moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Lekcja historii” w Akademii Sztuki Wojennej

O znaczeniu największego zrywu narodowego, w którym uczestniczyło 200 tys. Polaków, historycy opowiadali w Akademii Sztuki Wojennej. Tu odbyła się pierwsza „Lekcja historii” zorganizowana przez MON dla studentów szkół wojskowych i uczniów klas mundurowych. Tematem spotkania była 154. rocznica powstania styczniowego.

– Powstanie styczniowe odegrało ogromną rolę w tworzeniu polskiej mitologii niepodległościowej i naszej tożsamości narodowej – mówił wiceminister obrony prof. Wojciech Fałkowski w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie na „Lekcji historii”. Podczas wykładu, którego wysłuchało 300 osób: studenci ASzW i Wojskowej Akademii Technicznej oraz uczniowie klas mundurowych, profesor zaznaczył, że powstanie styczniowe jest w polskiej historiografii oceniane niejednoznacznie.

Dwie oceny

Część historyków uważa, że zryw, który nie miał szans na militarne powodzenie, był niepotrzebnym wykrwawianiem narodu. W walkach zginęło ponad 20 tys. powstańców, prawie tysiąc stracono, a około 40 tys. zesłano na Syberię. Władze rosyjskie nasiliły represje wobec Polaków i zlikwidowały resztki odrębności państwowej Królestwa Polskiego. – Z drugiej strony powstanie pokazuje polską determinację, chęć oporu, wolę trwania przy polskości za wszelką cenę – podkreślał prof. Fałkowski. Wiceminister zaznaczył, że okres powstania to czas, kiedy powstawały pierwsze polskie podziemne struktury państwowe, a po jego upadku ukształtował się etos polskiej inteligencji.

Co prawda w wyniku powstania styczniowego nie udało się odzyskać niepodległości, zrealizowano natomiast inny cel – reformę społeczną. – Car został zmuszony do uwłaszczenia chłopów, co później dało impuls do rozwoju dawnych ziem Królestwa – dodał dr Adam Buława, dyrektor Muzeum Wojska Polskiego. W swoim wykładzie historyk mówił o genezie, przebiegu i upadku powstania. – Wybuchło 22 stycznia 1863 roku, a jego bezpośrednią przyczyną było zarządzenie przez rosyjskie władze branki, czyli przymusowego poboru Polaków do carskiego wojska – wyjaśniał dr Buława.

Powstanie trwało 16 miesięcy. Według szacunkowych danych w pierwszych walkach wzięło udział 4-8 tys. powstańców. – Natomiast przez cały okres zrywu przez szeregi polskiej armii przewinęło się około 200 tys. osób, z tego z bronią w ręku walczyło 130 tysięcy – wyliczył płk dr hab. Juliusz Tym, historyk Akademii Sztuki Wojennej. Jak podkreślił płk Tym, na legendzie powstania wychowało się wiele pokoleń Polaków. Szczególną czcią otaczano powstańców w okresie międzywojennym. – W 1919 roku marszałek Józef Piłsudski przyznał weteranom stałą pensję, stopień podporucznika i prawo noszenia specjalnych mundurów – mówił oficer.

Muzealna nauka

„Lekcja historii” to inicjatywa Ministerstwa Obrony Narodowej, która wpisuje się w cykl rocznic historycznych oraz kultywowania tradycji oręża polskiego. Ma ona służyć upowszechnianiu wśród młodzieży wiedzy historycznej i świadomości obywatelskiej. Spotkania będą przeznaczone dla słuchaczy szkół wojskowych i klas mundurowych. – Wykłady mają przypominać i rozszerzać wiedzę oraz zachęcić młodych ludzi do twórczego i świadomego poznawania historii. Chcemy, aby odbywały się one 2-3 razy do roku w różnych wojskowych szkołach wyższych – mówił wiceminister Fałkowski. Jednocześnie podkreślił, że „Lekcje” to nie tylko wykłady, ale całodniowy program edukacyjno-patriotyczny. Po wysłuchaniu prelekcji w Akademii Sztuki Wojennej słuchacze złożyli wieńce na Cytadeli Warszawskiej w miejscu stracenia w 1864 roku pięciu członków rządu narodowego sprawującego władzę nad powstaniem, na czele z Romualdem Trauguttem.

Potem uczestnicy „Lekcji” zwiedzili ekspozycje Muzeum Wojska Polskiego poświęcone powstaniu. Odwiedzili też Muzeum Niepodległości – X Pawilon na Cytadeli, gdzie przetrzymywani byli przez władze carskie polscy więźniowie polityczni. Z kolei w Centralnej Bibliotece Wojskowej młodzi ludzie obejrzeli wystawę poświęconą powstaniu i film „Bracia nie zasypiajmy sprawy” o księdzu Stanisławie Brzósce, naczelnym kapelanie wojsk powstańczych i dowódcy oddziału powstańczego w stopniu generała.

Wieczorem o 18.00 w klubie Akademii Sztuki Wojennej zaplanowano spektakl Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego „A w piersiach święty żar”. Muzycy wykonają m.in. pieśni powstańcze: „Pobudka 1863”, „Marsz Czachowskiego” czy „Marsz żołnierzy Langiewicza”.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Maciej Nędzyński/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
 
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Medycyna „pancerna”
Terytorialsi zobaczą więcej
Bój o cyberbezpieczeństwo
SkyGuardian dla wojska
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Polskie „JAG” już działa
Co słychać pod wodą?
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Karta dla rodzin wojskowych
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Szczury Tobruku” atakują
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Transformacja wymogiem XXI wieku
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Zyskać przewagę w powietrzu
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Olimp w Paryżu
Grupa WB idzie na rekord
Homar, czyli przełom
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Mniej obcy w obcym kraju
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wybiła godzina zemsty
Aplikuj na kurs oficerski
Wszystkie oczy na Bałtyk
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Kluczowy partner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Ostre słowa, mocne ciosy
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Determinacja i wola walki to podstawa
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zmiana warty w PKW Liban
Pożegnanie z Żaganiem
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Kadeci na medal
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Ogień Czarnej Pantery
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Kluczowa rola Polaków
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO