moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pogromcy Hummerów

Ma pięć metrów długości i waży ponad cztery tony. Jego możliwości najlepiej widać w terenie, gdzie z wdziękiem pokonuje wszelkie przeszkody. Ale jazda Hummerem wcale nie jest taka łatwa, jakby się wydawało. Dlatego w Grudziądzu żołnierze uczą się prowadzić te wojskowe terenówki. Prawdziwy test przechodzą parkując na miejskich uliczkach.


Do Grudziądza przyjeżdżają z całego kraju. W Ośrodku Szkolenia Kierowców za kierownicą amerykańskiej terenówki zasiada każdego dnia 10 żołnierzy. – Ze względu na wagę Hummer należy do pojazdów ciężarowych. Dlatego by zdobyć uprawnienia do prowadzenia go, konieczne jest prawo jazdy kategorii C oraz ukończenie kursu – mówi oficer prasowy Centrum Szkolenia Logistyki kpt. Przemysław Grzybowski.

– Na początku najtrudniejsze było opanowanie dużych gabarytów pojazdu oraz przestawienie się na automatyczną skrzynię biegów – opowiada st. chor. Waldemar Perstynak, uczestnik kursu. Nieco trudności sprawiło też uczestnikom poznanie funkcji deski rozdzielczej. – Jest zupełnie inna niż w zwykłych samochodach. Inaczej wyglądają np. przełączniki świateł – mówi st. chor. Ryszard Ziobro, instruktor.

Nauka trwa kilka godzin dziennie. Kursanci mają do dyspozycji siedem pojazdów. Jeden służy do lekcji pokazowych, podczas których żołnierze uczą się budowy auta. Pozostałymi wyjeżdżają w teren. – Hummer może przejechać wzgórza o dużych kątach nachylenia i wodę o głębokości 1,5 metra. Ale trzeba wiedzieć, jak jechać, by sprawnie pokonać te przeszkody – dodaje st. chor. Ziobro. Wiele ułatwia czterobiegowa, automatyczna skrzynia. Przyda się zwłaszcza, gdy żołnierze jadą po trudnym terenie prowadząc jednocześnie działania wojskowe.

Żołnierze przygotowują się do jazdy nocą z użyciem noktowizorów, ćwiczą też wymianę przebitej opony na kole, które waży aż 90 kilogramów. Muszą także wiedzieć, co zrobić, gdy Hummer ugrzęźnie w błocie. – Instruktorzy pokazują, jak przeprowadzić tzw. samoewakuację, używając wciągarki będącej w wyposażeniu pojazdu – mówi kpt. Grzybowski.


Prawdziwy test czeka kierowców na grudziądzkich ulicach. Gdy będą już wyszkoleni, zaparkowanie prawie pięciometrowego pojazdu nie będzie dla nich wyzwaniem.

Gdy już wyłączą silnik, muszą jeszcze sprawdzić poziom płynów: hamulcowego i oleju oraz ciśnienie w ogumieniu. – Powinni też upewnić się, czy nie ma wycieków i czy pojazd nie został uszkodzony – tłumaczy instruktor st. chor. Ziobro.

Polska armia dysponuje 232 pojazdami HMMWV w różnych wersjach. Wykorzystuje się je jako pojazdy bojowe, transportowe oraz wozy dowodzenia. Na specjalnej platformie możliwy jest montaż broni pokładowej, np. karabinu lub wyrzutni rakiet.

W tym roku w grudziądzkim Centrum odbędzie się jeszcze siedem kursów dla kierowców Hummerów.



Wojskowi kierowcy już wkrótce dostaną nowe samochody dostawcze i mikrobusy. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Samochody dostawcze i mikrobusy dla armii

Ruszył kolejny etap wymiany przestarzałego parku samochodowego polskiej armii. Resort obrony zamierza kupić ponad osiemdziesiąt mikrobusów i prawie pięćdziesiąt samochodów ciężarowo-osobowych. Wartość zamówienia to ponad 20 milionów złotych. Nowe samochody zastąpią wysłużone Lubliny i Żuki.
PG

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski, Jakub Czyż

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1363939320
Dlaczego nie jeździcie tym : http://www.amz.pl/pl,341,0_tur-ii.html ?
5C-16-3D-92

Wojna w świętym mieście, część trzecia
 
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Husarz na straży nieba
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pierwszy polski technik AH-64
Ameryka daje wsparcie
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
25 lat w NATO – serwis specjalny
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pytania o europejską tarczę
Pływacy i maratończycy na medal
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
NATO na północnym szlaku
Awanse na Trzeciego Maja
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tragiczne zdarzenie na służbie
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wiedza na czas kryzysu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Wioślarze i triatlonistka na podium
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Polki pobiegły po srebro!
Zmiany w dodatkach stażowych
W obronie wschodniej flanki NATO
Posłowie dyskutowali o WOT
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Wojna w świętym mieście, epilog
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
NATO on Northern Track
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Odliczanie do misji na Łotwie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Daglezje poszukiwane
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pierwsi na oceanie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Więcej hełmów dla żołnierzy
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Czarne oliwki dla sojuszników
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Medyczne wnioski z pola walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO