moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pogromcy Hummerów

Ma pięć metrów długości i waży ponad cztery tony. Jego możliwości najlepiej widać w terenie, gdzie z wdziękiem pokonuje wszelkie przeszkody. Ale jazda Hummerem wcale nie jest taka łatwa, jakby się wydawało. Dlatego w Grudziądzu żołnierze uczą się prowadzić te wojskowe terenówki. Prawdziwy test przechodzą parkując na miejskich uliczkach.


Do Grudziądza przyjeżdżają z całego kraju. W Ośrodku Szkolenia Kierowców za kierownicą amerykańskiej terenówki zasiada każdego dnia 10 żołnierzy. – Ze względu na wagę Hummer należy do pojazdów ciężarowych. Dlatego by zdobyć uprawnienia do prowadzenia go, konieczne jest prawo jazdy kategorii C oraz ukończenie kursu – mówi oficer prasowy Centrum Szkolenia Logistyki kpt. Przemysław Grzybowski.

– Na początku najtrudniejsze było opanowanie dużych gabarytów pojazdu oraz przestawienie się na automatyczną skrzynię biegów – opowiada st. chor. Waldemar Perstynak, uczestnik kursu. Nieco trudności sprawiło też uczestnikom poznanie funkcji deski rozdzielczej. – Jest zupełnie inna niż w zwykłych samochodach. Inaczej wyglądają np. przełączniki świateł – mówi st. chor. Ryszard Ziobro, instruktor.

Nauka trwa kilka godzin dziennie. Kursanci mają do dyspozycji siedem pojazdów. Jeden służy do lekcji pokazowych, podczas których żołnierze uczą się budowy auta. Pozostałymi wyjeżdżają w teren. – Hummer może przejechać wzgórza o dużych kątach nachylenia i wodę o głębokości 1,5 metra. Ale trzeba wiedzieć, jak jechać, by sprawnie pokonać te przeszkody – dodaje st. chor. Ziobro. Wiele ułatwia czterobiegowa, automatyczna skrzynia. Przyda się zwłaszcza, gdy żołnierze jadą po trudnym terenie prowadząc jednocześnie działania wojskowe.

Żołnierze przygotowują się do jazdy nocą z użyciem noktowizorów, ćwiczą też wymianę przebitej opony na kole, które waży aż 90 kilogramów. Muszą także wiedzieć, co zrobić, gdy Hummer ugrzęźnie w błocie. – Instruktorzy pokazują, jak przeprowadzić tzw. samoewakuację, używając wciągarki będącej w wyposażeniu pojazdu – mówi kpt. Grzybowski.


Prawdziwy test czeka kierowców na grudziądzkich ulicach. Gdy będą już wyszkoleni, zaparkowanie prawie pięciometrowego pojazdu nie będzie dla nich wyzwaniem.

Gdy już wyłączą silnik, muszą jeszcze sprawdzić poziom płynów: hamulcowego i oleju oraz ciśnienie w ogumieniu. – Powinni też upewnić się, czy nie ma wycieków i czy pojazd nie został uszkodzony – tłumaczy instruktor st. chor. Ziobro.

Polska armia dysponuje 232 pojazdami HMMWV w różnych wersjach. Wykorzystuje się je jako pojazdy bojowe, transportowe oraz wozy dowodzenia. Na specjalnej platformie możliwy jest montaż broni pokładowej, np. karabinu lub wyrzutni rakiet.

W tym roku w grudziądzkim Centrum odbędzie się jeszcze siedem kursów dla kierowców Hummerów.



Wojskowi kierowcy już wkrótce dostaną nowe samochody dostawcze i mikrobusy. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Samochody dostawcze i mikrobusy dla armii

Ruszył kolejny etap wymiany przestarzałego parku samochodowego polskiej armii. Resort obrony zamierza kupić ponad osiemdziesiąt mikrobusów i prawie pięćdziesiąt samochodów ciężarowo-osobowych. Wartość zamówienia to ponad 20 milionów złotych. Nowe samochody zastąpią wysłużone Lubliny i Żuki.
PG

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski, Jakub Czyż

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1363939320
Dlaczego nie jeździcie tym : http://www.amz.pl/pl,341,0_tur-ii.html ?
5C-16-3D-92

„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
 
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Buzdygany 2024 wręczone
Katyń. Wieczna pamięć i chwała bohaterom
Odkrywanie prawdy
Dowodzenie na najwyższym poziomie
Determinacja w działaniu
Test wytrzymałości
Więcej polskiego trotylu dla USA
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Trójki” na strzelnicy
Latający Łoś
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sowiecki podstęp
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Pokój nie obroni się sam
Warto myśleć długofalowo
Kolejne Kraby w produkcji
Produkt polski, klasa światowa
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowa inwestycja Wojskowej Akademii Technicznej
Miliardy na produkcję amunicji
Ramię w ramię
Ratownicy w mundurach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Niepokonany generał Stanisław Maczek
O Ukrainie wspólnym głosem
Feniks – misja na finiszu
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Global Hawk wypatrzy wszystko
Warto inwestować w rozwiązania systemowe w sporcie
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Przysięga małopolskich terytorialsów
Amerykańska flaga nad Camp Głębokie
Zginęli pod Smoleńskiem. Cześć ich pamięci!
Rosomaki na Bałtyku
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Gala Buzdyganów – transmisja na żywo
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Bałtyk pod kontrolą
Jest moc!
Konkurs na prezesa PGZ-etu
Wojskowe emerytury w górę
Ratownictwo w mieście duchów
Rodzina na wagę złota
Norwegia, jako pierwsza, ma już wszystkie zmówione F-35
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Polskie F-16 w służbie NATO
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Najważniejsze jest życie
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Szwedzki debiut w Air Policing
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Jastrzębie nad Grecją
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
K9 strzelały w Ustce
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Walka z wielką wodą
Teatr okrucieństwa i absurdu
Preselekcja. Jak szkolą się przyszli komandosi?
Zryw ku wolności
Na czele cyberkomandosów
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Sekrety biegu patrolowego
Wyrok za tragiczny wypadek
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Plany rozbudowy infrastruktury na Pomorzu
Nowe legitymacje dla weteranów
Koreański gap filler Orki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO