moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Giżycko liczy na wojsko

Gdy na obwodnicy zdarzy się wypadek, jesteśmy odcięci od świata. Brakuje mostu, więc tworzą się kilkukilometrowe korki – alarmuje Wojciech Iwaszkiewicz, burmistrz Giżycka. Z powodu remontów miastu grozi całkowity paraliż komunikacyjny. Z pomocą przyszło więc wojsko. Saperzy wybudują most, a 15 Brygada w nagłych wypadkach udostępni mieszkańcom drogę przez teren jednostki.

Otwarty most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku.

Trzydziestotysięczne miasto przecina Kanał Giżycki, który łączy dwa mazurskie jeziora. Jednak mieszkańcy Giżycka, żeby dostać się na drugą stronę miasta, mają tylko dwie przeprawy. Jedna to zabytkowy most obrotowy w centrum, który w sezonie turystycznym jest co pewien czas podnoszony, by kanałem mogli przepłynąć żeglarze. Wtedy do dyspozycji kierowców pozostaje drugi most, przy obwodnicy Giżycka. Problem w tym, że niebawem obie przeprawy nie udźwigną miejskiego ruchu. Most obrotowy będzie bowiem coraz częściej podnoszony, dlatego że zamknięty zostanie pobliski Kanał Niegociński i żeglarze będą się kierować na Giżycko. Z kolei na obwodnicy miasta rozpocznie się budowa ronda, co znacznie skomplikuje ruch w tamtym rejonie. – Już teraz, gdy na obwodnicy zdarzy się wypadek, jesteśmy odcięci od świata. Nie mamy żadnej alternatywnej przeprawy i tworzą się kilkukilometrowe korki – przyznaje burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz.

Most potrzebny od zaraz

Jedynym ratunkiem jest budowa nowego mostu. Ponieważ jest to niezwykle kosztowna inwestycja, ratusz zwrócił się o pomoc do wojska. – Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych bardzo szybko zgodziło się wesprzeć budowę przeprawy i wysyłało do Giżycka batalion inżynieryjny – mówi Wojciech Iwaszkiewicz. – My mamy zapewnić niezbędne materiały oraz wyżywienie i zakwaterowanie – dodaje burmistrz.

W Giżycku pojawili się już wojskowi inżynierowie. Do wspólnego opracowania koncepcji i planów został wyznaczony 3 Batalion Drogowo-Mostowy z Chełmna. Na miejsce udała się grupa rekonesansowa pod dowództwem kpt. Przemysława Wiśniewskiego. Wojskowi ocenili, jakich technologii należałoby użyć do budowy. Początkowo miasto proponowało, by most był drewniany, ale saperzy zwrócili uwagę, że wymagałoby to postawienia podpór bezpośrednio na Kanale Giżyckim, co uniemożliwiłoby żeglugę śródlądową. – Dlatego zaproponowaliśmy zastosowanie konstrukcji drogowego mostu składanego DMS-65, przęseł mostu BLG, mostu składanego MS-54 lub zaprojektowanie mostu stalowo-drewnianego – podkreśla por. Przemysław Lipczyński, oficer prasowy 2 Mazowieckiego Pułku Saperów. Chełmiński batalion, który podlega tej jednostce, ma już niemałe doświadczenie w stawianiu podobnych konstrukcji. – W ostatnich latach budowaliśmy między innymi pomost na Jeziorze Starogrodzkim i w Jeżewie, a także most w Chełmnie – dodaje por. Lipczyński.

Wsparcie podczas budowy zadeklarowała również 15 Giżycka Brygada Zmechanizowana, która stacjonuje w mieście. – Od początku popieraliśmy tę inicjatywę. Nasi saperzy będą pomagali między innymi przy budowie dróg dojazdowych do przeprawy – zapowiada gen. bryg. Jarosław Gromadziński.

Awaryjna droga przez poligon

Nowy most miałby powstać na wysokości ulicy Łuczańskiej. Zanim zostanie zaprojektowany, miasto musi przeanalizować, jak nowa przeprawa wpłynie na ruch miejski. Ratusz wyłonił już wykonawcę badań, które potrwają kilka miesięcy. Następnie rozpocznie się faza projektowa inwestycji. Władze miasta zakładają, że budowa rozpocznie się w 2018 roku. Konstrukcja miałaby być tymczasowa i służyć mieszkańcom przez kilkanaście lat. W przyszłości samorządowcy chcą postawić stałą przeprawę żelbetonową bądź kompozytową.

Tymczasem wojsko i władze miasta zastanawiają się też nad innymi rozwiązaniami, które ułatwiłyby mieszkańcom życie. Dowódca giżyckiej jednostki zaoferował udostępnienie wewnętrznej drogi, przebiegającej przez rzadko używany przez żołnierzy poligon. Ruch miejski miałby tędy prowadzić w nagłych przypadkach – gdy dojdzie do kolizji lub wypadków na obwodnicy. – Kiedy przyjechałem do Giżycka, szybko zauważyłem duży problem komunikacyjny. Jakiekolwiek zdarzenia na obwodnicy powodują, że mamy do czynienia z sytuacją kryzysową, nie tylko dla mieszkańców, ale także dla wojska – podkreśla gen. bryg. Jarosław Gromadziński. Jednak, aby można było skorzystać z drogi przez poligon, trzeba wyremontować trakt na kilkusetmetrowym odcinku. – Problem w tym, że miasto nie może przekazać pieniędzy na remont terenów wojskowych, dlatego zwróciliśmy się w tej sprawie do wojewody i czekamy na odpowiedź – wyjaśnia Wojciech Iwaszkiewicz.

Burmistrz podkreśla, że z wojskiem współpracuje mu się bardzo dobrze. – Niezwykle cieszy mnie, że gen. bryg. Jarosław Gromadziński buduje wizerunek armii prospołecznej i sam inicjuje wiele przedsięwzięć. Można powiedzieć, że współpracujemy jak samorządowiec z samorządowcem – mówi Iwaszkiewicz. – Uważam, że nie można oddzielić wojska od społeczeństwa, bo my tu żyjemy, mieszkamy, tu są nasze rodziny – zaznacza z kolei gen. bryg. Jarosław Gromadziński.

Giżycko to miasto garnizonowe. Tu stacjonuje 15 Giżycka Brygada Zmechanizowana im. Zawiszy Czarnego. Wojsko jest największym w mieście pracodawcą i od lat wydatnie pomaga lokalnej społeczności.

Piotr Raszewski

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Podniebne wsparcie sojuszników
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pracowity dyżur Typhoonów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
W Ełku wykuwają charaktery
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Polskie F-16 w służbie NATO
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Święto ludzi z pasją
Więcej na mieszkanie za granicą
Pierwsza misja Gripenów
Zatopiony problem
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Podniebny Pegaz
Trzy dekady DGW
Rodzina na wagę złota
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Strażnik nieba
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Baltic Sea Under Control
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Debiut polskiego AW149
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Więcej amunicji do Rosomaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejowy sabotaż udaremniony
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Viva Polaki! Viva liberatori!
Składy wysokiego ryzyka
Medycyna na morzu
Henry Szymanski na tropie prawdy
„Pułaski” na Atlantyku
Więcej polskiego trotylu dla USA
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Poznać rakietowego Homara
Szabla hubalczyków
Zwycięstwo mordercy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Wyścig zbrojeń wystartował
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Wyrok za tragiczny wypadek
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Sport kształtuje mentalność
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Powstaje armia dronów
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Rex Bolizlavus

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO