Wojskowi instruktorzy, którzy prowadzili zajęcia w ramach zakończonego w grudniu cyklu „Edukacja z wojskiem”, przyznają, że liczba i szczegółowość pytań od dzieci i młodzieży nieraz ich zaskakiwała. To pokazuje, jak ważne i potrzebne są tego typu zajęcia proobronne. Dlatego ich organizatorzy już pracują nad uruchomieniem trzeciej edycji.
„Edukacja z wojskiem” to program edukacyjno-obronny, przygotowany przez ministerstwa obrony oraz edukacji. Zajęcia w ramach drugiej edycji trwały od 21 października do 13 grudnia 2024 roku. W czasie zajęć z wojskowymi instruktorami uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych poznawali m.in. zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia, uczyli się sygnałów alarmowych i ćwiczyli techniki udzielania pierwszej pomocy. Starsze dzieci miały też okazję spotkać się z weteranami misji wojskowych.
Płk Tomasz Gergelewicz z Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej wskazuje, że największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyły się elementy survivalu i pierwszej pomocy. – Wiele pytań dotyczyło także bezpieczeństwa w internecie – mówi oficer, który jest autorem programu zajęć. – Zgodnie z naszymi przewidywaniami najciekawsze było wszystko to, czego uczniowie mogli sami doświadczyć, dotknąć, wypróbować lub po prostu wykonać – jak na przykład ewakuacja – dodaje. Stąd tak duży nacisk na praktyczną część programu zajęć. – W trakcie lekcji dzieci zadawały wiele pytań o to, jak przetrwać w trudnych warunkach, jak się schronić, gdzie szukać pomocy. Pytały też o właściwe zachowanie w sytuacji, gdyby były świadkiem wypadku komunikacyjnego i trzeba było pomóc poszkodowanym – wymienia płk Gergelewicz.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych mieli też okazję spotkać się z weteranami. – Pytali o specyfikę służby na misji poza granicami kraju i czy trudno jest rozstać się na wiele miesięcy z Polską i rodziną – wyjaśnia płk Gergelewicz. Uczniowie interesowali się różnicami pomiędzy służbą w kraju a tą na misji.
Oficer przyznaje, że liczba pytań i poziom ich szczegółowości często zaskakiwały instruktorów. – To jest pokolenie, które dzięki telefonom komórkowym ma dostęp do nieograniczonych pokładów informacji. Trzeba ich uczyć, jak mądrze z tych możliwości korzystać – ocenia.
Organizatorzy cyklu już planują trzecią edycję akcji. – Otrzymujemy sygnały, że kolejne szkoły i klasy chcą dołączyć do projektu, i zarówno Ministerstwo Obrony Narodowej, jak i Ministerstwo Edukacji Narodowej są gotowe, aby kontynuować „Edukację z wojskiem” – mówi płk Gergelewicz. Zanim ogłoszony zostanie nabór dla szkół do następnej edycji, instruktorzy i eksperci chcą podsumować zakończony cykl, wyciągnąć wnioski i przeanalizować, co można jeszcze udoskonalić. – Najważniejszy cel, jaki przyświeca nam wszystkim, to budowanie odporności społeczeństwa na zagrożenia, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży – wskazuje oficer.
Zajęcia z edukacji proobronnej prowadzone były w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Trzylekcyjne szkolenia łączyły teorię i praktykę. Uczniowie poznawali m.in. zasady alarmowania, ewakuacji, sposoby wzywania pomocy, utrwalali zasady jej udzielania, ale też uczyli się bezpiecznego poruszania w internecie oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w sieci.
autor zdjęć: Sztab Generalny
komentarze