukowania modelu próbnego MS-40 Daglezja-S, który będzie mógł pokonywać 40-metrowe przeszkody. Zainteresowani mogą się zgłaszać do 8 stycznia 2020 r.

Polska armia ma obecnie w służbie jeden typ mostów towarzyszących na podwoziu kołowym. To konstrukcja o kryptonimie MS-20 Daglezja-S opracowana przez specjalistów z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Mosty te umożliwiają pokonywanie przeszkód czołgom o masie do 64 ton, czyli np. Leopardom 2A4 i 2A5 oraz zestawom pojazdów kołowych o masie do 100. Mogą pokonać takie przeszkody jak rzeki, jeziora, kanały czy rowy o szerokości do 20 metrów. W sumie wojsko ma 12 sztuk tego rodzaju mostów. Daglezje są m.in. w 2 pułku inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 batalionie inżynieryjnym z Niska, 4 batalionie inżynieryjnym z Głogowa, 1 batalionie drogowo-mostowym z Dęblina, 2 pułku saperów z Kazunia oraz w 5 pułku inżynieryjnym ze Szczecina.

Kilka lat temu armia zleciła inżynierom opracowanie konstrukcji, która umożliwi pokonywanie dwa razy większych przeszkód, czyli o szerokości 40 metrów. Program otrzymał kryptonim MS-40 Daglezja-S. Prototyp mostu powstał w OBRUM-ie i w 2018 roku został przekazany armii do prób i testów. Wojskowi mieli jednak uwagi i do projektu wnieśli zmiany. Dlatego zanim armia zamówi model seryjny mostu, chce otrzymać i przetestować jeszcze model przedseryjny, czyli próbny.

Firmy i podmioty zainteresowane jego zbudowaniem, w oparciu o dokumentację techniczną, której właścicielem jest Ministerstwo Obrony Narodowej, mogą zgłosić się do przetargu ogłoszonego przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Zainteresowani mają czas do 8 stycznia 2020 roku.

Rozłożona MS-40 Daglezja-S ma mieć 46 metrów długości (do jej transportu będzie potrzebnych pięć ciężarówek), przęsła o szerokości 4 metrów, a różnica wysokości pomiędzy łączonymi brzegami zbiornika wodnego lub przeszkody inżynieryjnej może wynosić prawie trzy metry.

Co ważne, przeprawy zbudowane w oparciu o nową konstrukcję mogą być w razie potrzeby wykorzystywane także przez ludność cywilną (np. podczas klęsk żywiołowych), w tym pieszych – można je bowiem wyposażyć w barierki. Takie rozwiązanie przyjęto też dla mostów MS-20 Daglezja-S. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~byłem w WSOWInź...
1576539300
co 20 metrów wbija się słupy kładzie daglezje i można mieć most nawet kilka tysięcy kilometrów.. co od przetargów poza kserowaniem nie umieją i nic nie wiedza.. chyba, że udają
AB-F1-D3-53
~WSOWInż byłem
1576538940
,, wystarczy wbić w dno drewniane pony co 20 m i most może mieć nawet tysiace kilometrów.. most daglezja to tylko przęsło... Inspektorat Uzbrojenia zupełnie nie zdaje sobie sprawy co wypisuje...
AB-F1-D3-53

Zmiana warty w PKW Liban
 
Siedząc na krawędzi
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wzmacnianie wschodniej granicy
Ochrona artylerii rakietowej
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Polskie Pioruny bronią Estonii
Wiązką w przeciwnika
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zmiany w prawie 2025
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
TOP 10 z wideoteki ZbrojnejTV
Ratownik, czyli morski wielozadaniowiec
Posłowie o modernizacji armii
2024! To był rok!
Lektury na czas świąt i nie tylko
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Fiasko misji tajnych służb
Kluczowy partner
Awanse dla medalistów
Powstanie wielkopolskie, czyli triumf jedności Polaków
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Zrobić formę przed Kanadą
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Zdarzyło się w 2024 roku – część IV
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Żołnierzowi grozi dożywocie
Nowa wersja lotniczej szachownicy
Bohaterski zryw
Rosomaki i Piranie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Granice są po to, by je pokonywać
W drodze na szczyt
Chleb to podstawa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ruszają prace nad „Ratownikiem”
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Miliardy na obronność w 2024 roku
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Zdarzyło się w 2024 roku – część II
Śmierć szwoleżera
Za nami kolejna edycja akcji „Edukacja z wojskiem”
Atak na cyberpoligonie
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Olympus in Paris
Zdarzyło się w 2024 roku – część III

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO