moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akcja poszukiwawczo-ratownicza

W sobotę po południu śmigłowiec ratownictwa morskiego SAR z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej po raz siedemnasty w tym roku wystartował do potrzebującego pomocy na morzu.

W sobotę, 6 października, o godzinie 14.11 załoga dyżurna SAR z Gdyni-Babich Dołów otrzymała zadanie lotu do rejonu położonego około 30 km na północ od Rozewia, gdzie natychmiastowej pomocy medycznej oczekiwał jeden z załogantów kutra rybackiego „Admirał”. Śmigłowiec W-3WARM Anakonda, dowodzony przez kpt. pil. Marka Wawrzyniaka, wystartował o godzinie 14.21, kierując się do rejonu akcji. W trakcie dolotu załoga utrzymywała łączność ze służbami koordynującymi akcję ratowniczą oraz ze statkiem ratowniczym Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR 1500 Bryza, ze stacji we Władysławowie, który również pospieszył z pomocą.

O godzinie 14.33 śmigłowiec wszedł w rejon akcji, okazało się jednak, że poszkodowany, ze względu na stan zdrowia i podeszły wiek, nie mógł być transportowany drogą lotniczą. Decyzją służb ratowniczych poszkodowany został przetransportowany na ląd statkiem Bryza, do Władysławowa, gdzie został przekazany obsadzie karetki pogotowia. O godzinie 14.55 Anakonda opuściła rejon akcji i wykonała lot powrotny do lotniska macierzystego w Babich Dołach, na którym lądowała piętnaście minut później.

* * *

Była to siedemnasta akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona przez lotników morskich w tym roku oraz 634 od momentu powstania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W tym czasie udzielono pomocy 336 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim", pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Ewakuacja Polaków z Izraela
 
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Dzień, który zmienił bieg wojny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Nowe cele obronne NATO
100 lat historii Szkoły Orląt
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Trzy okręty, jeden zespół
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Ogniem i tarczą
Droga do zespołu bojowego GROM
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Wyzwanie, które integruje
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Apache. Zabójczy dla czołgów
DNA GROM-u
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Nasi czołgiści najlepsi
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Odbudowa obrony cywilnej kraju
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Film o Feniksie i terytorialsach
Zmagania sześcioosobowych armii
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Podróż w ciemność
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Lekcje na poligonie
Misja PKW „Olimp” doceniona
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Nowy rozdział w historii Mesko
Letni wypoczynek z MON-em
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
PGZ na nowo
Podejrzane manewry na Bałtyku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Od chaosu do wiktorii
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Kolejny model Grota dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO