moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czarter samolotów dla VIP-ów

Do czasu dostarczenia dwóch kupionych w 2017 roku samolotów Boeing BBJ2 polska armia będzie używać do przewozu najważniejszych osób w państwie samolotów wyczarterowanych od narodowego przewoźnika. Za wynajęcie maszyn Embraer ERJ-175 200LR, resort obrony zapłaci prawie 160 mln złotych. Umowa zakłada wyczarterowanie dwóch maszyn w tym roku i jednej w 2020.


Pierwszy z trzech Boeingów 737-800, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Obecnie najważniejsze osoby w państwie (prezydent, premier, członkowie rządu i parlamentarzyści) do podróży służbowych używają dwóch typów samolotów pasażerskich. To maszyny Gulfstream G550, które zostały kupione w 2016 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej za ponad 440 mln zł. Samoloty te mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork. Do przewożenia VIP-ów służą także dwa wyczarterowane od narodowego przewoźnika PLL LOT samoloty ERJ-175 200LR (zabierają na pokład ponad 80 osób). 

Zgodnie z planami resortu obrony czarter maszyn od LOT-u miał się zakończyć po wprowadzeniu do służby trzech samolotów Boeing – dwóch biznesowych modeli BBJ2 (dla 65 pasażerów) oraz jednego modelu 737-800 (132 pasażerów). Maszyny te kupiono w marcu 2017 roku za ponad dwa i pół miliarda zł. Pasażerski 737-800, który jako pierwszy przekazano wojsku (w listopadzie 2017 roku), nie został jeszcze dopuszczony do przewozu państwowych VIP- ów. Jego załoga wciąż zdobywa odpowiednie uprawnienia. Natomiast dwa modele BBJ2 wciąż pozostają u ich producenta.

– We wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle w USA nastąpił ich odbiór funkcjonalny. Następnie samoloty zostały przebazowane do zakładów w Georgetown, Delaware, USA, gdzie zostaną zamontowane dodatkowe zbiorniki paliwa – wyjaśnia kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON. Oficer dodaje, że w tym roku maszyny zostają skierowane do bazy w Bordeaux we Francji, gdzie czekają je prace związane z montażem wyposażenia wnętrza oraz systemów bezpieczeństwa.

Loty o statusie HEAD (czyli z najważniejszymi osobami w państwie) od sierpnia 2018 roku mogą wykonywać dwa Gulfstreamy G550. To jednak zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb. Resort obrony – w porozumieniu z kancelariami prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu, postanowił przedłużyć czarter embraerów od LOT-u. Umowa o wartości 157 mln złotych została podpisana 28 grudnia 2018 roku.

– Usługa czarteru obejmuje wykorzystanie dwóch samolotów Embraer ERJ-175 200LR w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku oraz jednego samolotu od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku – mówi kpt. Płatek.
Zgodnie z kontraktem LOT będzie odpowiedzialny m.in. za obsługę techniczną samolotów, ich ubezpieczenie, wszelkie opłaty lotniskowe, nawigacyjne i operacyjne, a także wynagrodzenie załogi oraz personelu. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~nick
1547994900
skoro wojskowi nie mogą jeszcze latać to logicznym było by podpisać umowę z LOTem, w końcu ich piloci mogą tudzież na okres przejściowy tzw zabezpieczenie LOTów, czyli na 2 godziny przed dają znać i LOT musi podstawić samolot. Obecnie te samoloty i tak więcej stoją niż latają a taki wirtualny zapas LOTowi by się przydał
54-BD-57-52

Powstaje armia dronów
 
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Wielka lekcja
Podniebne wsparcie sojuszników
Test wytrzymałości
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Motocykliści na weterańskim szlaku
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Rodzina na wagę złota
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Priorytety dla Tarczy Wschód
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie czyszczenie poligonów
Viva Polaki! Viva liberatori!
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Walka z ogniem trwa
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Strażnik nieba
Więcej polskiego trotylu dla USA
GROM pod ostrzałem
Bliżej wojska
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Power is Here
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Trzy dekady DGW
Sport kształtuje mentalność
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
W Ełku wykuwają charaktery
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Spokojnych świąt na granicy!
Polskie F-16 w służbie NATO
Double Eagle – podwodny tropiciel
Pamięć ofiar
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Pracowity dyżur Typhoonów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zatopiony problem
Medycyna na morzu
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Więcej na mieszkanie za granicą
Kadisz za bohaterów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pierwsza misja Gripenów
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Kolejowy sabotaż udaremniony
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Razem w walce ze skażeniami
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Wyrok za tragiczny wypadek
Zwycięstwo mordercy
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
„Pułaski” na Atlantyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO