moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pogromcy Hummerów

Ma pięć metrów długości i waży ponad cztery tony. Jego możliwości najlepiej widać w terenie, gdzie z wdziękiem pokonuje wszelkie przeszkody. Ale jazda Hummerem wcale nie jest taka łatwa, jakby się wydawało. Dlatego w Grudziądzu żołnierze uczą się prowadzić te wojskowe terenówki. Prawdziwy test przechodzą parkując na miejskich uliczkach.


Do Grudziądza przyjeżdżają z całego kraju. W Ośrodku Szkolenia Kierowców za kierownicą amerykańskiej terenówki zasiada każdego dnia 10 żołnierzy. – Ze względu na wagę Hummer należy do pojazdów ciężarowych. Dlatego by zdobyć uprawnienia do prowadzenia go, konieczne jest prawo jazdy kategorii C oraz ukończenie kursu – mówi oficer prasowy Centrum Szkolenia Logistyki kpt. Przemysław Grzybowski.

– Na początku najtrudniejsze było opanowanie dużych gabarytów pojazdu oraz przestawienie się na automatyczną skrzynię biegów – opowiada st. chor. Waldemar Perstynak, uczestnik kursu. Nieco trudności sprawiło też uczestnikom poznanie funkcji deski rozdzielczej. – Jest zupełnie inna niż w zwykłych samochodach. Inaczej wyglądają np. przełączniki świateł – mówi st. chor. Ryszard Ziobro, instruktor.

Nauka trwa kilka godzin dziennie. Kursanci mają do dyspozycji siedem pojazdów. Jeden służy do lekcji pokazowych, podczas których żołnierze uczą się budowy auta. Pozostałymi wyjeżdżają w teren. – Hummer może przejechać wzgórza o dużych kątach nachylenia i wodę o głębokości 1,5 metra. Ale trzeba wiedzieć, jak jechać, by sprawnie pokonać te przeszkody – dodaje st. chor. Ziobro. Wiele ułatwia czterobiegowa, automatyczna skrzynia. Przyda się zwłaszcza, gdy żołnierze jadą po trudnym terenie prowadząc jednocześnie działania wojskowe.

Żołnierze przygotowują się do jazdy nocą z użyciem noktowizorów, ćwiczą też wymianę przebitej opony na kole, które waży aż 90 kilogramów. Muszą także wiedzieć, co zrobić, gdy Hummer ugrzęźnie w błocie. – Instruktorzy pokazują, jak przeprowadzić tzw. samoewakuację, używając wciągarki będącej w wyposażeniu pojazdu – mówi kpt. Grzybowski.


Prawdziwy test czeka kierowców na grudziądzkich ulicach. Gdy będą już wyszkoleni, zaparkowanie prawie pięciometrowego pojazdu nie będzie dla nich wyzwaniem.

Gdy już wyłączą silnik, muszą jeszcze sprawdzić poziom płynów: hamulcowego i oleju oraz ciśnienie w ogumieniu. – Powinni też upewnić się, czy nie ma wycieków i czy pojazd nie został uszkodzony – tłumaczy instruktor st. chor. Ziobro.

Polska armia dysponuje 232 pojazdami HMMWV w różnych wersjach. Wykorzystuje się je jako pojazdy bojowe, transportowe oraz wozy dowodzenia. Na specjalnej platformie możliwy jest montaż broni pokładowej, np. karabinu lub wyrzutni rakiet.

W tym roku w grudziądzkim Centrum odbędzie się jeszcze siedem kursów dla kierowców Hummerów.



Wojskowi kierowcy już wkrótce dostaną nowe samochody dostawcze i mikrobusy. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Samochody dostawcze i mikrobusy dla armii

Ruszył kolejny etap wymiany przestarzałego parku samochodowego polskiej armii. Resort obrony zamierza kupić ponad osiemdziesiąt mikrobusów i prawie pięćdziesiąt samochodów ciężarowo-osobowych. Wartość zamówienia to ponad 20 milionów złotych. Nowe samochody zastąpią wysłużone Lubliny i Żuki.
PG

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski, Jakub Czyż

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1363939320
Dlaczego nie jeździcie tym : http://www.amz.pl/pl,341,0_tur-ii.html ?
5C-16-3D-92

Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Jak zostać kapralem rezerwy
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Amunicja dla FA-50 kupiona
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
„Road Runner” w Libanie
Rozkaz: sformować brygadę
Terytorialsi i czarna taktyka
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Strzelanina w bazie US Army
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Flytrap, czyli młot na drony
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nas nikt nie oszuka
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
Polskie drony dla wojska
Beret „na rekinka” lub koguta
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Najważniejszy jest żołnierz
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Cisza przed wojną
Brytyjczycy żegnają Malbork
Służby badają wybuch pod Łukowem
Hekatomba na Woli
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Warszawo, do broni!
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Kosmiczny prestiż
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Świetne występy polskich żołnierzy
Coraz więcej Panter w Polsce
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Uszyte na miarę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO