moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca HMMWV zaczyna służbę

Choć waży prawie 6,5 tony i ma ponad 6 metrów długości, lepiej radzi sobie w terenie, zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, lecz także komfort podróżowania. JTLV to nowoczesna konstrukcja, która zastąpi popularne w amerykańskiej armii HMMWV. Pierwszych sześć wozów JTLV dotarło już do 3 Dywizji Piechoty.

Rozpoczęła się pokoleniowa zmiana we flocie pojazdów US Army. Sprawdzone na wojnach przez ostatnie cztery dekady samochody terenowe HMMWV – potocznie nazywane Humvee – zostaną zastąpione przez nowy wóz – JTLV (Joint Light Tactical Vehicle). Opracował go amerykański koncern motoryzacyjny Oshkosh. JTLV waży w podstawowej wersji prawie 6500 kilogramów, ma długość 6,2 metra, szerokość 2,5 metra i wysokość 2,6 metra. Pojazd napędza silnik Gale Banks Engineering 866T o pojemności 6,6 litra, który generuje moc 300 koni mechanicznych. Dzięki niemu JTLV może rozpędzić się do 110 kilometrów na godzinę (po drogach asfaltowych). Prędkość uzależniona jest od rodzaju podłoża, ale jak zapewniają konstruktorzy, regulowane zawieszenie TAK-4i sprawia, że 70–80 kilometrów na godzinę nie jest niczym niezwykłym.

Plany amerykańskiej armii zakładały, że nowe pojazdy zastąpią HMMWV w wojskach lądowych i Korpusie Piechoty Morskiej. W sumie to około 60 tysięcy wozów! Wymagania od początku były jasne: następca Humvee musi być pod każdym względem lepszy.

Program skonstruowania JTLV ruszył w 2006 roku. – Biuro programowe skupiło się na opracowaniu pojazdu o znacznie większych możliwościach taktycznych, który lepiej radzi sobie w terenie i jest w większym stopniu niezawodny. Zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, ale również wyższy komfort podróżowania – wyjaśnia płk Shane Fullmer, kierownik projektu Joint Light Tactical Vehicles.

Propozycję zbudowania nowego pojazdu zgłosiło kilkanaście czołowych amerykańskich firm zbrojeniowo-motoryzacyjnych. Ostatecznie w 2012 roku (w tym czasie zmieniały się wymagania, pojawił się m.in. wymóg odporności na miny) Pentagon wybrał trzy z nich: Lockheeda Martina, Oshkosha i AM General, którym zlecił stworzenie prototypów.

Ostatecznie za najlepszy US Army oraz US Marine Corps uznały – a decydowały możliwości techniczne, cena, terminarz dostaw, okres gwarancji – opracowany przez Oshkosha L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle – to nazwa handlowa wozu).

Koncern zgodził się, za 6,7 mld dolarów, dostarczyć 16 tys. tych pojazdów do końca 2024 roku. Umowa obejmuje cztery typy: wielozadaniowy M1280 General Purpose, wóz wsparcia ogniowego M1281 Close Combat Weapon Carrier, nośnik uzbrojenia M1278 Heavy Guns Carrier oraz wóz wsparcia M1279 Utility. Pojazdy mają być – w zależności od oczekiwań odbiorcy – dostarczone w wersji dwudrzwiowej: Combat Support Vehicle (CSV) lub czterodrzwiowej: Combat Tactical Vehicle (CTV).

Wprowadzanie JTLV do służby już się rozpoczęło. W połowie stycznia do 1 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT, Armored Brigade Combat Team) z 3 Dywizji Piechoty US Army dotarło pierwszych sześć wozów.

Zanim jednak JTLV rozpoczął służbę w US Army i US Marine Corps (a chce go również US Air Force), kupiły go inne armie. W 2017 roku prawie 2800 tych pojazdów zamówiła armia brytyjska (zapłaci za nie 1 mld dolarów), a w 2018 roku 200 sztuk zamówiła Litwa, a 38 Słoweńcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Pamięć ofiar
 
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pracowity dyżur Typhoonów
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Blekinge znaczy duch
Spokojnych świąt na granicy!
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Kolejowy sabotaż udaremniony
Double Eagle – podwodny tropiciel
Pierwsza misja Gripenów
Rodzina na wagę złota
Podniebne wsparcie sojuszników
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Więcej polskiego trotylu dla USA
Test wytrzymałości
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Uważaj, gdzie robisz selfie!
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Priorytety dla Tarczy Wschód
Polskie F-16 w służbie NATO
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Wielkie czyszczenie poligonów
Walka z ogniem trwa
Razem w walce ze skażeniami
Viva Polaki! Viva liberatori!
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Power is Here
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej na mieszkanie za granicą
GROM pod ostrzałem
Kadisz za bohaterów
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Motocykliści na weterańskim szlaku
Wyrok za tragiczny wypadek
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pokój nie obroni się sam
Sport kształtuje mentalność
Bliżej wojska
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Strażnik nieba
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wielka lekcja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Pułaski” na Atlantyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO